Foto: Paal Svendsen
Det trengs uavhengig forskning til å avgjøre læringsutbytte av digitale læremidler
Debatt: Aller helst ser vi at slike retningslinjer utvikles i en tett dialog med forskere fra ulike disipliner, pedagoger, utviklere og aktører fra forlagsbransjen.
Ny strategi for digital
kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole kommer med mange gode forslag til tiltak,
bl.a. en nasjonal tjenestekatalog for digitale læremidler i skolen som «vil kunne bidra med kvalitetssikring og
innkjøpsstøtte». Videre legges det vekt på at valg av ressurser skal være
forskningsbasert. Dette er prisverdig. Det burde være selvsagt, og det er på
høy tid. Imidlertid spiller det en rolle hva
slags forskning det her siktes til.
Alle er
forhåpentligvis enige med IKT Norge i at det ikke bør være “din og min svoger”-forskning som skal ligge til grunn. Det finnes enormt
med forskning på digitale læremidler, så tilgangen til forskningsbasert
kunnskap er ikke problemet. Imidlertid er ikke all denne forskningen av høy
kvalitet, og mange studier sier lite eller ingenting om læringsutbytte, uansett
fagområde, men fokuserer på hva elever og lærere selv foretrekker, opplever,
synes og mener om digitale teknologier. Slik kunnskap er nyttig og interessant,
men det er uheldig når den legges til grunn for beslutninger om implementering
av ulike typer læringsressurser, på bekostning av empirisk forskning som
vurderer effekten av ulike teknologiske grensesnitt på ulike aspekter ved
læring.
I det følgende vil vi
løfte fram noen særlige utfordringer når det gjelder dette feltet, som dels
handler om hvordan valg av læremidler ofte styres av andre faktorer enn
kunnskapsgrunnlaget, dels om utfordringer knyttet til hva slags forskning som
legges til grunn.
Strategien fremmer krav til «informasjonssikkerhet, personvern og
universell utforming» i digitale løsninger. Disse tekniske kriteriene vurderer
ikke læringsutbytte. De sier oss ikke noe om barns bruk av en bestemt ressurs
fremmer læring mer enn bruk av en annen ressurs. Eller ingen bruk, for den del.
Forskning har
vist at digitale ressurser kan virke både positivt og negativt inn på barns og
unges læringsutbytte. I markedsføringen av så å si alle ressurser rettet mot
barn framheves "læringspotensialet" , og det påstås at den gitte
ressursen fremmer ferdigheter som de fleste foreldre mener er viktige for barna
(lek, kreativitet osv.). Slike påstander settes gjerne fram uten henvisning til
forskning på effekt. Forskning innen ulike disipliner byr på en rekke
indikatorer om hva som fremmer læring; disse kan bidra til samordning og
standardisering av digitaliseringsarbeidet i barnehage og skole.
I vurderingen om
hvem som skal definere kvalitet i læring og undervisning, skal vi huske at barn
og unge ikke kan velge hvilke digitale ressurser som brukes i undervisningen.
Digitale læremidler er valgt på deres vegne og de brukes som en del av den korte
og verdifulle tiden de er på skolen. Voksne har dermed ansvar for at barn
bruker det som objektivt sett virker, og ikke det som leverandører og andre
mener kan virke.
Økonomi er en
annen vesentlig faktor, som gjør at lærere, elever og studenter ikke alltid har
reelle muligheter til å velge de læremidlene de selv anser som mest
hensiktsmessige. Digitale løsninger utkonkurrerer trykte lærebøker på pris,
skoler abonnerer på pakkeløsninger fra forlag, der det fort kan bli dyrt å
kombinere trykte og digitale læreverk, nye læreplaner fører til et behov for
stadige oppdateringer, og studenter velger digitale pensumtekster tross for at de helst leser på
papir. Alle disse momentene
blir i praksis argumenter for å velge digitalt fremfor trykt materiale, selv i
de læringskontekstene, som ved lesing av sammenhengende
tekster, der empirisk forskning slår
ettertrykkelig fast at den trykte læreboka fungerer best.
Regjeringen
etablerte ulike ekspertgrupper for å lage kunnskapsoversikter på feltet (f.eks.
GrunnDig
sluttrapport gir et
solid kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen) eller pågående vurdering av
digital læringsanalyse
i grunnopplæringen).I tillegg finnes det nå etterhvert mye empirisk forskning
(f.eks. denne videoanalysen av elevenes teknologibruk i norsk
videregående klasserom) av høy kvalitet, og meta-analyser - altså
sammenfatninger av mange enkeltstudier - om digital lesing (f.eks. om fordeler
og ulemper ved digital lesing
med barn).
Vi mener derfor
at det er pedagogiske vurderinger og
empirisk forskning fra ulike perspektiver som bør ligge til grunn for
lærernes valg av læremidler. Videre bør man, både i forskningen og i
diskusjoner omkring digitale teknologier i klasserommet, operere med en langt
mer finmasket tilnærming, og presisere hva som til enhver tid menes med
“læring”, og “læringsutbytte”. Det er mange og store forskjeller mellom, for
eksempel, å lære algebra, å lære å skrive argumenterende tekst, og å lære om
den franske revolusjon. Det burde være innlysende, men viktige forskjeller
mellom ulike fags ulike læringstradisjoner, stofftilfang, teksttyper og
tilhørende krav til lesing og skriving, har likevel en tendens til å forsvinne
i en overordnet og lite informativ diskusjon om et generelt læringsutbytte og
en “digital versus analog”-framstilling.
For å kunne si
noe om hvilken teknologi, hvilket medium, som er mest hensiktsmessig å bruke i
en gitt kontekst og for et gitt læringsformål, må vi vurdere teknologiens
bruksmuligheter i lys av hva slags stoff elever skal tilegne seg, hva som er
læringsformålet, og hva slags aktivitet teknologien skal inngå i. Særlig har
det vist seg at det er gode grunner til å velge bok heller enn skjerm når det
gjelder en del former for lesing. Hva vi til enhver tid legger i “læring”, bør
derfor spesifiseres i forhold til både fag, teksttilfang og stoff, og trinn,
for å kunne si noe om hva slags ressurser som er mest hensiktsmessig i det
enkelte tilfellet.
Vi er selvsagt
enig med IKT Norge at lærernes valg av læremidler ikke skal baseres på “din
eller min svogerforskning”. Det er bedre med ingen forskning enn med dårlig
forskning. Heldigvis finnes det en stor mengde solid, empirisk forskning som
bør ligge til grunn for valg av læremidler,og den nye strategien gir grunn til
optimisme når det gjelder å utvikle retningslinjer og komme med anbefalinger
som er forskningsbaserte. Aller helst ser vi at slike retningslinjer utvikles i
en tett dialog med forskere fra ulike disipliner, pedagoger, utviklere og
aktører fra forlagsbransjen.