På
tross av bred politisk enighet, sterke velferdssystemer og målrettede tiltak,
øker ulikhetene i samfunnene i både Norge og Sverige. Selv om vi lenge har hatt
kunnskap om sosial reproduksjon basert på sosioøkonomisk bakgrunn, er
forskjellen i skoleprestasjoner mellom barn av høyt utdannede og lavt utdannede
foreldre et økende problem i norsk og svensk skole.
Det er derfor grunn å tenke
at det trengs nye perspektiver for å forstå hva som skjer i skolen og kommunen.
Vi argumenterer for at skolen og forskningsmiljøene må jobbe sammen med å
frembringe ny innsikt for å motvirke at ulikhet i barndommen skal påvirke
hvilke sjanser barn og unge får i livet.
Den
kompliserte ulikheten
Reproduksjon
av sosial ulikhet i og gjennom skolesystemet er ikke
en ny tematikk. De nordiske
landene er kjent for å være sterke velferdsstater, med høy grad av sosial
mobilitet, der utdanningssystemet fremheves som en viktig arena for å motvirke
ulikhet og utenforskap. Utdanningspolitisk er det bred enighet om politiske
tiltak for at skolen skal være et trygt sted for alle barn, hvor de lærer det
de trenger for å bli frie selvstendige mennesker, som har tilgang på
velferdsgoder, som kan ta selvstendige valg for seg selv i fremtiden, og som
kan bidra til samfunnet.
Gjennom
ulike hjelpesystemer som spesialundervisning, skolehelsetjeneste, barne- og
ungdomspsykiatri, sosiale støttesystemer og så videre, prøver kommunene å nå
politiske mål om både inkludering og utjevning av sosial ulikhet. Dette er
ressurskrevende systemer som involverer flere aktører og profesjoner, som i
samspill skal lage et beskyttende nettverk rundt barn og unge.
Forskere
er mange ganger mindre tydelige på hvordan forskningen skal være relevant for de
eller det som studeres, i et her-og-nå-perspektiv. Samtidig har forskere
kunnskap og metoder som kan styrke kommunenes forståelse av hvordan de kan lykkes,
og hvor det er utfordringer i
deres arbeid med inkludering av barn og unge. Kommunene og skolene har ansvar
for den praktiske hverdagen og arbeidet med inkludering i et kortsiktig og
langsiktig perspektiv. Dialogen for å lære av hverandres oppgaver og ansvar er svært
viktig, nettopp fordi vi alle er opptatte av en inkluderende og likhetsskapende
skole – men har forskjellige oppgaver og funksjoner.
Ulikheter
i byene
Bostedssegregering
kan observeres og undersøkes på flere måter.
I vårt arbeid har vi sammen dratt ut til de ulike bydelene, der forskere har
fått grundig omvisning og informasjon om bydelenes utfordringer for at
de med egne øyne
kunne få se
hvordan elevene bor i svært ulike bydeler og samtidig har ulik tilgang på
goder. Skolens nærmiljøer er også kontrastfylte – mens noen vokser opp i
gangavstand til både natur og fellesgoder i byen, har andre store avstander til
aktivitetsparker, utendørsarenaer og kulturtilbud.
Les også: Vil ha barnehager, skoler og SFO til å bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller
Resultatet blir ofte at de
som har familier som har råd til å bosette seg i attraktive bydeler får
tryggere boforhold og enklere tilgang til det som skulle være fellesgoder.
Resultatet blir at for noen barn og unge er det eneste stedet å samle seg på, det
lokale kjøpesenteret. Disse ulikhetene kan være vanskelig å motvirke i skolen
uten konkrete tiltak som både anerkjenner at det er forskjeller i barnas
oppvekstforhold, og at det finnes midler, strategier og verktøy til å motvirke
dem.
Slike ulikhetsskapende mekanismer, som forholdet mellom økonomi og
fritidstilbud, er kompliserte og krever god informasjon om samspillet mellom de
ulike kildene til ulikhet. Vi mener at vår helhetlige
tilnærming kan betydning for å få frem
hvordan noen av disse mekanismene samvirker og forsterker hverandre.
Forskning
for endring
I
studien Nordic Unequal Childhood
samarbeider forskere fra NTNU med kommunene Trondheim, Norrköping (Sverige) og
Tampere (Finland). Kommunene er såkalt søsterkommuner, og likner på hverandre i
befolkning og økonomi. I prosjektet har vi utviklet en studie som ser på
hvordan kommunene og deres utdanningsinstitusjoner organiserer seg på
ulike nivå for å motvirke ulikhet, utenforskap og tidlig marginalisering fra
samfunnet.
I studien prøver vi sammen å ta de ulike stemmene i kommunene, til de
ansatte, og barna i skolen på alvor. Gjennom å kombinere informasjon fra de
ulike nivåene i kommuneorganiseringen, belyser vi hvordan man jobber for å
motvirke reproduksjon av sosial ulikhet.
For
å forstå kompleksiteten i hvordan dette kan motvirkes bruker vi et
ny-institusjonelt perspektiv. Ny-institusjonell teori setter søkelys på
hvordan sosiale konstruksjoner og styringsidealer påvirker organisasjoner og
institusjoner, og hvordan aktørenes tilpasninger til motstridende forventinger
også er en del av det hvordan organisasjoner opererer og utvikler seg.
I
et slik perspektiv ser man ikke på reproduksjon av sosial ulikhet som et
individuelt problem som skal løses med individrettede tiltak, men som et
fenomen som skapes i samspill med omgivelsene. Dette betyr for eksempel at
reproduksjon av sosial ulikhet er knyttet til kommunenes politikk,
resursfordeling og handlingskraft når det gjelder
utdanning, men også når det gjelder bostedspolitikk,
infrastruktur, aktivitetstilbud og systemorganisering.
I større kommuner har
slike ulike politiske områder en tendens til å bli spesialiserte
systemer som ikke snakker godt sammen,
men heller blir til siloer.
En
likeverdig skole
I
et slikt organisasjonsperspektiv forstår vi hvordan
kommunene som for så vidt har
gode strategier for å jobbe for en likeverdig skole, har
ulike handlingsrom for skolene og
hjelpesystemene i
hvordan de kan jobbe med dem. Sett i et bostedspolitisk perspektiv så er det
stor forskjell på hvor familier med ulik sosioøkonomisk bakgrunn bor i byen.
Det er derfor vanskelig for den enkelte skole å motvirke den sosiale ulikheten
som oppstår på grunn av segregering mellom bydeler.
Familier
med foreldre med høy utdanning og mer penger bosetter seg ofte
i de samme nabolagene.
Skolen skal samtidig
jobbe med inkludering og
utjevning av sosial ulikhet,
som er det samme målet for alle skolene.
Skolene må altså håndtere
svært ulike elevgrupper,
og hverdagene kan se veldig forskjellige
ut på ulike skoler. Samtidig skal de jobbe lokalt for en likeverdig utdanning
og barndom.
Våre
resultater viser at de skolene
som håndterer høyt press på grunn av sosial ulikhet må være fleksible, og er
derfor løsere koblet
til nasjonale og kommunale
styringsstrategier. For å lykkes i sitt samfunnsoppdrag må de tilpasse sine
aktiviteter mer til utfordringene de ser selv, enn de som er definert av
eksterne krefter. De må legge all sin energi på å håndtere utfordringene
de står i, og kan dermed legge mye mindre energi på
mål som er generelle for hele utdanningssystemet. På denne måten er det
vanskelig å legge standarder for hvordan skolene skal skape likeverd gjennom å
ha samme måloppnåelse for alle elever.
