Framsnakking løser ikke lærerkrisen
Debatt: Det er lettvint å hele tiden peke på lærerne. Gratis er det også. Men det bidrar ikke til å løse utfordringene.
De endelige opptakstallene til høyere
utdanning bekrefter det vi allerede visste: Læreryrket er i krise og
situasjonen er alvorlig. Det haster å gjøre nødvendige grep og sette inn gode
tiltak. Derfor er det frustrerende i mine øyne å nok en gang se at debatten
raskt spores inn på hvordan vi skal klare "å lokke" kommende
studenter til lærerutdanning, med det vante "mer fremsnakk" som
løsning.
Vi kan ikke se bort ifra at de som "skal lokkes" nettopp er
ferdig med 13 års skolegang. I likhet med lærerne kjenner de skolehverdagen og
-systemet fra innsiden. Det bør være åpenbart at det er her skoen trykker.
Vi lærere har prøvd å si ifra lenge. Viktige
lærerstemmer har forsøkt å gi et reelt innblikk i den faktiske barnehage- og
skolehverdagen, men de blir alt for ofte stablet ned. På tross av at nærmest
samtlige uttrykker i klartekst hvor mye læreryrket betyr for dem og hvor
meningsfylt yrket kan være, blir de til stadighet forsøkt stemplet som
bråkmakere og fremstilt som en marginal gruppe som egentlig ikke trives. Det
finner jeg sterkt urimelig og veldig provoserende.
De som fremmer slik kritikk ser ut til å
glemme noe helt vesentlig: Den hverdagen lærerne beskriver er også hverdagen
til mange av barna og elevene. Også de befinner seg i dette miljøet, og
påvirkes langt på vei av de samme faktorene. All fremsnakk i verden kan ikke
dekke over det faktum at elevene, som jo er de som søker seg til høyere
utdanning, selv ser og kjenner virkningene av dette miljøet på egen kropp og i
eget sinn.
Ser man på hva elevene selv formidler om egen
skolehverdag bør det være åpenbart at det ikke er lærernes betraktninger om
arbeidshverdagen som er problemet. Mobbetallene er skyhøye. Det har vært en
drastisk økning av ufrivillig skolefravær (ofte kalt skolevegring). Et høyt
antall elever gir uttrykk for at de kjeder seg på skolen. I tillegg vet vi at
svært mange av dem befinner seg i et utrygt skolemiljø med høy forekomst av
vold og trusler, hvor innvirkningene kan være like alvorlige og skadelig
uavhengig av om de selv blir direkte utsatt eller ikke.
Dette er utfordringer
vi ikke kan fremsnakke oss ut av, og det holder ikke å skyve det unna med et
"Ja ja, de fleste elevene har det nå greit, da".
Vi kan ikke legge lokk på utfordringene og
håpe at alt blir bra om vi bare snakker litt mer positivt og fokuserer på alle
de gode sidene ved læreryrket. Tvert imot kan det virke mot sin hensikt og
fremstå lite troverdig overfor dem som står på terskelen til arbeidslivet, og
skal søke seg til høyere utdanning. De vet bedre enn de fleste hva de eventuelt
velger å gå tilbake til. Fremfor å diskutere hvordan de kan "lokkes"
tilbake, bør fokuset rettes mot å skape en skole hvor de trives, er trygge og
kan utvikle seg, og hvor de har lyst til å komme tilbake.
Det oppnår vi ikke ved å forsøke å kvele
modige lærerstemmer, som deler innsikt og betraktninger om hverdagen de står i.
Vi vet at mange lærere vegrer seg for å ytre seg om egen arbeidssituasjon, og
at mange - med rette - frykter represalier fra egen arbeidsgiver. Lærere som
står frem og setter ord på disse sidene av lærerhverdagen, som også er høyst
reelle, trenger og fortjener å bli møtt med støtte og forståelse. Det fremstår
åpenbart, for meg og mange andre, at de gjør det fordi de har høy yrkesstolthet
og et hjerte som banker hardt og varmt for læreryrket.
Utfordringene med å rekruttere og beholde i
læreryrket bortforklares gjerne ved å vise til "negativt mediefokus"
og å peke på lærerne selv. Det føyer seg inn i en lang rekke av "om bare
lærerne øker sin kompetanse om - klasseledelse, relasjoner, tilpasset opplæring
, variasjon, det faglige, det sosiale, [fyll inn] - så vil dette ordne
seg".
Denne påføringen av skyld og skam bidrar kun til å gjøre vondt
verre, og det flytter fokuset bort fra der det virkelig må settes: Lærerne må
sikres et forsvarlig arbeidsmiljø og vern mot uheldige arbeidsbelastninger.
Dette er et arbeidsgiveransvar, som også faller på styrende politikere.
Mitt fremste ansvar som tillitsvalgt er å
jobbe for at medlemmene mine har gode lønns- og arbeidsvilkår, og at de kan
være trygge når de går på jobb. Jeg må smertelig erkjenne at vi ikke er der i
dag, men jeg vil fortsette å stå på for å snu dette.
Jeg mener det også er
svært viktig at de som er eller vurderer å bli lærerstudenter skal kunne være
trygge på at de kommer inn i et trygt og sterkt kollegium, som er opptatt av at
de skal trives og lykkes i læreryrket. De skal være trygge på at de vil ha en
sterk fagforening i ryggen, som ikke aksepterer at de står i en helseskadelig
arbeidsbelastning mens andre lukker øynene og stikker hodet i sanda, og heller
vil snakke om solskinnshistorier.
Det ligger imidlertid ikke til tillitsvervet
mitt å drive reklame- og rekrutteringskampanjer på vegne av arbeidsgiver. Det
betyr ikke at vi ikke skal snakke om og gjerne mer om alle de gode sidene ved
læreryrket. Det betyr dog at jeg ikke vil akseptere at strutsetaktikk og ansvarsfraskrivelse
får fortsette. Det er lettvint å hele tiden peke på lærerne. Gratis er det
også. Men det bidrar ikke til å løse utfordringene.
Elevene er tydelige i sine uttrykk om hvor
skoen trykker i skolen. De trenger lærere som har tid og kapasitet til å se
dem. Lærerne i barnehager og skoler er også krystallklare: Arbeidspresset og
-belastningen er for stor til at vi klarer å følge opp alle.
Barnehage- og
skolemiljøet er tett vevd sammen med lærernes arbeidsmiljø. Ved å gjøre
nødvendige grep for å bedre lærernes arbeidssituasjon, og dermed endre barna og
elevens opplevelse av barnehageårene og egen skolegang, vil vi også kunne bidra
til at flere motiveres til å selv bli lærere.
Da kan vi forhåpentligvis også
slutte å snakke om hvordan vi skal "lokke" dem tilbake, og heller
snakke om hvordan læreryrket er blitt et naturlig førstevalg for mange, mange
flere.