– Jeg ble overrasket over hvor mange barnehageansatte og
lærere som synes det er ukomfortabelt og vanskelig å leke, sier Anne Greve,
professor i barnehagepedagogikk ved OsloMet.
Annonse
Hun er en av tre forskere som har
undersøkt lærernes deltakelse i barns lek i barnehage og skole. Studien har
pågått i ni år, og nå i vår kom boka Sammen i lek om forskningsprosjektet.
Målet er å finne ut hvordan lærerne kan delta i barnas lek på måter som fører
til mer lek.
Studien viser at barnehageansatte synes det er vanskelig å
få tid til å leke, og at de er redde for å ødelegge leken. Universitetslektor
Eilen Bergvik sier det handler om et ønske om å beskytte barnas lekekultur. Hun
er en av forskerne i studien, som er et samarbeid mellom drama og pedagogikk.
– Å delta i leken blir assosiert mer med å styre leken og
skulle lære barna noe bestemt gjennom leken. Vi er opptatt av hvordan lærere
kan delta i lek uten å styre leken mot bestemte læringsmål. Det er noe annet å
delta når målet med leken ikke er noe annet enn lek, sier Bergvik.
Forskerne
har gjort gruppeintervjuer og individuelle intervjuer med barn og lærere i
barnehager og skoler. De har også deltatt og lekt med barn og hatt
videoobservasjoner av barnehagelærere. Barna i studien sier derimot at de
voksne ikke ødelegger leken når de blir med, og flere sier de voksne bør leke
mye mer enn de gjør.
Du må gjøre det barna gjør
– Barna sier de voksne ødelegger leken når de avbryter den
fordi det er ryddetid, eller de skal ut, sier Bergvik.
Hun påpeker at de
voksne må gjøre det samme som barna gjør når de leker, og ikke kjøre på med sin
egen lekeidé. Du kan gjøre som barna: veksle mellom å være scenograf,
skuespiller, regissør, forteller og tilskuer. Du kan gå inn i en rolle og ta på
deg en hatt og bli en bussjåfør eller en heks. Du kan være regissør, og uten å
styre leken, kan du komme med forslag som «og så ble det natta». Er det snø
ute, kan du være scenograf og begynne å bygge hus i snøen og se om barna blir
interessert i det, ifølge Bergvik.
– Det som kjennetegner leken, er at du ikke kan styre det
som skjer. Du kan få en idé og komme med forslag, men mest sannsynlig blir det
ikke som du hadde tenkt. Slik er det å leke, sier hun.
Universitetslektoren forteller at de fant
ut at det er viktig å kunne improvisere i lek.
– Du må bygge videre på det som har skjedd i leken. Det er
ikke enkelt å leke. Du trenger kompetanse for å leke, både om improvisasjon og
drama.
Dette fører til mer lek
Se leken som et skapende uttrykk som barn vil lage sammen
med andre, også voksne.
Lytt til barnas ideer og prøv å skape noe sammen med barna,
senk skuldrene og bli med.
Ikke ha for store forventninger om at leken skal bli på en
bestemt måte.
Se om hverdagen kan organiseres på en annen måte, slik at
det blir tid og rom for lek.
Sett av tid til å se hvem som leker sammen, hva slags tema
de er opptatt av, og hvorfor leken avbrytes.
Øv deg på å leke ved å gjøre det samme som barna, og ikke
kjør på med din egen lekeidé.
Si ja til barnas forslag i leken og bygg videre på det barna
gjør.
Tenk på teater og mulighetene som finnes for å skape en
verden «på liksom». Det kan være å gå inn i en rolle, å bygge noe eller å
«spise» plastloff med egg som barna har laget til deg.
Du kan komme med forslag uten å styre leken, som å si «og så
ble det natta». Er det snø ute, kan du begynne å by2gge hus i snøen og se om
barna er interessert i det. Du kan begynne med en liten mus, og få den til å
leve ved å si: «Jeg tror jeg skal finne meg et hus.»
La det ikke bli et personlig nederlag om barna ikke vil leke
det du foreslår. Å komme med innspill som ikke blir mottatt, betyr ikke at du
ikke er likt, men at barna hadde en annen idé.
Bidra i leken ved å komme med forslag.
Legg fra deg tanken om at barna skal lære noe gjennom leken.
Da kan du oppleve at de lærer noe likevel, uten at det var intensjonen.
Kilder:
universitetslektor i drama Knut Olav Kristensen ved OsloMet, universitetslektor
i pedagogikk Eilen Bergvik og professor
i barnehagepedagogikk Anne Greve
Lek ga nærere relasjon
Flere av de ansatte i studien begynte å leke etter å ha
utfordret seg selv. En vikar som barna ikke ble helt trygg på, satt og spiste
sammen med barna, da et av barna sa: «Har du brunost på maten, blir du til et
troll.» Vikaren tok en bit av brunostskiva og ble til et troll. Da hun kom
tilbake uka etter, spurte barna hva hun hadde på matpakka si.
– Det gjør inntrykk på barna når de voksne deltar. Hun viste
dem at hun snakket deres språk, forteller Anne Greve.
Plutselig ble det en
tettere og nærere relasjon mellom vikaren og barna, og de begynte å spørre
henne om hjelp.
– Det er viktig å ha nok kunnskap om lek til at det ikke
blir et personlig nederlag om barna ikke vil leke det du foreslår. Det er lett
å tenke at barna ikke liker deg. Den erfaringen opplever også barn i lek. Å
komme med innspill som ikke blir mottatt, betyr ikke at du ikke er likt, men at
barna hadde en annen idé, Går leken i en annen retning enn du hadde tenkt, må
du ta det på en profesjonell måte, sier Greve.
Lek har lav status
Hun mener mange lærere
opplever at det er utfordrende å delta i leken selv om de vet hvor viktig det er for
barna.
– Det er skremmende fordi lek er det viktigste barn gjør. Det kan virke
som leken har lav status, og det er ikke rart, for barnehagelærerne og lærerne
har lite om lek i utdanningen.
Greve påpeker at det står lite om lek
i rammeplanen for barnehagelærerutdanningen.
– Det er et veldig læringstrykk i barnehagen med vekt på
språk og matematiske kunnskaper. Det er et akademisk trykk som skyver leken ut,
sier hun.
Professoren mener det er en internasjonal trend. Hun forteller om en
barnehagelærer i studien som sa hun lekte mer med barna da hun var assistent. Da
hun ble pedagogisk leder, fikk hun så mye ansvar på sine skuldre at hun lekte
mindre.
– Det gir mer status å si at i dag har vi jobbet med tall,
eller at barna har skrevet, enn å si at vi har lekt og vært på Mars, sier
Greve.
Hun understreker at det er mange barnehagelærere som er flinke til å
leke.
Annonse
Usikre i leken
Universitetslektor i drama ved Oslo Met, Knut Olav Kristensen mener mange ansatte har lyst til å leke, men er usikre på
hvordan.
– Men de som lykkes i leken, forteller at de følte en
glede, forteller Kristensen.
En av barnehagene i studien, som jobbet med
språkgrupper, oppdaget hvor mye språk barna produserte i leken. De fikk et nytt
syn på å jobbe med språk, ifølge Kristensen. Han sier leken fører til
verdifulle relasjoner.
– Barn opplever det å skape når de leker. Voksne og barn
møtes i et felles «på liksom». Lek har mye til felles med teater. I dramatisk
lek, rollelek, viser barna sine tanker, følelser og ideer ved å skape roller,
gi gjenstander ny mening og gjøre rommet og møbler om til scenografi i sin lek,
sier Kristensen.