Dette er viktig for barns trivsel og helse i barnehagen
Fagartikkel: Nærværende og lekende voksne er viktig for at barna skal ha det fint i barnehagen.
IngvildÅmotprofessor i spesialpedagogikk ved Dronning Maud Minnes Høgskole, Trondheim
BorgunnYtterhusprofessor i helsevitenskap ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU, Trondheim
PublisertSist oppdatert
Annonse
Helse og trivsel er to viktige elementer i hverdagen i
norske barnehager. I forskningsprosjektet Inkluderende og helsefremmende rom i
barnehagen (2015–2020) har vi forsket på hvordan barn i barnehagen selv oppfatter sin
hverdag, og hva de tenker er viktig for at de skal ha det bra.
Annonse
I denne artikkelen deler vi
noen av de sentrale funnene fra en ny fagfellevurdert artikkel om hva barn
opplever som gode rom for helse og trivsel (Åmot & Ytterhus, 2022).
Trivsel og mestring
Den norske rammeplanen for barnehagen legger i del 1 vekt på
at barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon, og at
barnehagen skal bidra til trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd
og forebygge krenkelser og mobbing (Kunnskapsdepartementet, 2017).
Barnehager
har de siste årene jobbet mye med dette på ulike måter. I vår forskning har vi
snakket med barn om deres hverdagsliv. Nasjonalt består barnegruppene i
barnehagen av et mangfold av barn, hvor ca. 3 prosent av barna har utfordringer
på en slik måte at de mottar spesialpedagogisk hjelp. I tillegg er det flere
som har behov for individuelt tilpassede tilbud i ulik grad, samt barn som kan
beskrives å være i utsatte livsposisjoner.
Forskningsmetode
Vi har lagt vekt på å kommunisere med dette mangfoldet av
barn, og vi har dannet forskergrupper bestående av barn i alderen fire og fem
år, med og uten funksjonsnedsettelser, både i by og bygd og i ulike typer
barnehager. Vi har snakket med 24 barn i seks grupper, der 8 barn hadde
funksjonsnedsettelser eller behov for spesialpedagogisk hjelp. Vi var to
erfarne forskere med i samtlige seks grupper. Et utvalgskriterie i studien var
at barna hadde tilstrekkelig utviklet symbolspråk som gjorde det mulig for en
som ikke kjenner barnet godt, å ha dialog.
Det er vanskelig å bare snakke med barn om hvordan de har
det, og hvordan de opplever hverdagen sin. Derfor lagde vi et prosjekt hvor vi
utforsket og utformet ulike måter å kommunisere med barn på om barnehagens
hverdagsliv (Ytterhus & Åmot, 2019).
I gruppene samarbeidet vi om felles
tegninger og hadde lek og samtaler. Vi hadde individuelle turer innendørs og
utendørs sammen med barna hvor de i utgangspunktet tok bilder med iPad av det
morsomste, det skumleste og det kjedeligste stedet i barnehagen.
I individuelle
lekbaserte samtaler bygde vi barnehagen sammen ved hjelp av duplo-klosser og
-figurer, og vi snakket sammen om hvordan det var der. I tillegg hadde vi et
møte med en ansatt i hver barnehage slik at vi fikk en del
bakgrunnsinformasjon. Hva fant vi ut?
Venner og lek er viktig
Barn snakker ikke om «helse» slik som voksne gjør, men de
forteller alle om stor glede av fysisk aktivitet. Barna selv beskriver hva de
opplever som gode rom for trivsel og egeninitiert aktivitet i fysisk lek og
barnestyrte aktiviteter.
Barna uttrykte på flere måter å ha glede av fysisk
aktivitet, blant annet fotballspilling, klatring, hopping og løping og det å
rutsje eller skli på sklier og i bakker. Barnehagene pleide å gå på tur, og
dette fortalte de også om. Det var turer til nærområdet, gymsalen og skogen –
og de fleste fortalte at det var de ansatte som bestemte hvor turene skulle gå.
Flere barnehager la opp til felles fysisk aktivitet i idrettshaller eller store
rom, og dette var det også mange av barna som uttrykte stor glede rundt. Men
store rom medførte ofte høyt lydnivå, noe som for noen barn fremsto som bråkete
og litt skummelt. Vi opplevde i tillegg ansatte som var opptatt av å lage
fysiske «treningsopplegg» og påpeke overfor barna at det var sunt å røre seg,
og at barna skulle kjenne på pulsen for å sjekke at de ble spreke.
