–
Hvorfor skal regjeringen vente og teste i barnehagene mens de ga skolebarna
alle rettigheter fra dag én? I skolen var det ingen som snakket om å vente for
å se på paragraf 9A og hvordan det fungerte i praksis. Vurderingene og
evalueringene som gjøres i barnehagene nå, burde vært avklart i forkant, sier Einar Olav Larsen, leder i Foreldreutvalget for barnehage (FUB).
Det betyr at alle som jobber i barnehage har plikt til å gripe inn når et barn utsettes for krenkelser som utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Skolebarna har i dag rett til å klage til en uavhengig tredjepart – i saker som handler om at barn opplever å bli krenket eller mobbet av ansatte (paragraf 9A-saker).
Denne rettigheten har ikke barnehagebarn og deres foreldre.
Skal
evaluere
– Det
er verdt å merke seg at de nye reglene kun har virket i nærmere to år, og vi
følger nå nøye med på hvordan lovverket fungerer i praksis, sier Kjetil Vevle,
som er statssekretær for kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap).
Han sier Utdanningsdirektoratet
(Udir) har fått i oppdrag å evaluere barnehagesektorens etterlevelse og
forståelse av barnehagelovens kapittel åtte om Psykososialt barnehagemiljø.
Evalueringsrapporten kommer først i mars 2024.
Vevle
sier at foreldrene kan ta det opp med ledelsen i barnehagen, barnehageeieren
eller kommunen dersom et barn ikke har det trygt og godt i barnehagen.
– Man
kan også gå til statsforvalteren som tilsynsmyndighet. Hvis kommunen mener det
er risiko for at en barnehage ikke oppfyller kravene i barnehageloven, kan kommunen
åpne tilsyn med den aktuelle barnehagen. I særlige tilfeller kan også
statsforvalteren føre tilsyn med enkeltbarnehager, sier statssekretæren.
Mangler
individuell rett
FUB-leder Einar Ole Larsen understreker at selv om statsforvalteren kan føre tilsyn med enkeltbarnehager,
gjøres det ingen vedtak på vegne av enkeltindivider som har det utrygt i
barnehagen.
– Statsforvalter
fører tilsyn med hvordan barnehagen oppfyller kravene i barnehageloven. Men
vesle Kari på fire år har ingen individuell rett til et trygt og godt
barnehagemiljø. Det er selve kjernen i saken. I skolen kan statsforvalter
konkludere med at skolen har brutt Karis rettigheter til å ha det trygt og godt
og gjøre vedtak. Barnehagebarnet Kari har ikke samme rettighet, fastslår
Larsen.
Vevle
på sin side sier at kompetanse hos de som jobber i barnehagen, er noe av det
viktigste for å sikre et trygt og godt barnehagemiljø.
– Vi
må ha trygge voksenpersoner som har solide forutsetninger for å legge best
mulig rammer i barnehagemiljøet. Derfor har vi utviklet en rekke tiltak på
dette området, som skal bidra til kompetanseheving. I tillegg ønsker
regjeringen å øke andelen barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere, noe
som bidrar til høyere kompetanse i barnehagene våre, sier Vevle.
Annonse
– Kan
glemme høyere kompetanse
FUB-lederen
synes det er flott at regjeringen ønsker høyere kompetanse ved å øke andelen
barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere. Samtidig peker Larsen på tall
fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som viser at vi vil mangle 13 000
barnehagelærere innen 2030. Antall førstevalgsøkere til
barnehagelærerutdanningen er dessuten nær halvert fra 2019 til 2023.
– Slik
det ser ut nå, kan vi glemme at det blir høyere kompetanse blant barnehageansatte
i fremtiden. Derfor har vi dessverre ingen tro på at det blir noen reell
kompetanseheving som slår positivt ut for å skape et trygt og godt
barnehagemiljø, fastslår FUB-lederen.
Skal
vi sikre god rekruttering, må regjeringen styrke bemanningsnormen, samt gi barnehageansatte
bedre rammevilkår og arbeidsbetingelser, ifølge Larsen. Han har full forståelse
for at det er vanskelig for barnehagene å oppfylle kravene til et trygt og godt
barnehagemiljø slik bemanningssituasjonen ser ut i dag.