Foto: Doug Olson, Mostphotos
Kompetanseheving i barnehagen: Everything. Everywhere. All at Once?
Debatt: Det må ikkje bli slik at kompetansehevinga berre blir ei øving i å manøvrere mange ulike kompetansehevingstiltak på same tid.
«Everything. Everywhere. All at Once» er tittelen på ein amerikansk film som i år henta heim mange Oscar-prisar. Men det kunne også vore tittelen på forteljinga om kompetanseheving
i barnehagen.
Kunnskapsminister Tonje Brenna
presenterte hausten 2022 den reviderte kompetansestrategien for
barnehagesektoren: «Kompetanse for fremtidens barnehage». Målet med strategien
er å sikre alle barn eit barnehagetilbod av høg kvalitet. For å imøtekomme
målet blir heving av dei tilsette i barnehagen sin kompetanse sett som
avgjerande, og for 2023 er det løyvd 595 millionar kroner til arbeidet. I
strategien blir det framheva at barnehagen skal vere ein lærande organisasjon,
der barnehagelæraren sin faglege og analytiske kompetanse til å leie og drive
kvalitetsutviklinga er sentral.
Krava og forventningane barnehagelærarane møter når det gjeld
kompetanseheving, er derimot mangesidige. Dei møter krav og forslag til å delta i
kompetansehevingstiltak frå mange ulike aktørar og på mange ulike nivå. Barnehagane
møter for eksempel krav frå kommunar eller regionar om at dei skal arbeide med
felles førehandsdefinerte satsingsområder og/eller kartleggingsverktøy, frå
kommersielle aktørar gjennom ulike typar standardisert materiell og pedagogiske
program og gjennom barnehagebasert kompetanseheving i dei regionale
kompetansehevingstiltaka (ReKomp).
Eit sentralt spørsmål i dette brokete landskapet, er om det
er barnehagelærarane og barnehagen som lærande organisasjon som styrer retninga
i kompetansehevinga. Eller om det til dømes er førehandsdefinerte
satsingsområder og pedagogiske program, og i tilfelle, kva kunnskap har dei som
lagar desse om barn i barnehage?
Å manøvrere mange ulike
kompetansehevingstiltak
Krava til kompetanseheving er
såleis ikkje berre mange. Dei er også styrt av to ulike og kanskje motstridande
logikkar. På den eine sida har vi logikken om at alle barnehagar treng dei same
satsingsområda, programma og verktøya for å heve dei tilsette sin kompetanse.
På
den andre sida har vi logikken om at kompetansehevinga best kan imøtekommast
ved at dei tilsette i barnehagane sjølve formulerer kva dei treng kompetanseheving
på. Slik umiddelbart, er det lett å tenke at denne kombinasjonen mellom
kompetanseheving bestemt utanfrå, for eksempel gjennom felles pedagogiske
program, og kompetansheving bestemt innanfrå, gjennom for eksempel barnehagebasert
kompetanseheving, må vere ideell. Det blir jo på ein måte dobbel dose.
Men er det slik at denne kombinasjonen
mellom utanfrå- og innanfråstyrte tilnærmingar til kompetanseheving gir betre
kvalitet i barnehagane? Eller kan kompetansehevinga med det bli prega av å vere
Everything. Everywhere. All at Once? Altså at kompetansehevinga ikkje blir
kompetanseheving, men ei øving i å manøvrere mange ulike
kompetansehevingstiltak på same tid.
I mitt møte med barnehagar som har
fått tildelt ReKomp-midlar, har eg inntrykk av at desse mangesidige krava om
kompetanseheving blir nettopp det: ei øving i å manøvrere mange ulike
kompetansehevingstiltak på same tid. Eg opplever det forfattarane av boka
«Barnehagelærerprofesjonen» Kjetil Børhaug og Marit Bøe skriv, at det kan sjå
ut som barnehagelæraren som profesjon i framveksten av denne
kunnskapsproduserande strukturen av ulike aktørar, må vike meir og meir som
premissleverandørar for sin eigen praksis. Barnehagelæraren si rolle i
profesjonsutviklinga er prega av å ta imot, fortolke og iverksetje eksterne
krav og forventningar.
