Victoria (4) lærer fire språk i barnehagen
Norske Victoria lærer spansk, engelsk og tysk i barnehagen på Gran Canaria. Når hun blir 6 år, skal hun lære mandarin.
Victoria bor på Gran Canaria sammen med mamma Sara Nymo og pappa Farid Heltzen, som begge er norske. I Spania starter barna på skolen når de er tre år, men språkundervisningen begynner allerede ved ett års alder.
– For å gi Victoria de beste muligheter til videre utdanning og et yrke hun vil trives med, valgte vi en skole som satser på språk, sier mamma Sara.
Mamma Sara flyttet til Gran Canaria med familien som treåring, og hun har gått i både norsk barnehage og norsk skole. Da datteren Victoria ble født, vurderte Sara og Farid ulike alternativer og landet på den internasjonale skolen Colegio Arenas Sur. Her begynte Victoria i barnehage da hun var 1,5 år, og overgangen fra barnehage til skolen gikk smidig.
– Skolen holder et høyt faglig nivå, også i realfagene, noe som er svært viktig hvis Victoria velger å studere ved et universitet enten i Spania eller i et annet land, sier Sara.
Les også: I den islandske barnehagen trener jentene på mot og selvtillit og guttene på omsorg og empati
Kan få logoped eller psykolog
Sara forteller at hun synes det er betryggende at uvedkommende ikke kan komme og gå som de vil, i skolegården. Hele området er inngjerdet. Og hvis noen andre enn foreldrene skal hente, må det gis beskjed i forkant, og den som henter må vise legitimasjon.
– Foreløpig kjører vi selv Victoria til skolen, men når hun blir litt større, kan hun ta skolebussen sammen med andre elever og en lærer, sier Sara.
– Da sparer vi mye tid på levering og henting. Nå bruker vi fort en time hver vei.
Sara forteller om foreldresamtaler annenhver måned, eller oftere ved behov, og foreldremøte tre ganger i året. Barn som trenger det, får tidlig oppfølging av logoped eller barnepsykolog som er tilknyttet skolen. Dessuten får barna tre retters lunsj hver dag.
– Dessuten synes vi det er praktisk med skoleuniformer, slik at alle er like, sier Sara. Elevene har to uniformer, en tradisjonell og en sportsuniform.
Venner fra mange land
Victoria er på skolen fra 08.45 til 15.45 mandag til fredag. Skolen er åpen fra 07.00 til 18.00. Barna som er til stede utover normal skoledag, får tilbud om å delta på aktiviteter som svømming, sjakk eller rytmisk sportsdans.
I klassen til Victoria er det spanske, kinesiske, engelske og nederlandske barn. I andre klasser går det også flere norske barn, men Victoria er helst sammen med barn på sin egen alder. Victoria har venner fra mange land, og foreldrene synes toleranse og inkludering er viktig.
– Men for oss nordmenn kan den spans- ke kulturen likevel være en utfordring. Her blir ikke barna med hverandre hjem etter skoletid, slik de ofte gjør i Norge. Alt er veldig organisert, og basert på uteliv. Foreldre avtaler heller å møtes med barna i parken, og sender aldri barna ut for å leke alene, forteller Sara.
Les også: Hvordan bruker vi tiden vi har i barnehagen?
Blir ikke språkforvirret
Victoria er kledd i skolens sportsuniform og vil helst gjemme seg bak foreldrene, som følger henne denne dagen. Victoria har skolesakene i en trillebag. Sara, som er fra Bodø, snakker nordnorsk til Victoria. Hun veksler uten problemer mellom norsk, spansk og engelsk. Victoria er sjenert og lar mamma svare.
– Vi opplever ikke at Victoria blir forvirret av å lære flere språk samtidig, sier Sara.
– Siden barna lærer det meste gjennom lek, tenker de ikke på det som læring, og alt kommer naturlig. Slik ser vi at det er med tysk, som Victoria har hatt det siste året, og vi tror det vil gå like greit med mandarin også. Det blir nok verst for oss foreldre, når vi skal følge opp leksene hjemme, smiler Sara.
Les også: Barnehagestart: Barna starter i barnehagen fra de er 2,5 måneder
16 fireåringer lærer engelsk
Victoria og klassekameratene har et hyggelig klasserom, med fargerike småbord og stoler, der fire-fem elever ofte sitter sammen og gjør gruppearbeid.
Nå er 16 fireåringer samlet på gulvet foran tavlen for å ha engelskundervisning. Barna forteller hvordan de har det, og synger sammen. Det er normalt en eller to lærere i klasserommet. Etter en stund er det håndvask og mat, før elevene marsjerer på en rekke ut for å leke.
Spansk-norske Susi Morales (25) var Victorias lærer de to første årene. Selv om hun kan norsk, snakker Susi aldri noe annet enn spansk og engelsk med Victoria og de andre barna. Og Victoria snakker heller aldri norsk til Susi.
– Slik er det hele veien, sier lærer Noelia Ramirez Duarte.
– Før de er ett år, går alt på spansk. Men når barna er rundt året, begynner vi å lære dem engelsk. Noelia forteller at mange av lærerne er pedagoger, som bruker ulike verktøy i språkopplæringen, som sang, musikk, dans, gym, data, video, forming og ikke minst lek. Det er ikke bare i klasserommene undervisningen foregår. Treffer elevene en av fremmedspråklærerne på uteområdene, skal de enten snakke engelsk eller det språket læreren underviser i, aldri spansk.
– På denne måten blir barna gode til å kommunisere på andre språk enn morsmålet, noe de vil ha stor nytte av senere i livet, påpeker Noelia.