De fleste barna i forskningsgruppene fortalte uoppfordret at
de hadde venner i barnehagen, og at de likte å være der. Samtidig fortalte
flere barn om hvor vanskelig det kunne være i samspill med barn som var
uaktsomme, brå og uforutsigbare i lek og aktivitet. Noen barn fortalte om
jevnaldrende de var redde for, eller at noen barn var skumle og
slemme. De skumle og slemme barna gjorde hverdagen tidvis utrygg.
Barns forståelse av ansattes rolle
Samtlige barn uttrykte at de ønsket at ansatte skulle være i
nærheten, og mange hadde stor tillit til at de ansatte ville tre støttende til
ved behov. Likevel var det gjennomgående at de opplevde at ansatte ikke leker i
barnehagen, og flere uttrykte ønsker om at ansatte kunne vært mer med på lek
sammen med dem. De fortalte at ansatte passer på, teller barn, og har regler om
hvor det er lov til å løpe, hoppe og bråke.
Hvor vil vi så med disse fortellingene? Vi vil videre
synliggjøre hvordan vi kan forstå det ulike barn har fortalt oss, i lys av
begrep som helsefremming og identitet.
Interessante funn
Vi har snakket med et mangfold av barn. Når vi oppsummerer
og analyserer det barna har delt med oss, ser vi at de fleste barn forstår hva
som skjer, håndterer hverdagen og sier at det de gjør, kjennes meningsfullt.
Meningsskaping gir opplevelser av sammenheng, noe som er avgjørende for å
fremme helse (Antonovsky, 1987).
Gjennom å utforske egne grenser, fysiske
muligheter og utfoldelse sammen med andre barn synes de fleste barna å utvikle
et selv hvor de opplever verden rundt seg som oversiktlig og forståelig. For
barn med sosioemosjonelle vansker syntes det noe vanskelig å håndtere hverdagen
og å finne sin rolle. Dersom de ikke fikk tett oppfølging av ansatte, lot de
til å rusle parallelt rundt sine jevnaldrende i randsonen eller utenfor leken.
Et interessant funn er at barna skiller mellom det som er
jeg og et vi (barna). De opplever sin egen glede og sin egen fryd som et eget
individ og med egne meninger og opplevelser. Når det blir snakk om forbud, regler
og begrensninger snakker barn om et vi – et kollektiv bestående av alle barna –
i motsetning til de voksne. Dette jeget var en del av både barnehagesamfunnet
og samfunnet rundt barnehagen.
Vi oppfatter det slik at barn gjennom fysisk
aktivitet og glede utvikler egenidentitet innenfor et samfunn. Samtidig var det
slående hvordan barna lager en kollektiv identitet i møtet med voksnes makt når
det er snakk om det som er lov, og det som ansatte setter grenser for. Vi kan
forstå det slik at en sosial prosess, stimulert av de ansattes forbud og
restriksjoner, skaper grunnlag for at barna lager et sosialt selv knyttet til
disse situasjonene og de spesifikke forventningene som ligger i dem. Slike
sosiale situasjoner ser ut til å skape et «vi» (barna) og et «dem» (de
ansatte).
Hva kan vi lære?
De ansatte representerte det som skaper struktur, orden,
forutsigbarhet, støtte og en organisert hverdag. I dette forteller også barna
at de savner ansattes engasjement, lekenhet og tilstedeværelse. Det er to ting
vi vil peke på her: For det første kan det ut fra disse funnene virke å være
mer meningsfylt at ansatte deltar, leker, stimulerer og engasjerer seg aktivt i
lek enn å trekke inn en helsediskurs som handler om puls og målinger av
aktivitet i hverdagen i barnehagen.
For det andre er det viktig at ansatte er
observante og nærværende nok til å fange opp at barn opplever utrygghet i
samspillet med andre barn. Barn konstruerer helsefremmende aktiviteter som
fysisk lek og nærvær med andre barn her og nå i barnehagen. Ansatte er viktige
bidragsytere og fasilitatorer og er ansvarlige for å lage strukturer og innhold
som gir barna gode muligheter både for trivsel og helsefremmende aktiviteter.
Annonse
Litteratur
Antonovsky,
A. (1987). Unraveling The Mystery of Health – How People Manage Stress and Stay
Well. Jossey-Bass Publishers, 1987.
Mead, G.H. (1998). Å ta andres perspektiv: grunnlag for
sosialisering og identitet: George Herbert Mead i utvalg. Abstrakt forlag.
Ytterhus, B. & Åmot, I. (2019). Barn med og uten
funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – Når og hvordan kan ulike
kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning? Nordisk Barnehageforskning. 18(9),
1–15.