Everything, everywhere og alt
dette på same tid
Ein rask titt på temaene
satsingsområda kan spenne over, gjer det lett å forstå at det kan vere ei
utfordrande øving for barnehagelærarane å ta eigarskap til kompetansehevinga og
profesjonsutviklinga. Satsingsområda kan til dømes vere: fysisk og psykisk
helse og tidleg innsats og språkutvikling. Store områder kvar for seg. Samla
sett og i tillegg til pedagogiske program som «De utrolige årene» (DuÅ) eller «Ringer
i vann», og eit barnehagebasert kompetansehevingsprosjekt, ei nesten umogleg
oppgåve.
Barnehagen hamnar lett i ein situasjon der kompetansehevinga blir
Everything, Everywhere og alt dette på same tid. Desse mangesidige og tildels
motstridande krava til kompetanse, gjer heller ikkje nødvendigvis at alle barn
får eit barnehagetilbod av høg kvalitet. Krysspresset barnehagelæraren står i,
gjer det kanskje heller utfordrande for dei å finne tid til å arbeide med å
sikre at alle barna får eit barnehagetilbod av høg kvalitet. Barna og kvardagen
kan forsvinne i mylderet av alle kompetansehevingstiltaka.
Kunnskap, dømmekraft og
handlekraft
Korleis kan så barnehagelærarane
møte alle desse krava og forventingane om kompetanseheving på ein måte som gjer
at dei blir premissleverandørar for sin eigen praksis? Og ikkje minst på ein
måte som gjer at alle barn får eit barnehagetilbod av høg kvalitet? Eg vel å
støtte meg på den franske filosofen Maurice Merleau-Ponty (1908-1961) når eg
nærmar meg dette spørsmålet.
Grunnleggande for at vi skal kunne heve kompetansen
vår, er at det skjer ei endring i våre forståingar. Og ifølge Merleau-Ponty er
våre forståingar bygd opp av lag med forventningar og erfaringar. Når våre
forståingar blir endra, har det skjedd eit eller anna med våre forventningar og
erfaringar.
For at dei tilsette i barnehagen skal kunne auka kompetansen sin,
må kompetansehevingstiltaka røre ved deira forventningar og erfaringar. Dei må
oppdage eit behov for endring i møte med for eksempel barna. La oss sei at
styraren i barnehagen der 1,5 år gamle Lotte går, får innspel frå dei
pedagogiske leiarane om at Lotte, og mange av dei andre barna på hennar alder, er
stillesitjande og utilfredse når dei er ute. Då vil det, for Lotte og dei andre
1-2 åringane, vere vesentleg at dei tilsette i barnehagen arbeider med å finne
ut av kva som gjer at dei yngste barna er stillesitjande og utilfredse.
Les også: Ordning med å heve kompetansen i barnehagen er utfordrende
I
tillegg må det skje ei endring som gjer at barna får det betre. Dei tilsette må
ha endra sine forståingar på ein måte som gjer at kvardagen i barnehagen blir litt
annleis enn den var før for Lotte og dei andre barna. Denne måten å drive
kompetanseheving på, krev nysgjerrigheit på kvardagen, djupn og at alle dei
tilsette er involvert. Her må barnehagelæraren hente fram all sin fagkunnskap
og tore å stole på denne.
Rammeplanen som rettesnor
Med Rammeplan for barnehagen som rettesnor, bør kunnskapen og
kompetansebehova som blir skapt i dei kvardagslege møta med barna vere
avgjerande for kva kompetansehevingstiltak barnehagen treng. Navigatøren i
dette arbeidet er barnehagelæraren. Ein slik måte å nærme seg kompetanseheving
i barnehagen på, endrar forhåpentlegvis tittelen frå Everything. Everywhere.
All at once, til «Kunnskap. Dømmekraft. Handlekraft». Tre
eigenskapar som ei av dei viktigaste fagpolitiske stemmene på barnehagefeltet,
Unni Bleken, så klokt sa kjenneteikna ein profesjonell lærar i barnehagen.