Man må dermed skape
mer relevante mål på egenhånd. En rektor fortalte oss
at da nyankomne elever startet på deres skole ble målet heller: «at elevene skulle
lære seg flere bokstaver enn det de kunne da
de kom». Slike tilpasninger
blir helt avgjørende dersom skolen skal klare å møte elevenes svært ulike
behov.
Det
viktige samarbeidet
I
vårt prosjekt Nordic Unequal Childhood har forskerne og
kommunene samarbeidet. Kommunene har foreslått hvilke skoler som egner seg for
å fremheve kontrastene i byen. Vi har arrangert felles workshops, der representanter
fra kommunene, fra skolene og forskerne har deltatt.
En kontinuerlig
dialog om hvordan man jobber lokalt bidrar til at forskerne kan få innblikk i
de ulike dilemmaene en kommune og de ulike skolene kan stå ovenfor.
Det er sentralt når vi leter etter
ulikhetsskapende mekanismer i de institusjonelle omgivelsene.
Kommunene
er opptatt av å sørge for en god daglig drift av skolen som en kommunal
tjeneste og av å bruke de begrensede midlene sine best mulig. De er opptatt av
arbeidsgiveransvaret sitt, og også av å følge lovverket som legger rammene for
deres virke. De er ansvarlige for barn og unges oppvekst på et praktisk og
forvaltende plan. Kommunene er også opptatte av å utvikle byen i samspill med
innbyggerne for å gi dem muligheter for gode liv, noe som krever en overordnet
innsats forankret i deres strategier og kommunale planer.
Trange rammer
Samtidig
er aktørene i kommunene og på skolene ofte bevisst på sine utfordringer og hva
som kunne ha blitt gjort annerledes. På grunn av at de må operere innenfor
rigide systemer, ofte knyttet til lovverk,
arbeider de innenfor trange rammer
som kan være til hinder for å lage lokale løsninger som er mer helhetlig
informert. Videre
er det også slik at ulikhetsskapende mekanismer kan forsterkes gjennom andre
politiske områder, som ikke blir direkte koblet til skolens arbeid, men som får
store konsekvenser for deres drift.
I
en nylig utgitt vitenskapelig
artikkel rapporterer forskere og kommuneansatte
om hvordan studien hjelper dem med å jobbe for å forstå ulikhet i skolen
gjennom de ulike stemmene studien inkluderer. Det er avdelingsledere, rektorer,
lærere, SFO-ansatte, spesialpedagoger og andre voksenroller, og ikke minst barn
som har fortalt om hvordan de forstår sosial ulikhet i utdanningssystemet.
I
artikkelen peker vi på hvordan forskerne i studien er opptatt av å forstå skole
som et nettverk av organisasjoner knyttet til utdanningsinstitusjonen – hvor
motstridende ideer må håndteres og tilpasses av menneskene som er en del av
systemene rundt barna.
Ulike
profesjoner, avdelinger og roller skal koordinere sine innsatser i skolen som
organisasjon. Rektorer har begrensede budsjett, og må ta mange hensyn for å
sørge for å hjelpe de som trenger det mest. Lærere skal balansere faglig læring
opp mot utvikling av sosiale kompetanser, de skal arbeide for et konstruktivt
skole-hjem-samarbeid, og de skal ivareta både klassen og individet.
I
disse mange hverdagslige avgjørelsene ligger mulighetene for å utjevne sosial
ulikhet, men også en risiko
for å hindre
barn i å delta på sine premisser. At barn
har forskjellige erfaringer og måter å være på, kan og bør gi en mulighet til
inkludering. Samtidig viser vår
studie at barndomsulikhet i utdanningssystemet kan skje på grunn av samspillet
mellom flere ulikhetsskapende faktorer som må håndteres på ulike
nivå i kommuneorganisasjonene.
Derfor
er det viktig å studere denne organisatoriske kompleksiteten som reproduserer
sosial ulikhet i utdanningssystemet i samspill med de som har ansvar for å
skape en likeverdig skole.