Ill.foto: Mostphotos
Mange klasserom oppfyller ikke de fysiske kravene til et klasserom. Hvordan er det på skolen din?
Debatt: Er det greit at kommunen ikke følger byggeteknisk regelverk dersom de ikke har råd til det?
Alle
har hørt om store klasser, men at det ikke er noen hardtslående regler som
passer på hva maks antall elever i en gruppe er.
Det
henvises til opplæringsloven som løst sier det skal være pedagogisk forsvarlig.
Vi har lærernormen som sier at det skal være 1 lærer per 15. elev i 1 – 4 klasse,
og en lærer per 20. elev i 5 – 10 klasse. Det er ingen skoler hvor dette betyr
at klassene er på maks 15/20 elever.
Det
er mange steder det fort blir greit med store klasser. Det føles kanskje økonomisk
lurt. Man slipper å bygge og vedlikeholde så mye. Man slipper å lønne så mange
ansatte.
Men
er det egentlig lov? Er det ingen begrensninger for hvor mange mennesker
kommunen har lov til å sette sammen i ett rom?
I Helsedirektoratets
forskrift for utforming og innredning i skolebygg kan vi lese om
fysiske
forhold i klasserommene som det skal tas hensyn til. Vil påpeke at det er snakk
om minimumskrav her.
I
forskriften ser vi at en klasse på eksempelvis 25 elever og to voksne i rommet
vil utløse følgende minimumskrav til areal på klasserommet sitt. 25 elever
trenger 2-2,5 m2 hver. Minimum 2 m2 dersom det er umiddelbar nærhet til
grupperom. Har ikke klassen tilgang til grupperom, skal hver elev ha 2,5 m2. De
voksne trenger minimum 6 m2 hver.
Da
ser regnestykket slik ut foreløpig; 25 x 2 eller 2,5 = 50 eller 62,5 m2 for
elevene. 2 x 6 = 12 m2 for de to voksne. Totalt er minimumskravet på 62 eller
74,5 m2.
Dette
er arealbehovet uten at det er tatt hensyn til vinduer, dører, vask, møbler og
brannsikkerhet. Noe man har behov for i de fleste klasserom.
I tek-17 står
det at byggverk i risikogruppe 3 (bl.a. skoler), regnes fri bredde på
rømningsveier på minimum 1,16 m. Det betyr at dette er minimum av areal som må
legges til av avstand til dører, vinduer og møbler. Hensikten med kravet
om fri passasje til dør og vindu er å sikre at en person i rullestol lett kan
komme til dører og vinduer uten at det er nødvendig å flytte på møbler.
Alle
klasserom har en eller flere dører. Dørene har oftest bredde på 90 cm. Det
betyr at hver dør vil ta minimum 1 m2 av romarealet. Klasserom pleier å ha
flere vinduer, ofte langs en hel vegg. For å ikke ta i for mye, går jeg ut fra
at klasserommet har en vindusrekke på til sammen 2,5 meter. De fleste klasserom
har mer. Da vil vinduene kreve 2,9 m2 at romarealet.
Dersom
klasserommet har en liten vask, som eksempelvis er 50 x 30 cm, vil dette kreve 0,7
m2 av romarealet.
Eksempler
på hvor mye møbler som hyller og skap vil kreve av romarealet, er det vanskelig
å lage eksempler på. Her må man på hvert enkelt rom måle bunnareal på
eksisterende møbler selv. Husk å beregne plass til åpning av skuffer og
skapdører.
Link
til prosjekteringsverktøy fra tek-17:
I
mitt eksempel hvor vi har en klasse på 25 elever og to voksne, en dør, en vask
og vindusbredde på 2,5 m, vil minimumsareal på klasserommet være 66,6 m2 eller
79,1 m2. Det vil si, dersom man ikke trenger å fylle rommet med møbler som
hyller, skap eller søppelstativ.
Vil
du enkelt sjekke klasserom på din skole, så har jeg forenklet regnestykket her:
- Antall
elever x 2 eller 2,5 m2 =
- Antall
dører x 1 m2 (om døren er 90 cm bred) =
- Bredde
på vinduer x 1,16 m =
- Lengde
x bredde på vask = dette svaret x 1,16 m =
- Bunnareal
på alt av f.eks hyller og skap =
Legg
sammen svarene, og du får minimumsareal for antall elever og voksne.
Dersom
klasserommet ditt viser seg å være for lite, vil jeg anbefale deg å registrere
det i skolens avvikssystem.
Dersom
man spør de ansvarlige for skolebygg i kommunene, så vet de antagelig ikke hvor
mange mennesker som oppholder seg på hvert klasserom til enhver tid. De vet
skolens totale elevtall og hvor mange som er ansatt på skolen. Men hvordan
hvert rom på skolen er fylt opp, og om de forholder seg til byggetekniske lover
og forskrifter vet de kanskje ikke noe om.
Jeg
vet om mange klasserom som ikke oppfyller disse fysiske kravene. Hvordan er det
på skolen din?
Kompenserer
det at skolens ansatte jobber for bedre oppfølging og utvikler seg til å bli
enda bedre? Er det greit at kommunen ikke følger byggetekniske forskrifter og
regelverk i offentlige bygg dersom de ikke har råd til det?