Ser du barn som har kledd av seg buksene og titter i hverandres rumper – fordi de leker «doktorlek», kan du bekrefte barnas glede i leken: «Det ser ut som om dere har det gøy sammen», sier sexologisk rådgiver.Illustrasjon: Madeleine Andersen
– La barna utforske sin seksualitet i barnehagen
Klarer du skape et miljø som er positivt til barns seksuelle utforskning i barnehagen, kan det bli lettere å fange opp overgrep.
De som blir utsatt for seksuelle overgrep som barn, bruker i snitt drøyt
17 år på å fortelle det til noen.
Annonse
– Barnehagene kan være med på å skape et miljø, der barn lettere vil
kunne fortelle om overgrep, sier klinisk barnevernspedagog og sexologisk
rådgiver Irene Langen. Hun er fagansvarlig ved Nok. Sør-Vest, et senter som har
som visjon at ingen skal bli utsatt for seksuelle overgrep.
Én av fire har aldri fortalt om overgrepene til noen, ifølge en
undersøkelse fra Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress
(NKVTS). Personalet i barnehagen kan ha en avgjørende rolle for barn som
opplever seksuelle overgrep.
– At det tar så lang tid før de setter ord på det, kan handle om at
barna ikke vet hva seksuelle overgrep er, og at de ikke vet hvordan, eller til
hvem de kunne fortelle det, sier Langen.
Hun mener barn trenger en bredere forståelse av hva seksualitet er.
– Vi begrenser det ofte til å handle om sex. Men når vi voksne klarer å
se at seksualiteten handler om så mye mer, skjer det noe, sier Langen. Hun sier
at seksualiteten består av tre elementer som påvirker hverandre gjensidig: biologi,
psykologi og sosiologi. Biologi handler blant annet om hvordan kroppen reagerer
på berøring. Kroppskontakt utløser kjærlighetshormonet oksytocin, som er viktig
for barns tilknytning og for å utvikle empati. Psykologi handler om identiteten
vår og om relasjonen til andre mennesker. Sosiologi handler om hvordan barna speiler
seg selv i samfunnet.
Seksualiteten er en del av oss
Alle har en fysisk og en psykisk helse. I tillegg har vi en seksuell
helse.
– En sunn seksuell helse handler blant annet om å kunne være trygg på den
du er og gi uttrykk for det. Dersom ei jente i barnehagen er spesielt opptatt
av ei annen jente, bør de voksne legge til rette for at hun får snakke om det
og få lov til å kjenne på de følelsene hun har, sier Langen.
Hun sier at en sunn seksuell helse også handler om å ha kontroll over
egen kropp og eget liv.
– Når barnehagen verdsetter seksualitet blant barn, kan personalet være
i forkant når det oppstår situasjoner i lek. Det betyr at man kan «ta barna på
fersken» når de er gode med hverandre, når de fryder seg og når de respekterer
hverandres grenser. Dette må læres og øves på, sier Langen.
Ser du barn som har kledd av seg buksene og titter i hverandres rumper –
fordi de leker «doktorlek», kan du bekrefte barnas glede i leken: «Det ser ut
som om dere har det gøy sammen».
Samtaler om seksualitet
Her er nettsider,
filmer og bøker som kan være et fint utgangspunkt for samtale rundt seksualitet
med barn:
Seksualitet
hos barn og ungdom, informasjonsfilm (YouTube)
Slik ser
samtykke ut! (YouTube)
Samtykke
forklart for barn (YouTube)
Boken «Barns
seksuelle leker»
Boken «Med
hjertet for seksualiteten»
Undervisning
om vold og overgrep for barnehage og skole (Redd Barna) Tema: Overgrep: Kroppen
min eier jeg (Sesong 5, NRK TV)
Kilde:
Barnevernspedagog og sexologisk rådgiver, Irene Langen.
– Da bygger man opp om en sunn seksuelle helse, samtidig som personalet
har mulighet for å sjekke hvorvidt leken er gjensidig utforskende, sier Langen.
Anerkjenn når barn er gode med hverandre. Du kan si: «Så fint når du gir
en klem når Berit ville ha en klem. Hvordan kjentes det å klemme hverandre?» Noen barn har oppdaget en kilende følelse i
tissen og kan gni seg inntil møbler eller husker. Dersom det skjer veldig hyppig og påvirker barnets relasjon
til andre, kan man si: «Jeg ser at du koser seg med tissen din og forstår at du
kan synes det er godt. Det er noe man gjør når man er alene på rommet sitt. Nå
skal vi snart ha samling, blir du med?».
Vært nysgjerrig
Personalet er ofte raske til å korrigere når de ser noe seksuelt i leken.
Noen ganger er dette helt nødvendig, ifølge Langen. Andre ganger, når barna
utforsker og er nysgjerrige, kan vi justere vår egen reaksjon.
