Sju håndfaste grep for en mer praktisk skole

Debatt: – Vil man gjøre skolen mer praktisk, må elevene få bedre mulighet til å vise praktiske ferdigheter i eksamenssammenheng ved fullført grunnskole.

Publisert Sist oppdatert

Foreslåtte grep i Stortingsmelding 34. En mer praktisk skole er gode, men må betydelig styrkes og øremerkes dersom etterslepet i faget kunst og håndverk etter år med nedprioriteringer skal tas igjen.

Det praktiske faget kunst og håndverk må styrkes

Faget kunst og håndverk er og har fra faget ble etablert i 1889 vært en sentral bærer av praktiske kunnskaper og ferdigheter i norsk grunnskole. I det praktiske ligger det noe mer enn håndtering av verktøy, pusse med sandpapir eller sy pene sting. Gjennom praktisk problemløsning lærer elevene å bruke kreative metoder, oppøve kritisk tenkning og det legges samtidig et viktig grunnlag både for yrkesfag og høyere utdanning innen kunst, design og arkitektur. 

Statistisk sentralbyrås rapport om sysselsetting og arbeidsstyrke frem mot 2040 viser at det er et stort behov for fagutdannede i tiden fremover. Skal flere velge yrkesfag i videregående skole må elever få gode muligheter til å bli kjent med og øve opp egne ferdigheter i praktiske fag i grunnskolen.

Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i universitet- og høgskolesektoren presenterer her sju gode grep for å gjøre skolen mer praktisk og variert.

Kompetente lærere

Kompetansebehovet for lærere i kunst og håndverk er stort. SSB finner i 2021/2022 at ca. 50 prosent av lærerne ikke har studiepoeng i faget. Kort sagt omtrent halvparten av de 637 051 elever i grunnskolen (2022-2023, Udir) er uten kvalifisert lærer i kunst og håndverk.

Fra høsten 2022 fikk vi ny 5-årig lærerutdanning i praktisk estetiske fag, første kull er ferdig i 2027. Nyutdannede lærere med master i kunst og håndverk ønsker seg jobb i skolen. De vil ha kompetanse til å kunne lære elevene praktiske ferdigheter, håndverksteknikker, ny teknologi, visuell kommunikasjon, samt ta bærekraftige valg og jobbe i prosess mot et resultat. Selv om det finnes fagkompetente lærere, finner Nielsen og Lepperød (2019) at utdannede lærere i kunst og håndverk ikke får jobb i skolen da skoleledere ikke vil ansette dem.

Det første grepet regjeringen bør ta er å stille krav til formell kompetanse for å undervise i faget på barnetrinnet, det andre er å øke kravet til kompetanse på ungdomstrinnet, og det tredje er å stille krav om at alle studenter i grunnskolelærerutdanningen må velge minst ett praktisk estetisk fag i lærerutdanningen.

Verksteder for praktiske fag 

Oppgraderingsbehovet er stort. Randers-Pehrson mfl. (2023) har undersøkt rammebetingelser for faget kunst og håndverk og peker på at avgjørende faktorer som verksteder, materialer, maskiner, verktøy og utstyr er nedprioritert av skolelederne over tid, med den følge at målene i læreplanen må settes til side.

Regjeringen har innført en rentekompensasjonsordning for kommunene ved investering i læringsarenaer utstyr og inventar som bidrar til en mer praktisk og variert opplæring i skolen. De vil også øke tilskuddsordningen for utstyr og læringsarenaer på 5. – 10. trinn. Nettverket kan ikke se at bevilgningen godt nok ivaretar behovet for oppgradering av nedslitte og dårlig utstyrte verksteder for faget kunst og håndverk.

Nettverket etterlyser derfor at regjeringen gjør et fjerde grep hvor det øremerkes enda tydeligere satsning på utstyr og verksteder som styrker de praktiske sidene av de praktisk-estetiske fagene.

Mer tid 

Etter de siste skolereformene har timetallet i kunst og håndverk gått ned (Djupedal, 2022). Fag som norsk og matematikk har økt, men uten at lese- og regneferdighetene til elevene har bedret seg. Leseplikten (tid til forberedelser og etterarbeid for lærerne) er og lavere i kunst og håndverk enn i øvrige fag. Dette er et paradoks, da tid til planlegging også omfatter innkjøp og organisering av materialer, samt vedlikehold av verktøy og utstyr.

Det femte grepet for å gjøre skolen mer praktisk vil derfor være å øke timetallet i kunst og håndverk på ungdomstrinnet til timetallet før LK06, og det sjette er å sørge for at lærere i kunst og håndverk får like mye tid til for- og etterarbeid som lærere i øvrige fag.

Praktisk eksamen

Vi støtter at regjeringen vil prøve ut en praktisk eksamensform, slik det fremmes i Stortingsmelding 34. Vi tenker at det sjuende gode grepet for å gjøre skolen mer praktisk vil være å gjøre praktisk eksamen til en fast ordning. I møtet med eksterne sensorer vil det kunne utvikles en felles og mer transparent vurderingskultur. Det vil gi en mer rettferdig vurdering og styrke fagfellesskapet blant lærere på tvers av skoler. Eksamen vil heve fagets status og samtidig gi insitament til å ansette kompetente lærere. 

Vil man gjøre skolen mer praktisk, må elevene få bedre mulighet til å vise praktiske ferdigheter i eksamenssammenheng ved fullført grunnskole. Kunst- og håndverksfaget er svært godt egnet til en slik eksamensform da de praktiske ferdighetene her står sentralt.

Oppsummert, sju håndfaste grep i faget kunst og håndverk for å gjøre skolen mer praktisk og variert

  1. Innfør krav om 30 studiepoeng på 1. til 7. trinn
  2. Øk kravet til 60 studiepoeng på 8. til 10. trinn
  3. Kreve at studentene må velge minst  ett praktisk-estetisk fag i grunnskolelærerutdanningen
  4. Øremerk flere midler til å oppgradere verksteder, maskiner, verktøy og utstyr
  5. Øk timetallet på ungdomstrinnet til 2 timer per uke
  6. Gi lik tid til for- og etterarbeid som i øvrige fag
  7. Innfør praktisk eksamen som en fast ordning

 

Litteratur

Powered by Labrador CMS