Å se barna er barnehagelærerens aller viktigste og vanskeligste ansvar, sier leder Ann-Mari Milo Lorentzen i Kontakforum barnehage i Utdanningsforbundet.
Symchych Maria
Den skremmende sannheten er at man antakelig kan tilbringe dag etter dag
sammen med barn uten egentlig å se dem
Å se barna er barnehagelærerens aller viktigste og vanskeligste ansvar.
Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan
barna i barnehagen har det, ifølge barnehageloven. Hva betyr egentlig det, og i
hvor stor grad har de ansatte mulighet til å virkelig se barna? Den svenske
barnehagelæreren Ann Åberg sa at vi må se barna på nytt – hver dag. Men er det
mulig?
Tre ulike blikk
Den danske barndomsforskeren Anette Boye Koch har sett
nærmere på hvordan de ansatte i barnehagen vurderer barnas trivsel. Hun har
gruppert de ansattes blikk på barna gjennom tre kategorier: det vurderende
blikket, det overvåkende blikket og det kroppslige øyet.
Gjennom det vurderende blikket ser vi på barnet for å finne
særlige egenskaper eller kompetanse. Vi måler barnet opp mot noen standarder.
De fleste av oss opplever nok at vi trenger dette blikket noen ganger, særlig
om vi er bekymret. Dette blikket gir oss som regel begrenset kunnskap – vi ser
det vi leter etter, verken mer eller mindre. Når vi nærmer oss barnet med det
problemorienterte blikket, er det ofte problemer vi finner, sier Boye Kock. Hun
har liten tro på at vi klarer å være objektive i disse situasjonene.
Gjennom det overvåkende blikket kan vi holde oversikt over
barna. Vi teller barn og sveiper med blikket for å forsikre oss om at alle er
der. Det er selvsagt helt nødvendig at noen har den rollen, men kanskje ikke
alle?
Se med kroppen
Det kroppslige øyet, hevder Boye Koch, er helt nødvendig for
å forstå barns trivsel og ytringer. For vi kan faktisk ta inn kunnskap om
barnet med hele kroppen, og vi får informasjon fra barnet gjennom barnets
kropp.
Skal vi bli kjent med barna på denne måten, må vi kunne hengi oss til
øyeblikket og ha hele vår kroppslige oppmerksomhet rettet mot barnet. Dette
blikket krever tid, ro og stor grad av oppmerksomhet. Jeg tror Boye Koch har
helt rett i at vi ikke kan lære et barn å kjenne uten å ta i bruk alle disse
blikkene, og at vi må ha tid til å bruke det kroppslige øyet hvis vi skal kunne
vite om et barn trives.
Vi kan være sammen med barn hele dagen med det
overvåkende blikket, uten å forstå mer av barnas ytringer. Vi kan også bruke
det vurderende blikket: Klarer hen å sitte rolig? Det overvåkende og vurderende
blikket vil gi oss litt mer kunnskap om barnet, men aldri ordentlig kunnskap.
Den skremmende sannheten er antakelig at man kan tilbringe dag etter dag sammen
med barn uten egentlig å se dem.
Den skremmende sannheten er antakelig at man kan tilbringe dag etter dag sammen med barn uten egentlig å se dem.