Sosionom
og forsker emeritus Kari
Killén har en 70 år lang karriere innenfor barne- og familievern, barne- og
voksenpsykiatri og barnehagefeltet. Nå er den spreke 89-åringen aktuell med ny
bok og en podkast om barneperspektivet i samarbeid med NAV. Hun har tidligere også gitt ut podkasten «Barndommen går i generasjoner» i samarbeid med Inga Marte Thorkildsen.
Annonse
Tidlig i karrieren hadde Killén en utdanningsstilling hos tilknytningsteoriens far,
John Bowlby, i London – og var to år ved barnepsykiatrisk klinikk ved
universitetet i Chicago. For å nevne noe. Hun deler gjerne det
viktigste hun har lært i sin karriere. Kunnskap som dagens barnehagelærere kan
ta med seg inn i barnehagehverdagen.
– Men først trenger jeg å si noe om to solide forskningstradisjoner
jeg baserer meg på, sier Killén.
To solide stolper av forståelse
Den ene er tilknytningsforskningen og – teorien hun har arbeidet med siden
hun jobbet hos den britiske barnepsykiateren og psykoanalytikeren John Bowlby. Hans
teori er at følelsesmessig tilknytning til omsorgsgiveren har en fundamental
betydning for barnets kognitive, følelsesmessige og fysiske utvikling. Den
andre er forskningen om ulike former for risiko,
omsorgssvikt og overgrep.
– Disse to stolpene av forståelse gjør det mulig
å komme frem til en helhetsvurdering, som jeg har bygget videre på, sier Killén.
Hun har blant annet bidratt til en tverrfaglig videreutdanning ved Toftemosegaard psykologiske
institutt i Danmark, der hun foreleser annenhver måned.
Hun mener
barnehagelærerne bør tenke på følgende:
1) Tilknytning
– Når barn flest
starter i barnehagen, er tilknytningen så vidt etablert og dermed sårbar. Ansatte
trenger derfor en grundig tilknytningsforståelse. For barn som har det trygt
hjemme, kan barnehagen tilby en kompletterende tilknytning. For de som kommer
fra utrygge hjem med problemer, kan barnehagen komme inn som kompenserende
tilknytningspersoner. Barn har ikke bare én tilknytning. De som tidlig etablerer
en trygg tilknytning til foreldre, er mer åpne for å ta imot det de trenger fra
andre voksne – og vil lettere kunne etablere en trygg tilknytning til andre som
blir viktige i livene.
Kari Killén (89)
Sosionom, M.A. psyk. soc., Dr.philos.., kliniker og
forsker emeritus ved NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd
og aldring).
Hun har skrevet flere
bøker, blant andre «Forebyggende arbeid i barnehagen. Samspill og tilknytning»
og «Barndommen varer i generasjoner».
Hun har mange års klinisk
erfaring innenfor barne- og voksenpsykiatri, samt familierådgiving – og har undervist helse- og sosialarbeidere i Norden og
internasjonalt.
Hun har forsket mye på tidlig foreldre- og barn-samspill og
tilknytning, metodeutvikling innenfor omsorgssvikt og forebyggende arbeid.
Hun har bygget opp familievernkontoret på Sagene i Oslo og
Helserådets avdeling for psykiatri i samme bydel, samt hatt
styreverv i International Society for Prevention of Child Abuse and Neglect
(ISPCAN) i til sammen 18 år.
Aktuell med: Boken «Undersøkelser til barns beste.
Tverrfaglig kompetanse og samarbeid» og en ny podkast og opplæringsmateriell om barneperspektivet
for alle NAV-kontor, som er en del av en kompetansesatsing ledet av Hege Løchen.
2) Stress
– Jeg ser negativt stress
som rødt lys. Når vi utsettes for stress, stiger kortisolnivået
(stresshormonet). Det gjør at vi presterer bedre, noe som er positivt. Deretter
synker nivået. For barn som derimot stadig opplever stress, tar det veldig lang
tid før kortisolnivået synker. Det kan skape uro og konsentrasjonsproblemer.
Dette er viktig kunnskap, som vi også må ta konsekvensene av i måten
tilvenningen i barnehagen foregår på. Det er positivt å involvere foreldrene
mer. La foreldre i en periode gå inn som vanlig personale. Da blir barnet
langsomt mer interessert i andre barn og voksne, og det kan skape trygge
relasjoner.
3) Relasjonskompetanse
– Relasjonskompetanse
handler om respekt, innlevelse, åpenhet for hvordan andre har det og barnets selvbestemmelsesrett.
Dette er den viktigste kompetansen å ha i barnehagen. «Hvis du vil hjelpe et
annet menneske, skal du vite mer enn han vet, men fremfor alt skal du vite det
han forstår», sa den danske filosofen Søren Kirkegaard. Denne formen for tenkning
er i dag bekreftet av mentaliseringsforskningen. Mentalisering handler om å se
andre innenfra og seg selv utenfra. Det handler om å leve seg inn i hvordan
andre har det: Hva opplever barnet? Hva strever forelderen med? Og: Hva gjør
det med meg? Mennesker synser, tror og har fordommer. Derfor er vi avhengig av
personlig utvikling for å mentalisere.