– Hvis to barn på tre år har kledd seg nakne, holder rundt hverandre og
forteller at de skal lage et søsken, vil det være en del av en sunn seksuell
utvikling, sier Langen. Dersom et barn prøver å føre en gjenstand eller fingre
inn i et annet barns kroppsåpninger, er dette en lek som personalet bør
avslutte og sjekke nærmere hva det kan handle om, sier Langen.
– Vi kan ikke kun være opptatt av grensesetting. Vi trenger å være
nysgjerrige og forsøke å finne ut hva seksuell lek handler om, sier Langen, som
er fagansvarlig for en nasjonal konferanse om seksuell helse og hvordan man
skal forstå og møte seksuelle overgrep i mai.
Unngå skam
Barns
seksuelle lek og utforskning i barnehagen ender lett med kjefting fordi man
ikke vet hvordan man skal reagere.
– Når de
voksne blir følelsesmessig aktivert, kan de komme i skade for å avvise barns utforskning.
Det kan påføre dem skam, sier høyskolelektor ved Vitenskapelig
høgskole i Oslo (VID), Birgit Hegge. Hun er klinisk
vernepleier, spesialist i sexologisk rådgivning og jobber nå med å utvikle
masteremnet Seksualitet, seksuell helse og barnevern. Hegge erfarer at
ansatte som får mulighet
til å reflektere sammen om hva seksualitet er, hva de ser og hvordan de kan
tolke det, blir mer bevisst på at barneseksualiteten er noe mer og større.
Ifølge Hegge
og Langen trenger man ikke alltid å si så mye når man oppdager en seksuell lek.
Et bekreftende blikk, et smil og kroppsspråk holder lenge. Eller man kan si: «Jeg
ser dere har en spennende lek. Jeg er her hvis dere trenger meg eller lurer på
noe».
Annonse
Snakk om seksualitet
Hegge og Langen sier vi må starte med å skape et seksualpositivt miljø:
En kultur som gir seksualiteten en naturlig plass i barnehagen. Start på
personalmøtet, råder de.
– Snakk om hvordan dere kan være bevisst på hvordan egne holdninger,
normer og verdier kommer til uttrykk i møte med barna, sier Langen. Spørsmål
hun anbefaler å stille seg er: Hvor går våre grenser som voksne? Når rødmer vi?
Når går vi på akkord med oss selv?
Langen anbefaler å ta utgangspunkt i bøker, filmer og annen type
historiefortelling om ulikheter, som identitet, kjønn, legning og måter å leve
livet på.
– Vær ærlig med barn når de spør – og vær konkret, sier Langen. Barn kan
spørre om hvordan de ble laget.
– Ta utgangspunkt i alder og hva barnet kan begripe. Fortell om private
områder: Når voksne skal lage barn, deler de de private områdene med hverandre.
Dette gjør de fordi det er godt, fordi de er glade i hverandre og det er noe
begge vil være med på. Mange gutter har utovertiss, og mange jenter har innovertiss.
Gi barna kunnskap om alle kjønn, og forklar hvordan, men husk også at dette
ikke er den eneste måten å «lage barn» på. Noen blir adoptert, noen er prøverørsbarn
– og det er mange måter å være familie på, sier Langen.
Er du bekymret for et barn?
Dette kan du
se etter:
Barn endrer
seg plutselig som å bli veldig utagerende eller trekker seg inn i seg selv.
Barnet er trist,
engstelig, tiltaksløs og mimikkfattige.
Barnet har somatiskeproblemer:
Vondt i magen, hodet eller mangelfull tannhelse.
Barnet kan
bli klengete eller grenseoverskridende. Noen blir veldig opptatt av kropp og
kan komme med utsagn som voksne stusser over, som «Jeg må vaske tissen til pappa
i dusjen», «Tissen til bestefar blir stor og rød når jeg sitter på fanget hans»,
«Når jeg suger på … sin tiss, kommer det melk ut» eller «Jeg har sett på film
at noen puttet tissen sin inn i rumpa».
Forteller barnet
om noe som bekymrer deg, la barnet få snakke så fritt som mulig. Still åpne
spørsmål, lag trygge rammer og del din bekymring med en kollega.
Dersom barnet ikke tar imot systematisk og
konkret veiledning, er overdrevent opptatt av egen eller andres kropper,
krenker andre barn eller utviser et tvangsmessig mønster, må du ta tak i det
umiddelbart.
Du kan
utfordre magefølelsen: Hva vekker bekymring og drøft det med kolleger.
Det finnes
ingen fasit knyttet til å se hvorvidt et barn er utsatt for seksuelle overgrep.
Det er likevel noen tegn du kan være oppmerksom på, men disse tegnene også kan
indikere mye annet.
Kilde: Barnevernspedagog og sexologisk rådgiver, Irene Langen