LEKEHUS: Barna mellom 0 og 2 år kan boltre seg her i lekehuset i den engelske barnehagenFoto: Rebekka Haugen
Materialene og det fysiske miljøet i denne barnehagen gir barna rom for lek
Fagartikkel:De engelske barnehagene har et stort utvalg av materialer, flere åpne rom og lekehjørner som er lett tilgjengelig for barna. Men barna har få muligheter for kroppslig lek.
BushraFatima Syeduniversitetslektor i pedagogikk, barnehagelærerutdanningen, OsloMet
RebekkaHaugenbarnehagelærer og masterstudent i barnehage-
pedagogikk ved barnehagelærerutdanningen på OsloMet
Publisert
Annonse
Denne artikkelen er basert på våre erfaringer fra
praksisopphold i England, der vi observerte det fysiske miljøet med fokus på
materialer og barns lek i barnehager i Woolwich som ligger i bydel Greenwich i
det sørøstlige London i 2005 og i Manchester i 2020. Syed samlet sine
erfaringer da hun var student i 2005 og Haugen da hun var student i 2020. Syed
var Haugens veileder da Haugen var i Manchester.
I de engelske barnehagene vi besøkte, var det fysiske
miljøet organisert etter «open room»-prinsippet. Det vil si at alle rom er
direkte tilgjengelig for barna (Nordin-Hultman, 2004). Avdelingen besto av et
stort rom med et tilhørende, men avgrenset uteområde. Inneområdet besto av play
corners og ulike stasjoner der barna gjorde aktiviteter.
Tidligere forskning om
engelske barnehager viser mangfoldige pedagogiske miljøer med mer synlig
variert materiell for barns utforskning og lek (Nordin-Hultman, 2004; Evenstad
& Becher, 2018; Syed & Haugen, 2021). Lekehjørnene og stasjonene hadde
ulike temaer, for eksempel kjøkkenkrok, vann- og sandstasjon og formings- og
musikkhjørne. Vi erfarte at det var stor variasjon og fri tilgang til både
leker og materiell med teknisk, naturvitenskapelig og eksperimentell
orientering (Nordin-Hultman, 2004).
Mindre rollelek
Vi opplevde det fysiske miljøet i England som frodig, preget
av åpenhet og tilgjengelighet.
Materialer for barn er ikke bare tilfeldige «ting» de leker
med. Barn, rom og materialer er i samspill med hverandre, og legger grunnlaget
for muligheter for barnas lek. Tingene får en aktiv, subjektiv betydning for
barna.
Forskningen rundt det fysiske miljøet i engelske barnehager viser hvilke
muligheter dette gir for barns medvirkning og utforskning. Det fysiske miljøet
og materialer kan påvirke barnas lek og læring. Alle aktører, både menneskelige
og ikke-menneskelige, er en del av det fysiske rommet (Becher & Evenstad,
2018; Nordin-Hultman, 2004).
I de engelske barnehagene var rolleleken mindre synlig, mens
de fokuserte mer på utforskning, læring og stimulering av diverse ferdigheter
(Department for education, 2017). Det var få muligheter for kroppslig lek og
boltrelek både inne og ute.
Evenstad og Brennhovd (2020) skriver om symbolsk
lek1, og hvordan barnehagens innredning og materialer både kan hemme og fremme
den symbolske leken. Barn må ha mulighet til å skape avgrensninger for leken
ved å transformere det fysiske miljøet og bevare sin egen symbollek.
Vi
opplevde at til tross for stor tilgang på materiell hadde barna få muligheter
til å transformere miljøet og bruke lekestasjonene til å skape noe nytt i
engelske barnehager. Det var mange barn i ett rom, og dette førte til få
muligheter for å leke skjermet. I tillegg var støynivå høyt.
Mindre tilgang på materialer
Tidligere forskning på fysisk barnehagemiljø har sett på
hvilke mangler som finnes rundt tilgang til materialer. Dagsprogrammet i
nordiske tradisjonelle avdelingsbarnehager består av faste aktiviteter som er
stramt og sterkt regulerende (Becher & Evenstad, 2018; Nordin-Hultman,
2004).
Vi erfarer også at det i norske barnehager er mindre tilgang på
materialer, men derimot har barna større muligheter for å skjerme leken på egne
rom og å bruke inventaret i barnehagen. Det var også strengere orden og koder
for oppførsel i engelske barnehager.
Frilek i Norge
Norske barn tilbringer store deler av tiden i all slags vær
utendørs, og barnehagepersonalet skaper både rom og steder i bynære strøk, i
naturområder og i naturen (Syed & Helander, 2021). Barna har frilek, og
fantaserer og utforsker med ulike naturmaterialer i naturen som blir omdefinert
på nytt i barns fiktive lekeverdener og rollelek.
