Barneskolebarn har høyest læringsprestasjon av alle aldersgrupper

Barn i alderen 6–11 år viser høyest læringsprestasjon, ifølge tysk forskning.

Publisert

Evnen til å se sammenhengen mellom en hendelse og dens konsekvenser, assosiativ læring, er avgjørende for å tilpasse seg miljøet. Det har en enorm innvirkning på vår mentale helse. Barn i barneskolealder viser den høyeste læringsytelsen på dette området, melder nettstedet til Ruhr-Universität Bochum.

Ni forskere ved et forsknings- og behandlingssentrum for psykisk helse ved universitetet, stod bak den første systematiske studien av denne evnen hos spedbarn, barn, ungdom og voksne. Testdeltakerne måtte lære å reagere på en stimulus med en spesifikk respons. 

Forskerne ble overrasket da barn i barneskolealder presterte best. 

– Vi trodde at assosiativ læring forbedres kontinuerlig med økende alder. Men disse barna fikk de beste resultatene, lærte mest konsekvent og viste minst variasjon i læringsatferden, sier dr. Carolin Konrad. 

Voksne og ungdom lærte raskere enn spedbarn, men nådde ikke prestasjonsnivået til barneskolebarn. Gjentatt eksponering for læringsstoffet spilte også en avgjørende rolle for spedbarn og unge. En ekstra læringsøkt ga forbedring i læringsprestasjonene i disse aldersgruppene. 

Samlet sett viser studien at assosiativ læring er til stede gjennom hele livet, men at hastigheten og mengdene av læring varierer. Resultatene baner vei for et nytt perspektiv på assosiative læringsforstyrrelser, som er knyttet til utvikling av psykiske lidelser senere i livet.

Powered by Labrador CMS