Disse meksikanske barna har egen gymlærer i barnehagen
Barna har egen lærer i engelsk og gym i barnehagen. Det tiden bruker barnehagelærer Margarita Aragon til å planlegge uka.
– Blås ballongen stor, sier Margarita Aragon til barna i barnehagen CODI Semillitas – Instituto Educaré, som ligger i Oaxaca sør i Mexico.
Hun er barnehagelærer i en av en rekke små barnehager i landet og har ansvar for gruppen med fire- og femåringer som går i andre klasse i førskolen.
Barna i den mexicanske barnehagen er delt inn etter alder; en spedbarnsgruppe fra 40 dager til et og et halvt år, en småbarnsgruppe fra et og et halvt år til tre år samt tre førskoleklasser for barna fra tre til seks år. Gruppene i barnehagen varierer fra 4 til 12 barn og har hver sin ansvarlige lærer.
– Ideen vår er å gi barna personlig oppfølging. Derfor har vi små grupper, forteller barnehagens leder Ericka Hernández.
Landets utdanningslov tillater maks 25 barn per gruppe, og gruppen skal ledes av en barnehagelærer med fireårig barnehagelærerutdanning.
– Når det er så mange barn, har vi assistenter som hjelper barnehagelæreren, sier Ericka.
Hver lærer må i tillegg til å arbeide med de ulike nasjonale kompetanseområdene gjøre oppgaver som å følge barna på do og se etter dem.
Utdannes for få
Tre av de fem avdelingslederne i barnehagen har barnehagelærerutdanning. De to siste studerer på deltid for å bli det.
Derfor har vi valgt denne løsningen, sier Ericka. Hun liker godt å administrere, men savner å jobbe direkte med barna.
Ericka delegerer mye av papirarbeidet til barnehagelærer Margarita, som er hennes høyre hånd. Margarita sier hun synes det er spennende både å arbeide med barna og samtidig være involvert i administrative oppgaver. Hver fredag må de andre lærerne levere en plan for hva de skal gjøre den neste uka.
– Jeg sjekker ukeplanene før jeg sender dem videre til Ericka, forteller Margarita.
Hun har også ansvar for at de andre ansatte har alt materialet de trenger.
Har egen kokk
Maten i barnehagen lager kokken Leonila Ramírez, som er en del av den faste staben. Hun rydder og vasker etterpå.
Leonila er opptatt av at maten er næringsrik, og kjøper selv råvarene på det lokale markedet.
Barnehagen har også en engelsklærer og en gymlærer som arbeider noen timer i uka med hver gruppe, samt en egen taekwondo-lærer som er der på ettermiddagene.
– Når de kommer, er det et lite pusterom for oss faste, sier Margarita.
Selv om det er denne tiden hun også må bruke til å planlegge.