4) Personlig utvikling
– De tre første
leveårene legger grunnlaget for mentaliseringsevnen vår. Mentaliseringens far,
psykoanalytiker Peter Fonagy, og professor i psykiatri Jon G. Allen, som
står bak forskningen, har dokumentert det Kirkegaard intuitivt visste allerede
på 1800-tallet. I dag sees mentaliseringsevnen på som helt nødvendig. Mange har
fått med seg denne evnen hjemmefra. Men om en barnehagelærer ikke har mentaliseringsevne,
kan den utvikles gjennom praksis – og da er det viktig å veilede personen. Det
handler om en bevisstgjøring av egne holdninger: Hva gjøre dette barnet eller
den moren med meg?
5) Traumeforståelse
– En del barn har vært
utsatt for traumatiske opplevelser hjemme eller i nettverket, og i dag vet vi
hvordan traumer virker. Hjernen er smart og kutter traumet ut av hukommelsen,
men kroppen og følelsene husker. Barna finner strategier for å unngå
situasjoner eller mennesker som rører ved traumene. Barnehagelærere trenger å
ha mulighet for å snakke med andre fagpersoner som kan hjelpe dem til å forstå
traumatiserte barn. Barnehageansatte trenger kunnskap om hvordan de kan forstå
barn som avviker. Barn kan være deprimerte, ukonsentrerte og ufokuserte, og det
kan være uttrykk for andre ting enn traumer. Samlingsstunden er viktig. Her kan
du se om et barn for eksempel er urolig eller passiv. Da må du forsøke å finne
ut hva som ligger bak. Et barn som faller ut av fellesskapet kan være et
uttrykk for noe smertefullt.
Tre om Kari Killén
Inga Marte Thorkildsen, tidligere SV-politiker, barneminister
og byråd i Oslo
Kari tok kontakt da hun var barneminister og sammen arrangerte
de den første tverrdepartementale konferansen om vold og seksuelle overgrep mot
barn i 2013. De har i samarbeidet om Thorkildsens første bok «Du ser det
ikke før du tror det», om utviklingsarbeidet «Barnehjernevernet» da hun var byråd
i Oslo – og om podkasten «Barndommen går i
generasjoner».
– Jeg har sett på
nært hold hvilken betydning Kari har hatt i de barnehagene min mor har vært
ansvarlig for. Jeg tror vi bare kan gange det opp med antall mennesker hun har
begeistret og berørt gjennom alle de årene hun har jobbet. Jeg møter folk hele
tiden som forteller hvordan de i møte med Kari har åpnet øynene og blitt mye
mer bevisste på seg selv – og egne følelser og muligheter i møte med barn og
foreldre. Kari betyr mer enn noen aner rekkevidden av. Kari er varm, sjenerøs
og grundig. Hun er nysgjerrig og ekstremt kunnskapstørst. Hun er åpen og interessert
i andres erfaringer. For ei dame! sier jeg bare.
Trine Klette, tilknytningsforsker
Venn og tidligere kollega
ved VID vitenskapelige høgskole. De ble kjent i 1996 da Kari var hennes
veileder på hovedoppgaven om vanskjøtsel av barn. Har jobbet sammen i ulike prosjekter
og opplæring om tilknytning og barns utvikling og Kari var veileder på Trines
doktorgrad.
– Kari er en pioner og
har hatt en enorm betydning for hvordan vi nå forstår små barns behov og
utvikling, særlig betydningen av omsorg de første årene. Hun berører de hun
møter. Karis kunnskap og innsats, har forandret hvordan vi snakker om – og
nærmer oss foreldre og barn som har det vanskelig. Hun var blant de første som
introduserte tilknytningsteori i Norge.
– Kari er et helstøpt menneske; oppriktig, varm, engasjert og
veldig inspirerende. Hun er modig og utholdende og har stått imot til dels
sterk motstand gjennom mange år. Kari har betydd og betyr veldig mye for meg,
både faglig og personlig. Jeg er takknemlig og stolt over å kjenne henne.
Annonse
Elin Aasheim,
barnehagelærer og styrer
Møttes da Kari fikk veiledning i en
barnevernssak i Nystrand barnehage for noen år siden. De har hatt kontakt siden
og brenner for det samme budskapet om tilknytning.
– I 70 år har Kari forsket på tilknytning, som
er det viktigste verktøyet når vi skal hjelpe et skadet barn. Barn som er
utsatt for omsorgssvikt, trenger en trygg tilknytning hos ansatte i barnehagen.
Kari snakker varmt om veiledning som verktøy for å hjelpe de ansatte
til å ta vare på seg selv – noe som også vil hjelpe ansatte å klare å stå i
jobben over tid. Karis bøker bør bli pensum for alle som skal jobbe med barn.
– Kari er en kunnskapsrik,
varm og oppriktig interessert i å hjelpe. Hun er ikke-dømmende, ekte til stede
og helt unik. Heldigvis – og velfortjent fikk Kari Kongens fortjenestemedalje i
2013.