Fagmedarbeider Inger-Lene Akselsen lever seg helt inn i rollen som Askeladden når hun drar på vikingtokt sammen med Severin Pihl og Ella Troøien i Tuften barnehage.Charlotte Wiig
I denne barnehagen er de ansatte med i leken
I Tuften barnehage blir de ansatte med barna og Askeladden til månen. Det gjør barna bedre i språk og flinkere til å leke.
Barna i Tuften barnehage kan møte Klatremus som sitter i
trærne og kaster kongler ned på barna og foreldrene når de kommer om morgenen.
De kan støte på Drømmeprinsen fra Pulverheksa som leiter etter hårføneren sin,
eller Askeladden som lurer på om de vil være med på backpacking. I sju år har
barnehagen jobbet for at de voksne skal være aktive i barnas lek.
Annonse
– Barna elsker at vi er med i leken, og de leser hvem som er
villig til å være med i leken. Får du ingen invitasjon til lek, har du en jobb
å gjøre, sier pedagogisk leder Kristin Ringstad i barnehagen, som ligger i
Stokke i Sandefjord kommune.
– Vi har hatt lek som satsingsområde i sju år, men føler at
det er umulig å slippe leken. Vi blir ikke utlært om lek og ser flere nyanser
jo mer vi leker. Vi ser hvor utrolig viktig leken er for barns liv, sier
Ringstad.
Hvert år har barnehagen et eget prosjekt over flere måneder,
og det fortsetter i barnas lek etterpå. I fjor fikk forslaget Askeladden på
backpacking flest stemmer blant barn og ansatte. Foreldre har sydd kostymer,
snekret benker og malt kulisser i barnehagen sammen med de ansatte. De har
laget trollhule med små krakker av stubber, malt veggmalerier med slott,
vikingskip og troll og handlet trau og tresleiver på loppemarked. Vil barna at
Askeladden skal reise til månen, kaster de ansatte seg rundt og lager en
romrakett.
– Du må være fininnstilt med blikket ditt skal du fange opp
lekeinvitasjonen fra de yngste barna, sier Ringstad. Nå sitter fire-
åringene utenfor trollhula og er klare for de ansattes månedlige
teaterforestilling. I dag møter de Askeladden og trollet, som har tatt
prinsessen til fange.
– Vi må lage en plan for å lure trollet, sier Askeladden i
fagarbeider Inger-Lena Akselsens skikkelse. Sammen med barna bestemmer
Askeladden seg for at han skal spise om kapp med trollet til trollet er så mett
at det sovner, og så ta med seg prinsessen og rømme.
– Tusen takk for at dere hjelper oss å gjemme oss for
trollet, sier Askeladden.
– Vi er småtroll, og vi hjelper dere når som helst, svarer
et av barna, idet Askeladden og barnehagelærer Agnieszka Szewczuks, som
prinsessen sniker seg ut av rommet.
Lekekloke voksne
Styrer Kristin Hove-Ødegård sier de er opptatt av å ha
lekekloke voksne, som gir næring til leken. Hun sier det er flere måter å være
lekeklok på, som å ta ulike roller i leken, se og inkludere alle barn,
inspirere til lek og støtte og samarbeide med kollegaer i leken. De er opptatt
av at lek skal være lek, den skal gi glede og lyst.
– Frilek defineres ofte som lek uten voksne. Slik tenker
ikke vi. Frilek er lek der de voksne er til stede, men de voksne skal ikke ta
over og styre leken. Barna skal eie leken. De voksne kan fylle på med det barna
er opptatt av, sier styreren. De voksne er enten lekeleder, rekvisitør eller
scenograf. Lekelederen bruker seg selv i leken og tar initiativ. Rekvisitøren
legger for eksempel frem tepper eller planker i gangen og sier til barna at det
ikke er lov å tråkke på gulvet, eller er rampenissen som har byttet om på sko
og klær i barnas garderobe. Scenografen finner noe som kan være et romskip når
barna vil dra til månen som astronauter. De har lagd skrepper til alle barna og
gått i skogen for å se hva de kan finne der, akkurat som Askeladden. Da hørte
de begeistrende rop: «Jeg fant, jeg fant!»
Veileder hverandre
– Jeg ser veldig sjelden kaffepraten med voksne samlet på
ett sted mens barna leker, sier styreren. De ansatte sitter på gulvet sammen
med barna. Alle ansatte lager sine egne mål for å være lekekloke. De heier frem
leken. De skryter av og veileder hverandre for å bli mer lekekloke.
– De ansatte må være genuint til stede. Tankene kan ikke
være på noe annet. Blikk og mimikk må vise at du har lyst til å være her. Du må
finne igjen barnet i deg. Barna avslører deg raskt om du ikke er til stede,
sier styreren. Hun sier noen ansatte har denne kulturen naturlig i seg, mens
andre må gjenskape og finne den frem igjen. Styreren sier de fletter
rammeplanens oppgaver inn i leken, og har lekebrillene på i alt de gjør. De har
heller ikke tradisjonelle samlingsstunder.
– Vi tar opp det barna er opptatt av. Vil barna at
Askeladden skal dra med Skibladner, som et av barna gjorde i helgen, lager vi
en båt av kasser. Vil de dra til månen, bygger vi en romrakett, forteller
pedagogisk leder Elisabeth Flatland.
