Ill.foto: Erik M. Sundt
Bokstavlæring er ikke oversett i norsk skole
Debatt: Norske lærere kjenner elevene sine godt, og de lærerne som ønsker det, har gode gratis verktøy tilgjengelig for å kartlegge elevenes bokstavkunnskaper.
Regine Nagelhus hevder
i Utdanningsnytt at lærere overser elever som strever med bokstavlæring,
hun snakker om en blindsone i norsk skole. Som begrunnelse for sine påstander viser
hun til en rektor i barneskolen som stoler på at lærerne hun leder har kontroll
på hva elevene kan. Tilliten som rektoren viser overfor lærerne sine, tar
Nagelhus derimot som tegn på at det er null kontroll i norsk skole. Det er gode
grunner for å stille spørsmål ved denne påstanden.
Nagelhus kommer i innlegget med flere uriktige påstander,
som at det skulle finnes en egen «bokstavvanske» som det er viktig å fokusere
på isolert. Slik er det ikke. Faglitteraturen legger riktignok til grunn at
lesevansker også innebærer vansker med å koble bokstav og lyd, men lesevansker
viser seg særlig i faktisk lesing.
Derfor gir det lite mening i å bruke for mye tid og
ressurser på å kartlegge bokstavkunnskap isolert. De gamle kartleggingsprøvene i
lesing målte bokstavkunnskap, mens de nye, som blir lansert denne våren, har
ikke bokstavkunnskap som egen delprøve. Dette er gjort helt bevisst når vi ved
lesesenteret har laget disse prøvene på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet (Udir).
I slutten av første klasse, når prøvene skal tas, kan
de aller fleste elevene alle bokstavene uansett. Da vil manglende
bokstavkunnskap fanges opp når elevene gjør enkle leseoppgaver som del av
kartleggingsprøven. Men det som imidlertid er avgjørende, er at når en elev
skårer i «oppfølgingsområdet» på kartleggingsprøver, må læreren undersøke hva
elevens vanske består i. Da er det naturlig å sjekke om elevene faktisk kan
bokstavene, og dette bør læreren gjøre med en elev om gangen. Når de nye
kartleggingsprøvene ikke tar for seg ren bokstavkunnskap, er det altså nøye
gjennomtenkt, dokumentert gjennom forskning og i tråd med hva som er mest
meningsfullt både for lærerne og elevene.
Kommersialisering
Vi er kjent med at flere kommersielle aktører prøver å gjøre butikk
på å tilby lærerne? isolerte bokstavprøver for alle elever. Vi mener at
dette er unødvendig kommersialisering av noe som lærerne har alle
forutsetninger for å håndtere med enkle, analoge midler. Vårt råd til lærere er
å fortsette det gode arbeidet med leseopplæring som dere allerede driver med.
Ta Udirs kartleggingsprøve og undersøk nærmere hva de elevene
som skårer i oppfølgingssområdet strever med. Til dette finnes det flere gode,
gratis bokstavprøver, eksempelvis ligger det en
slik bokstavprøve på Lesesenterets nettsider. Med denne bokstavprøven kan
en både undersøke om eleven mestrer å gjenkjenne bokstaven, koble den til
riktig lyd, gjenkalle bokstaven når de hører lyden, samt forme bokstaven i
skrift. Det enkle er ofte det beste – og dessuten gratis.
Les også: – Om vi endrer leseopplæringa, vil mange unger slippe dysleksidiagnosen