Solveig Nordtømmes (2016)
doktorgradsavhandling viser hvordan barn erfarer ulike muligheter for lek
innenfor barnehagens rom og materialitet. Hun presenterer sine funn i lys av
begrepet «å gjøre rom», doing space, i hovedrom, mellomrom og bakrom. Doing
space uttrykker barns bevegelige, kroppslige lek der rom og materialitet
brukes, utforskes og utfordres.
Hovedrom, mellomrom og bakrom
Hovedrommet er der barn opplever at de hører til, og omtales
som et konkret rom, ofte «avdelingen» med ansatte til stede. Det er en
møteplass og hjemlig sone for barna, og utgangspunkt for deres lekeerfaringer.
De eldste barna har gode lekemuligheter i hovedrommet, fordi rommet er rettet
mot bordaktiviteter som å skrive, tegne og arbeide med tall og spill. Det er
dermed mindre plass til lek og fleksibilitet ved bruk av materialitet på
gulvet, og det begrenser de yngste barnas lekemuligheter.
Mellomrom og bakrom
representerer de rommene barna selv skaper, og leken pågår på deres premisser.
Mellomrommet er betegnelsen på abstrakte, sanselige og opplevde rom som
omslutter de som deler en lek. Bakrommet er rommet der barn leker uten de
voksnes innblanding. Et sted for barns pauser og hemmeligheter, der andre
normer gjelder (Nordtømme, 2016, s. 164–165).
Når barna har tilgang til flere rom, gir dette andre
muligheter for lek og samspill enn i engelske barnehager som kun består av ett
åpent rom. Der finnes ikke de samme mulighetene for å «gjøre» rommet og bruke
selve rommet som deltaker i leken.
Læring mer enn lek
Hvilke syn på lek kommer frem gjennom det fysiske miljøet?
Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske inne- og utemiljø på barns lek?
Hvordan kan barnehagelærerne sammen med personalet og barna utforme et
utforskende og inspirerende fysisk inne- og utemiljø? Dette er spørsmål
barnehagelærere bør stille seg.
Når vi skal oppsummere, kan vi si at innemiljøet i engelske barnehager kjennetegnes av åpne rom med stor tilgang til et bredt
utvalg av materialer. Funnene i 2020 er omtrent like som i 2005: Engelske
barnehager har et stort utvalg av lekematerialer, og større enn i Norge.
Lekehjørnene inviterte til å stimulere sanser og
ferdigheter. I lekehjørnet får barna mulighet til å utforske matematikk ved å
leke med tall, mål, mønster og former gjennom utforskning. Det er positivt at
barna har tilgang til materialer som kan utforskes og stimulere til læring. På
den andre siden erfarte vi at rommene var innredet ut fra et instrumentelt syn
på lek, hvor lek skulle brukes som middel for å oppnå læring. Den frie spontane
rolleleken var mindre synlig.
Så hva kan vi ta med oss fra de engelske
barnehagene?
Som barnehagelærer er det viktig å stille seg kritiske spørsmål om
hvordan det fysiske miljøet er utformet. Vi mener det er viktig å ha et nyansert
blikk på både engelske og norske barnehager. Det er viktig at barna har nok
relevante og inspirerende materialer som bidrar til å styrke barns lek og
læring, men de må også ha muligheten til å gjøre det om til sitt eget. Vi må
ikke glemme lekens egenverdi i hverdagen.
Annonse
Litteratur:
BECHER. A. A. OG EVENSTAD, R. (2018). Materialitet? kropp og
pedagogikk. Samspillende aktører i barnehagens rom. I: S. Seim og O. Sæther
(red.): Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet. Kap. 10 s. 177–198. Oslo: Cappelen
Damm Akademisk.
EVENSTAD, R. OG BRENNHOVD, M. (2020). «Vi må finn på ka vi
ska gjør!» Hvilke transformative muligheter og invitasjoner til symbolsk lek
finner barna i barnehagens innemiljø? I: E.B.H. Sandseter og R. Storli (red.):
Barnehagens fysiske inne- og utemiljø. Kapittel 3 s. 47–63. Oslo:
Universitetsforlaget.
NORDIN-HULTMAN, E. (2004). Pedagogiske miljøer og barns
subjektskaping. Oslo: Pedagogisk Forum.
NORDTØMME, S. (2016). På vei mot en rom(s)lig pedagogikk. En
fortolkende studie av barns lekeerfaringer med rom og materialitet.
(Doktoravhandling). Kongsberg: Høgskolen i Sørøst-Norge.
SYED, B.F. & HAUGEN, R. (2021). Tid for å «gjøre» en
zoomdialog? – et tilbakeblikk på praksisopphold i England. I Barnehagefolk,
2021 (1) 106–112.
SYED, B.F. & HELANDER, M. (2021). Cizáš bybarnehage –
rom og steder i bynære strøk og naturområder. I: K.A. Jørgensen-Vittersø og U.
Vik (red.): Barn i by. Natur, helse og bevegelse i byer og bynære strøk. Oslo:
Universitetsforlaget.