– Målet vårt er ikke at alle barna skal bli kunstnere, men vi vil gi dem trygghet i de estetiske fagene
Med kanapeer, sjampagnebrus og flere hundre kunstverk inviterer Kulturbarnehagen i Tromsø hvert år til en storstilt utstillingsåpning.
Barnehagene jobber mest med språk og fysisk aktivitet, viser forskning som Første steg har hentet inn. Kunst og kultur er et av fagområdene de jobber minst med. Kulturbarnehagen i Tromsø jobber er an av barnehagene som jobber mye med kunst og kultur.
– Se, er det ikke fint! Det er faktisk jeg som har laget det. Nesten helt selv!
Irmelin Brustad Lyngmo (5) peker stolt opp på veggen, mot et innrammet bilde av seg selv iført en fargerik krone, strutteskjørt og med havfruehale.
– Det er ikke mine klær på ordentlig, altså. Vi brukte datamaskinen til å ordne dem, og jeg fikk velge selv akkurat hva jeg skulle ha på.
Intense forberedelser
Bildet er ett av flere hundre kunstverk som til sammen utgjør Kulturbarnehagen i Tromsø sin årlige utstilling før kornapandemien. Irmelin og de andre barna i barnehagen har brukt de siste månedene på intense forberedelser før den store åpningsdagen.
– Jeg synes det er skikkelig gøy med kunst og sånn. Og så selv om vi ikke var så flinke da vi begynte, så har vi fått til å lage masse kjempekule ting, sier Irmelin.
Kulturbarnehagen i Tromsø ble etablert i 1997 med målsetting om å løfte de estetiske fagområdene. Ifølge Birgitta Czyz, som er daglig leder i barnehagen, deler de året inn i tre perioder – musikk, forming og drama. Formingsperioden starter normalt i november, og det er resultatet fra disse månedene som nå henger på veggene på Kulturhuset i Tromsø.
– Dette er faktisk 13. gang vi har utstillingen her. Før benyttet vi barnehagen til dette, men vi fant etter hvert ut at det ble altfor lite veggplass. Her på Kulturhuset får vi derimot virkelig sjansen til å boltre oss, og vi er utrolig glade for at de ønsker oss velkommen – år etter år, sier Czyz.
Åpen for alle
Czyz legger ikke skjul på at hun er veldig stolt over arbeidet store og små har lagt ned i forkant av vernissasjen, og hun kjenner ikke til andre barnehager som har utstillinger tilsvarende denne.
Få minutter etter at dørene åpner, er lokalet fylt til randen av skuelystne foreldre, søsken og besteforeldre. Live Langseth-Eide (5) guider gjestene mellom såpeboblebilder, folietrykk, små istapper av glass, keramikk og forseggjorte trebåter.
Etter åpningen henger utstillingen om lag en måned. Da kan alle som vil, stikke innom og kikke på arbeidet til de små kunstnerne.
– Jeg synes det er gøy med så mange forskjellige ting. Og så er det flott at det er massevis av farger overalt. Jeg liker ikke svart, men jeg tror guttene synes det er fint, sier Live.
Amandus Vangsbro Alvestad (5) nikker.
– Svart er skikkelig kult! Men det er aller best om man bruker mange farger, og masse fantasi. Da kan man finne på nesten hva som helst i hele verden, sier Amandus.
Spennende for store og små
Ifølge førskolelærer Camilla Wickstrøm er utstillingen et av årets høydepunkter for barna.
– Det er tydelig at de setter pris på å få vise fram alt de har jobbet med, i en slik flott setting, sier hun, og legger til:
– Dessuten er det jo like stas for oss voksne!
Kulturbarnehagen har en fagansvarlig for henholdsvis musikk, drama og forming, og vedkommende har ansvar for å utvikle en plan for sitt felt. I formingsperioden ønsker barnehagen å gi barna kjennskap til de ulike materialene og gi en innføring i forskjellige teknikker og uttrykksformer.
Skaper trygge barn
Etter formingsperioden er det drama som står for tur. Denne perioden avsluttes med en forestilling på barnehagens egen scene.
– Vi har et kostymerom i barnehagen, med parykker og mye annet morsomt. I tillegg har vi også masse formingsutstyr og musikkinstrumenter. Dermed går jo periodene litt inn i hverandre – men det er også meningen, sier Czyz. Barnehagelederen forteller at de ofte får høre fra skolene at ungene som har gått i Kulturbarnehagen, gjerne er ekstra glade i å opptre og framføre ting for andre.
– Målet vårt er selvsagt ikke at alle barna som går her, skal bli kunstnere, men vi vil gi dem trygghet og ballast gjennom de estetiske fagene. Når vi får slike tilbakemeldinger fra skolene, tenker jeg at vi har nådd våre mål.