Barn i barnehagen er sjeldnere på tur om vinteren
– Start nært og legg ikke lista for høyt, er rådet fra universitetslektor Henrik Neegaard ved OsloMet til barnehagelærere som vil komme seg mer ut.
For mange barnehager er det vanlig med én turdag i uka, men om vinteren er barna sjeldnere på tur. Naturopplevelser i barnehagens er viktig for mange barn som ikke får dette gjennom familien. Universitetslektor Henrik Neegaard forteller at det ikke skal så mye til for å gi barn gode naturopplevelser.
Ifølge Helsedirektoratet er barnehager som regel ute én til to timer daglig om vinteren, og da er både utetid i barnehageområdet og turer i nærmiljøet og i naturen inkludert. Om sommeren er tiden brukt ute over fire timer per dag. Neegaard forteller at det er viktig for barn å komme seg på tur.
– Det er knyttet større frihet for barna å være på tur. Det er viktig for utviklingen av vennskap og gir rom for lek og gode samtaler. Dessuten sier rammeplanen at man skal få gode opplevelser og benytte alle årstider når man går i barnehagen, sier han til Utdanningsnytt.
Han påpeker at vinteren er en fantastisk ressurs med varierende underlag, man kan bygge og leke i snøen og med sansene kjenner man på vær og vind. Ski og skøyter er også fine aktiviteter når kulda setter inn.
– Ser man på vinteren som et hinder for bevegelse, har man misforstått. Når man kjenner på kulde, vind, vått og sol får man en svært viktig førstehåndseerfaring med vinter og natur. Vinteren er også viktig for den motoriske utviklingen og barnas fysiske helse.
– Hvorfor er det slik at barna får mer utetid i sommerhalvåret?
– Hele prosessen med å finne klær og kle på seg tar tid. Det tar tid å komme seg ut. For de aller yngste som har liten radius, blir store dresser vanskelig å bevege seg i. Noen har nok dette som en hvilepute, sier han.
Bruk påkledningen
På barnehagelærerutdanningen er man opptatt av den voksnes deltakelse og organiseringen av lek. Den aktive voksne skal gjelde hele året. Men det er klart at det er lettere om sommeren. Hålke og is kan sette en stopper for aktivitet ute om vinteren, sier han.
– Ser man noen forskjell fra barnehage til barnehage?
– Ja, det kan være store forskjeller. I noen barnehager er det lærere som er svært opptatt av det å komme seg ut. Utfordringene er nok større i barnehagene som ligger i byene. Alle kommer seg ikke på fjellet eller til urørt natur, og slik trenger det heller ikke være heller. Da blir friluftsliv noe eksklusivt.
– Hva kan de gjøre, de som jobber i en barnehage i indre by eller langt fra marka?
– Start nært og legg ikke lista for høyt. Er det kaldt, så gå litt ut. Turen trenger ikke være så lang. Det er like gøy å ake i en lokal park som ute i skauen. Dessuten kan man bruke påkledningen som en oppgave pedagogisk mulighet, for eksempel til samtale med barn.
LES: I denne barnehagen lager barna sin egen lekeplass i naturen
I boken «Barnehagens friluftsliv» er han redaktør og bidragsyter, og har snakket barnehagelærere om friluftsliv i barnehagen og hvordan de jobber med det. De trekker frem spesielt tre ting de legger vekt på: Det enkle og det nære, frihet og lek.
1. Det enkle og nære
Neegaard forteller at barnehagelærerne han har intervjuet, er opptatt av å finne gode steder for utforskning og lek i nærområdet til barnehagen.
Det er heller ikke nødvendig med avansert utstyr.
2. Frihet
En annen viktig del av friluftslivet i barnehagen, er at de har god tid og løs organisering.
– Barna har frihet til å velge hva de gjør, leke, gå i sitt eget tempo, utforske omgivelsene og bruke kroppen. Det innebærer tid til pauser, utforsking og det å være underveis, forteller Neegaard.
Dermed blir turen på alle barnas premisser, uansett om de har erfaring med friluftsliv eller ikke.
3. Lek
– Den frie leken er en sentral del av friluftslivet i barnehagen. Alt fra å bygge hytter av pinner, klatre i trær, lete etter småkryp til rollelek der de lager seg sine egne rom ute.
Samtidig legger barnehagelærerne også opp styrt lek, slik som naturbingo, sanking av bær, natursti, hoggormsafari eller lesestund.
Les mer på oslomet.no