Barnehagelærernes masterkompetanse må i større grad brukes i det faglige fellesskapet om arbeidet med barna, mener leder Ann Mari Milo Lorentzen i Kontaktforum barnehage i Utdanningsforbundet.
Illustrasjonfoto: Adobe Stock
Hvorfor trenger barnehagelærere master?
Barnehagelærere med master kan gjennomføre selvstendig utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og innovasjon i det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
I barnehagelærerprofesjonen
har det alltid vært engasjerte fagfolk som ønsker å ta relevant
videreutdanning. En ny NOU-rapport (1) om kompetanseutvikling i barnehage og
skole gir oss anledning til å se masterutdanningen i et nytt lys – som både
handler om barnehageutvikling og profesjonalisering.
Forlater barnehagen
Videreutdanningene styrker fagmiljøet i barnehagene, men er
sjelden meritterende for barnehagelærerne og bidrar ikke alltid til høyere
lønn. Ofte forlater barnehagelærerne barnehagen etter en masterutdanning. Denne
trenden må vi snu. Barnehagelærernes masterkompetanse må i større grad brukes i
det faglige fellesskapet om arbeidet med barna.
Noen ønsker nok å kvalifisere seg til en ny jobb med andre
utfordringer, men det er også mange som vil styrke egen kompetanse i jobben de
allerede har. Begge deler må være mulig. I dag er det ingen formelle
karriereveier for barnehagelærere. Den nye NOU-rapporten viser noen mulige
karriereveier ved å foreslå et nasjonalt system for ansatte i barnehagen
innenfor fire områder: fagområde- og barnehageutvikling, forskning og
partnerskap, inkluderende praksis og ledelse.
Utdanningsforbundet mener masterutdanning må gi uttelling
også i barnehagen ved at utdanningsnivå reflekteres i arbeidsoppgaver og lønn.
Nytenkning og utviklingsarbeid
Barnehagelærere med master har inngående kunnskap innen
barnehagepedagogikk. At de kan forstå, tolke og bruke forskningsresultater i
yrket sitt, vil være en styrke. I et stadig mer mangfoldig samfunn vil de
fleste barnehagelærere møte familier og barnegrupper med svært ulik bakgrunn.
Dette krever ansatte med høyere utdanning som kan analysere faglige
problemstillinger og utøve kritisk refleksjon og etisk dømmekraft.
Barnehagelærere med master kan gjennomføre selvstendig utviklingsarbeid og
dermed bidra til nytenkning og innovativt pedagogisk arbeid. Noen av masterne
vil gå videre i et doktorgradsløp, og dermed bidra til ny kunnskap basert på
praktisk, forskningsbasert og teoretisk kunnskap.
Utdanningsforbundet mener det bør være flere gode masterløp
for barnehagelærere, og på sikt bør barnehagelæreres grunnutdanning opp på
masternivå. Vi bør ta en ny diskusjon om barnehagelæreres videreutdanning og
karriereveier.
NOTE: 1 NOU 2022: 13 Med videre betydning – Et helhetlig system
for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole.