– Vi risikerer å skape et todelt samfunn, hvor flere barn starter skolegangen med store ulemper, sier Julianne Ofstad, Varaordfører i Oslo i en pressemelding.
Annonse
Ifølge tall fra Utdanningsetaten i Oslo får 1 av 4 førsteklassinger særskilt norskopplæring ved skolestart i 2024.
Fremskrittspartiet mener tallene er alarmerende. De foreslår obligatorisk språktesting av fireåringer.
Julianne Ofstad.Foto: Håkon Rusdal
Inspirasjonen har de hentet i Danmark. Der blir barn med utilstrekkelige språkkunnskaper henvist til obligatorisk språkopplæring før skolestart.
– Vi må begynne tidligere. I dag er det helsestasjonene som skal fange opp språkproblemer, men oppmøtet er frivillig. Nettopp de barna som trenger hjelpen mest, blir ikke fanget opp. Det kan vi ikke akseptere, sier Ofstad.
Ofstad har stilt spørsmål til utdanningsbyråden om hvor mange av barna som har behov for særskilt norskopplæring som er født i Norge.
– Dette er barn som begynner på skolen uten å kunne norsk godt nok. Flere av disse vil ha vanskeligheter med å følge undervisningen, noe som vil prege dem videre i skoleløpet og senere i livet, sier Ofstad.
Kartlegging i flere runder
I 2016 ville Solberg-regjeringen pålegge barnehagelærerne å kartlegge alle barns språk før skolestart.
Det skapte det en storm av reaksjoner. Ansatte og fagpersoner på barnehagefeltet overbeviste til slutt regjeringen om å trekke forslaget.
– Hvert år starter en del barn på skolen uten å kunne norsk godt nok. De sliter ofte med å følge undervisningen, og de risikerer å bli hengende etter både faglig og sosialt. Disse barna må vi fange opp tidligere, slik at de får mulighet til å utvikle språket godt før skolestart, sa daværende kunnskaps- og integreringsminister, Guri Melby (V).
Barnehagelærere og fagfolk protesterte igjen. De mente det var et nytt forsøk på å innføre obligatorisk språkkartlegging. Hege Valås, daværende nestleder i UDF, uttalte til Utdanningsnytt at de mente det var sløsing av tid.
De pekte på at man heller burde satse på flere pedagoger og ansatte til å følge opp barna og deres utvikling.
I Oslo har det imidlertid vært satt i gang andre språkprosjekter i barnehager.
I tre år har 56 Oslo-barnehager deltatt i prosjektet Språksterk. Prosjektet er ledet av Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo, og de tester ut en modell for språkarbeid i flerspråklige områder av byen.
Målet er å bidra til god språkutvikling, blant annet gjennom kompetanseutvikling for ansatte, en mentor-ordning gjennom PPT, tilbud om aktiviteter og arbeidsmåter og tettere samarbeid mellom hjem og barnehage.