Ser resultater i lek og språk
– Jeg har jobbet i flere barnehager, og barn her er
kvantesprang foran barn på samme alder både i lekekompetanse, språk og
inkludering, sier spesialpedagog Liss Berit Ingebrigtsen. Hun forteller at barna med spesielle behov blir inkludert i
leken.
Hvordan er du som leker?
En lekeleder bruker seg selv i leken og tar initiativ.
En rekvisitør legger for eksempel frem tepper, planker eller
gjenstander i gangen og sier til barna at det ikke er lov å tråkke på gulvet,
eller er rampenissen som har byttet om på sko og klær i barnas garderobe.
En scenograf finner noe som kan være et romskip når barna
vil dra til månen som astronauter eller seile med Skibladner.
Kilde: styrer Kristin Hove-Ødegård i Tuften barnehage
– Jeg og barna er ikke på utsiden, men på innsiden. Det er
veldig unikt i denne barnehagen. Alle får et innblikk i barnas utfordringer. Vi
er et lag, en enhet, sier Ingebrigtsen. Barna leker i små grupper, og minoritetsspråklige
barn blir også lettere inkludert da, ifølge spesialpedagogen.
– Jeg ser at barna her har en lekekompetanse som savner
sidestykke, sier spesialpedagogen. Barna lager grønne matkasser om til flytårn
og biler.
– Et barn som hadde dårlig språk da det startet i
barnehagen, har et helt utrolig vokabular nå. I tillegg ser vi glede og jubel
blant barna, sier spesialpedagogen. Når et barn vil ut av leken, forsøker hun å
gjøre det slik at det ikke blir leit for de som er igjen.
Får energi av å leke
– Det viktige med å være lekeklok er å ha et bevisst forhold
til det vi gjør. Vi vet at barn lærer gjennom leken, men for oss er det en
positiv bivirkning. Det kan gi mye energi å leke, men det kan også være
krevende fordi du bruker deg selv mye. Du må vurdere når du skal gi leken en
ekstra impuls, hvordan du kan få med barnet i hjørnet, og når du skal vente og
se hva barnet gjør hvis det oppstår en kime til konflikt, sier pedagogisk leder
Kristin Ringstad. Hun sier det blir mer gøy å komme på jobb når hun vet de kan
leke.
– Hjertet vårt banker ekstra hardt for lek. Målet med alt vi
gjør, er å gi inspirasjon til lek. Det er når eventyret slutter, at det blir
spennende, for hva skjer da? Snipp, snapp, snute, så kan leken begynne. Ved å
jobbe med prosjektarbeid gir vi barna en felles historie. Ikke alle har et
forhold til Askeladden, men når vi levendegjør ham i barnehagen, får alle barna
en felles referanse, sier Ringstad. Hun forteller at de også tar med seg leken
og prosjektene ut på tur i skogen. Der kan barnet møte et troll som sitter på
en stubbe, eller Daidalos og Taurus fra NRK Super.
Annonse
Ikke lov å forstyrre leken
– Kommer du utkledd som troll, får du energi av det, og vi
lever i det sammen med barna, forteller Ringstad. Hun sier ansatte er opptatt
av at det er lov å være litt gal, som da hun begynte å bake kake sammen med
barna klokka halv åtte om morgenen. De lekte at tyvene hadde stjålet kaker av
Pippi, og da foreslo et av barna at de kunne bake en kake til tyvene, slik at
de ikke trengte å stjele mer.
– Spontanbaking en fredagsmorgen er kjempegøy, men det
krever et team som samarbeider og er enige om å prioritere leken, og som tåler
at det kan bli litt kaos, sier Ringstad.
– Det er ikke så mye du kan gjøre feil om du er til stede i
leken, sier Ringstad. Men det er en ting de ikke får lov til å gjøre:
– Du forstyrrer ikke noen som er opptatt av lek. Vi har
respekt for leken, sier den pedagogiske lederen.
Lekekloke voksne
De tar ulike roller i leken: De er engasjerte, gir rom og
muligheter for lek. De er reflekterte i leken, deltar aktivt i barnas lek og er
veiledere som støtter barna. De er på gulvet, leker på barnas premisser uten å
ta over leken og er pålogga og tilstedeværende her og nå.
De ser alle barna: De lytter til og ser barna og hjelper
barna med å videreutvikle det de synes er gøy. De er nysgjerrige på barna og
deres lek og bidrar til å inkludere andre barn i pågående lek. De lar barna
medvirke, ser barnas lekesignaler og tar tak i barnets styrker. De stempler
ikke barn, har omsorg for alle og lærer barna sosial kompetanse og respekt for
hverandre. De vurderer hele tiden individuelle behov i forhold til
fellesskapet.
De inspirerer til lek: De bruker fantasi i leken og bidrar
til å utvikle leken og tilføre nye elementer. De er åpne for nesten all slags
lek, er spontane, kreative, lekne og fleksible. De bruker personalets styrker
som å leke det de er gode på, og synes er gøy. De inspirerer barna til positive
mestringsopplevelser.
De styrker samholdet i personalet: De støtter og samarbeider
med kollegaer. De er forståelsesfulle kollegaer som vet at det er krevende å
leke. Å ha det gøy på jobb gir positiv energi. De spiller på andre voksnes
initiativ når de er kledd ut i rollen.
Kilde: styrer Kristin Hove-Ødegård i Tuften barnehage