Barnehagelærer Sheila har bare ansvar for barn under to år i barnehagen
De eldre barnehagebarna i England tar grunnskolelærerne seg av.
På småbarnsavdelingen Willow Room i den engelske barnehagen South Acton Children’s Centre i London har smårollingene spist frukt, og barnehagelærer Sheila Wakes henter fram papir og malesaker.
– Vi er fire barnehagelærere som hver har ansvar for tre barn under to år. Vi deler på oppgaver som bleieskift, plastring av sår eller dekking av bord, forteller Sheila, som har jobbet 30 år i barnehagen. Hun er del av et stort team i barnehagen, der alle har definerte roller som barnevernspedagog, fysioterapeut, logoped, ergonom, grunnskolelærer og kokk.
Ingen ufaglærte
Barnehagen er Londons største og har 29 barnehagelærere, 3 faglærte assistenter og 3 grunnskolelærere. Barnehagen ansetter ingen ufaglærte, og alle ansatte har minst to års utdanning. I England er det et lovbestemt krav om 50 prosent barnehagelærere. Barnevernspedagogene, fysioterapeutene, logopedene og ergonomene er tilknyttet avdelingene for barn med spesielle behov. Mens barnehagelærerne har ansvaret for barnas utvikling for de minste barna, har grunnskolelærere ansvar for barnas utvikling fra de er to år til de begynner på skolen i fireårsalderen. Avdelingslederen tar seg av papirarbeid og administrative oppgaver. På kjøkkenet disker kokken opp med frokost og varmretter med dessert til lunsj og middag.
Lærerne gjør papirarbeidet
Når barnehagebarna er to år, bytter de til en av avdelingene i bygget ved siden av. Der har grunnskolelærerne ansvaret for det pedagogiske og akademiske opplegget. En av dem er Seibina McLaggen. I England begynner barn på barneskolen i fireårsalder, og det er mye fokus på at barna skal være skolemodne når de slutter i barnehagen. Grunnskolelærer Seibina McLaggen vil heller jobbe i barnehagen enn på skolen.
– Her kan jeg hjelpe familier, slik at de igjen kan hjelpe barna sine til å bli klare for det mer formelle skolesystemet, sier Seibina. Hennes rolle er å støtte barnehagelærerne.
– Jeg planlegger innholdet, og sørger for at barnehagelærerne føler seg trygge nok til å inkludere akademisk læring i barnehagen, sier hun. Grunnskolelærerne og barnehagelærerne deler de daglige oppgavene mellom seg.
– Vi gjør stort sett det samme, men siden grunnskolelærerne har mye papirarbeid, er det som oftest barnehagelærerne som tar seg av bleieskiftene, sier barnehagelærer Sheila Wakes.