Pedagogene Kristin Ljosland (Sp), Stian Omdalsmoen (FrP) og Siw Hagane Haslemo (Sp) har vært med på bestemme et kutt på 5,1 millioner kroner i spesialundervisningen.Foto: Olav Svaland
Behovet for spesialundervisning øker
Froland kutter i spesped-budsjettet med 5,1 mill.kr.
I Froland i Agder er resultatene fra de nasjonale prøvene er historisk dårlige, og antallet individsaker i spesialundervisningen er dobbelt så høyt som landsgjennomsnittet. Nå mener politikerne at de tar et smart grep.
OlavSvaland
Publisert
Annonse
– Albert Einstein sa at «Galskap er å gjøre det samme om og
om igjen og forvente et annet resultat». Vi kan ikke akseptere at skolen bare
melder inn behov for økt budsjettramme og deretter får det nærmest automatisk,
sier gruppeleder for FrP og leder for oppvekstkomiteen i kommunen, Stian
Omdalsmoen.
Annonse
I det siste kommunestyremøtet før jul fikk
opposisjonspartiene flertall for årlige kutt på 5,1 millioner kroner i
budsjettet til spesialundervisning. Kommunedirektørens forslag var å kutte 4,4
millioner kroner av totalt 21,5 millioner kroner, men det var ikke nok, mente
flertallet.
– Vi valgte å kutte ytterligere 750.000 kroner for så å
plassere mer midler på barnehagenivå. Forskning er helt tydelig på at tidlig
innsats er et av de mest virkningsfulle tiltakene man kan sette inn. Aller
helst skulle vi sett at vi hadde økonomien til å drive både forebygging og
reparasjon, men i den situasjonen kommunen er i må vi prioritere midlene der vi
får mest igjen, sier Omdalsmoen.
Ordføreren tviler
Ordføreren i bygda, Inger-Lene Håland, er svært usikker på
om det er gjennomførbart å kutte så mye som opposisjonen har vedtatt.
– Skolen har selv foreslått å kutte 3 millioner kroner, men
de ga utrykk for at det ville bli vanskelig å gjennomføre, sier Håland.
Hun er tydelig på at kuttene vil påvirke både
skoleresultatene og miljøet på skolen.
– Det vil kunne gå ut over miljøet i klasserommet, som igjen
kan gå utover elevenes mulighet til læring. Dette kan gjenspeile seg i
resultatene på nasjonale prøver, standpunktkarakterene og grunnskolepoengene,
sier en oppgitt Håland.
Hun mener at vedtakene om spesialundervisning bør
revurderes.
– Hvis det er vedtak som blir endret, så må vi forvente at
det kan bli klaget til Statsforvalteren. Hvis Statsforvalteren gir medhold i
klagen, må kommunen ta den til følge. Det er ikke mulig å klage på
Statsforvalterens vedtak. Dette kan føre til at vi ikke klarer å holde
budsjettet for 2024, og at vi mangler penger når vi kommer til årets slutt,
sier ordføreren.
Politikerne har kjempet mot en dårlig kommuneøkonomi og kom
seg ut av Robæk-lista i juni. Kuttene i tilrettelagt undervisning kommer som en
konsekvens av dårlig kommuneøkonomi, til tross for en eksplosiv økning i
behovet for spesialundervisning.
Omdalsmoen leder oppvekstutvalget i kommunen. Vi møter han
sammen med to av komiteens medlemmer, Siw Hagane Haslemo (Sp) og Kristin
Ljosland (Sp) utenfor Froland skole like før jul. Alle tre er pedagoger og har
vedtatt kuttene i spesialundervisningen.
Dobbelt så mange med enkeltvedtak
Froland kommune har 800 elever i grunnskolen. Totalt i
kommunen har Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) 188 aktive saker i skoler og
barnehager. I år har hele 23 barn i kommunen blitt henvist fra barnehagen og 32
fra skolen. Tallene viser at sørlandskommunen har dobbelt så mange enkeltvedtak
per elev som landsgjennomsnittet. Resultatene
fra de nasjonale prøvene er heller ikke godt nytt. FAU-lederen ber om endringer
til for å bedre resultatene i skolen.
