Ill.foto: Joakim S. Enger
Sju håndfaste grep for en mer praktisk skole
Debatt: – Vil man gjøre skolen mer praktisk, må elevene få bedre mulighet til å vise praktiske ferdigheter i eksamenssammenheng ved fullført grunnskole.
Foreslåtte
grep i Stortingsmelding 34. En mer praktisk skole er gode, men må betydelig
styrkes og øremerkes dersom etterslepet i faget kunst og håndverk etter år med
nedprioriteringer skal tas igjen.
Det praktiske faget kunst og håndverk må styrkes
Faget
kunst og håndverk er og har fra faget ble etablert i 1889 vært en sentral bærer
av praktiske kunnskaper og ferdigheter i norsk grunnskole. I det praktiske
ligger det noe mer enn håndtering av verktøy, pusse med sandpapir eller sy pene
sting. Gjennom praktisk problemløsning lærer elevene å bruke kreative metoder, oppøve
kritisk tenkning og det legges samtidig et viktig grunnlag både for yrkesfag og
høyere utdanning innen kunst, design og arkitektur.
Statistisk sentralbyrås rapport om
sysselsetting og arbeidsstyrke frem mot 2040 viser at det er et stort behov for
fagutdannede i tiden fremover. Skal
flere velge yrkesfag i videregående skole må elever få gode muligheter til å bli
kjent med og øve opp egne ferdigheter i praktiske fag i grunnskolen.
Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i universitet-
og høgskolesektoren presenterer her sju gode grep for å gjøre skolen mer
praktisk og variert.
Kompetente lærere
Kompetansebehovet for lærere i kunst og håndverk er stort. SSB finner i 2021/2022
at ca. 50 prosent av lærerne ikke har studiepoeng i faget. Kort sagt omtrent halvparten
av de 637 051 elever i grunnskolen (2022-2023, Udir) er uten kvalifisert
lærer i kunst og håndverk.
Fra høsten 2022 fikk vi ny 5-årig lærerutdanning i
praktisk estetiske fag, første kull er ferdig i 2027. Nyutdannede lærere med
master i kunst og håndverk ønsker seg jobb i skolen. De vil ha kompetanse til å
kunne lære elevene praktiske ferdigheter, håndverksteknikker, ny teknologi, visuell
kommunikasjon, samt ta
bærekraftige valg og jobbe i prosess mot et resultat. Selv om det finnes
fagkompetente lærere, finner Nielsen og Lepperød (2019) at utdannede lærere i kunst
og håndverk ikke får jobb i skolen da skoleledere ikke vil ansette dem.
Det første grepet regjeringen bør ta er å stille krav til
formell kompetanse for å undervise i faget på barnetrinnet, det andre er å øke
kravet til kompetanse på ungdomstrinnet, og det tredje er å stille krav om at alle
studenter i grunnskolelærerutdanningen må velge minst ett praktisk estetisk fag i lærerutdanningen.
Verksteder for praktiske fag
Oppgraderingsbehovet
er stort. Randers-Pehrson mfl. (2023) har undersøkt rammebetingelser for faget kunst
og håndverk og peker på at avgjørende faktorer som verksteder, materialer, maskiner,
verktøy og utstyr er nedprioritert av skolelederne over tid, med den følge at
målene i læreplanen må settes til side.
Regjeringen har innført en rentekompensasjonsordning for
kommunene ved investering i læringsarenaer utstyr og inventar som bidrar til en
mer praktisk og variert opplæring i skolen. De vil også øke tilskuddsordningen
for utstyr og læringsarenaer på 5. – 10. trinn. Nettverket kan ikke se at bevilgningen
godt nok ivaretar behovet for oppgradering av nedslitte og dårlig utstyrte verksteder
for faget kunst og håndverk.
Nettverket etterlyser derfor at regjeringen gjør et fjerde
grep hvor det øremerkes enda tydeligere satsning på utstyr og verksteder som
styrker de praktiske sidene av de praktisk-estetiske fagene.
Mer tid
Etter de siste skolereformene har timetallet i kunst og håndverk gått ned (Djupedal,
2022). Fag som norsk og matematikk har økt, men uten at lese- og
regneferdighetene til elevene har bedret seg. Leseplikten (tid til
forberedelser og etterarbeid for lærerne) er og lavere i kunst og håndverk enn i
øvrige fag. Dette er et paradoks, da tid til planlegging også omfatter innkjøp
og organisering av materialer, samt vedlikehold av verktøy og utstyr.
Det femte grepet for å gjøre skolen mer praktisk vil derfor være å øke timetallet i kunst og håndverk på ungdomstrinnet til timetallet før LK06, og det sjette er å sørge for at lærere i kunst og håndverk får like mye tid til for- og etterarbeid som lærere i øvrige fag.
Praktisk eksamen
Vi
støtter at regjeringen vil prøve ut en praktisk eksamensform, slik det fremmes
i Stortingsmelding 34. Vi tenker at det sjuende gode grepet for å gjøre skolen
mer praktisk vil være å gjøre praktisk eksamen til en fast ordning. I møtet med
eksterne sensorer vil det kunne utvikles en felles og mer transparent
vurderingskultur. Det vil gi en mer rettferdig vurdering og styrke
fagfellesskapet blant lærere på tvers av skoler. Eksamen vil heve fagets status
og samtidig gi insitament til å ansette kompetente lærere.
Vil man gjøre skolen
mer praktisk, må elevene få bedre mulighet til å vise praktiske ferdigheter i
eksamenssammenheng ved fullført grunnskole. Kunst- og håndverksfaget er svært
godt egnet til en slik eksamensform da de praktiske ferdighetene her står
sentralt.
Oppsummert,
sju håndfaste grep i faget kunst og håndverk for å gjøre skolen mer praktisk og
variert
- Innfør
krav om 30 studiepoeng på 1. til 7. trinn
- Øk
kravet til 60 studiepoeng på 8. til 10. trinn
- Kreve at studentene må velge minst ett praktisk-estetisk fag i
grunnskolelærerutdanningen
- Øremerk
flere midler til å oppgradere verksteder, maskiner, verktøy og utstyr
- Øk
timetallet på ungdomstrinnet til 2 timer per uke
- Gi lik
tid til for- og etterarbeid som i øvrige fag
- Innfør
praktisk eksamen som en fast ordning
Litteratur
- Djupedal, E. F. (2022). På skuldrene til de minste. Nytt Norsk
Tidsskrift, 39(1), 29-40. https://doi.org/10.18261/nnt.39.1.4
- Nasjonalt senter for
kunst og kultur i opplæringen (2024, 11. oktober). På lag for en mer
praktisk, variert og relevant skole! Høring til Meld. St. 34 (2023-2024)
- Nielsen L. M. og Lepperød, J. (2019). Hvorfor elever mangler
kompetente lærere i Kunst og
- Håndverk. FormAkademisk 12(1), 1-11. https://doi.org/10.7577/formakademisk.3629
- Randers-Pehrson, A., Rimstad, Å., og Carlsen, K. (2023). Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget: –
Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningen. Acta Didactica Norden, 17(3). https://doi.org/10.5617/adno.9757
- Regjeringen.no (2024, 13. september). En
mer praktisk skole for bedre læring, motivasjon og trivsel. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/en-mer-praktisk-skole-for-bedre-laring-motivasjon-og-trivsel/id3053301/