– Tidlig innsats starter allerede på helsestasjonen. Et
langsiktig perspektiv er det mest forsvarlige vi kan ha som politikere når vi driver
med oppvekstpolitikk, sier Kristin Ljosland.
Landsgjennomsnittet som Utdanningsdirektoratet viser til,
sier at åtte prosent av alle elevene i grunnskolen mottar spesialundervisning.
I Froland er det dobbelt så mange. Årets kull i Froland har levert historisk dårlige resultater
på testene under de nasjonale prøvene.
– Over tid har skolene i Froland skåret under gjennomsnittet
på nasjonale prøver og i grunnskolepoeng. Det er ingen grunn til at det skal
være slik. Vi har dyktige pedagoger, fagarbeidere, vernepleiere og
helsesykepleiere i kommunen vår. Dette er en utfordring som må løses på
systemnivå, legger Siw Hagane Haslemo til.
Elevene her får 136 prosent flere tilrettelagte timer enn
landsgjennomsnittet. Og trenden er bratt og stigende. Utfordringene løses med å
sette inn flere assistenter, uten krav til kompetanse.
Intern gjennomgang
Det er PP-tjenestens oppgave å hjelpe og veilede skolene med
å tilpasse undervisningsopplegget for elever med behov for tilrettelegging.
– Hvis skolene ikke lykkes med å gi supplerende målrettede
tiltak til elever som har behov for det, eller PP-tjenesten ikke er
tilgjengelig for veiledning rundt dette, kan det skje at skolen henviser flere
elever til PP-tjenesten og det må settes inn spesialpedagogiske tiltak. Den
store andelen spesialundervisning er krevende for skolene og har stor økonomisk
konsekvens for kommunen, heter det i fremlegget til skolesjefen, Hallgeir Berge.
Froland kommunestyre har vedtatt en intern gjennomgang av
spesialundervisningen i kommunen og har bedt kommunedirektøren oppnevne en
faggruppe som skal gjennomgå spesialundervisningen i barnehage og skole.
Faggruppen skal minimum bestå av ledelsen på skolene, alle rektorer, leder av
PPT, spesialpedagogisk koordinatorer fra både barne- og ungdomsskolene,
barnehagefaglig rådgiver og en helsesøster.
– Gjennomgangen skal munne ut i en rapport. Vi har
forventninger til at rapporten foreslår en tiltakspakke på hvordan vi kan snu
situasjonen, sier Siw Hagane Haslemo.
Annonse
Mer penger, ingen bedring
Behovet for kommunale midler til spesialundervisning har økt
de siste årene og tross økte bevilgninger endrer ikke resultatene seg.
– Vi ønsker at så mange som mulig skal oppleve mestring og
lykkes ut ifra sine forutsetninger og kanskje er det noe som bør endres på
systemnivå. Det er faktisk slik at det er politikerne i de ulike kommunene som
har ansvaret for kvaliteten på utdanningen, sier Omdalsmoen.
Skolesjef, Hallgeir Berge sier at det er umulig for kommunen
å gjennomføre kuttene, men at de skal gjøre så godt de kan.
– Vi har enkeltvedtak på elever som må gjøres om og planene
må endres, så kuttene kan aldri bli effektuert før oppstarten av neste skoleår.
Da er vi 12 millioner kroner bak budsjettet allerede, sier han.
Nå innser han at det kan bli aktuelt å be Statsforvalteren
om hjelp, siden kuttene blir for vanskelige å gjennomføre.
– Jeg tviler på at det lovpålagte ansvaret vi har kan
gjennomføres på forsvarlig måte, men vi skal gjøre så godt vi kan for å få det
til. Hvis ikke må vi ta kontakt med statsforvalteren for å få hjelp, sier han.
Meningen er at kommunen skal kutte 5,1 millioner kroner i
dette skoleåret. Skolesjefen trekker på skuldrene over at dette skal
gjennomføres i siste halvdel av dette skoleåret.
– Det er helt umulig. Vi har lovpålagte vedtak som må
følges, så det går ikke, sier han.
I 2019 mottok 10,1 prosent av elevene i Froland
spesialundervisning mot 16 prosent i år.
– Det er en enorm vekst, men det er politikerne som
bestemmer hvordan dette skal håndteres økonomisk, så må vi finne praktiske
metoder for å løse problemstillingene, sier skolesjefen.