Her er 6 tips for å arbeide med AI i skolen
Debatt: Ikke bekymre deg. Selv om kunstig intelligens er her for å bli, vil fokus på mennesker, lærere og fellesskap bli viktigere enn noen gang før i fremtidens skole.
Hva gjør vi med AI akkurat nå?
Det skrives bøker, lages kurs, opprettes Facebook-grupper, og samtaler foregår i personalrommene og ledelsesgangene.
Ekspertgruppene er godt i gang med å tenke fremtidens prøver og fremtidens undervisning. Jeg er selv en del av et mandat under Undervisningsdepartementet, der vi vurderer prøver og undervisning i forhold til de nye teknologiene. Dette skal resultere i anbefalinger til utdanningsministeren til våren.
Jeg vet at mange lærere og skoleledere nå kanskje føler seg usikre og lurer på hvordan de skal forholde seg til kunstig intelligens (AI).
Mitt første budskap er: Ikke bekymre deg. I fremtidens skole blir fokuset på mennesker, lærere og fellesskap viktigere enn noensinne.
Mitt andre budskap er: Ikke bekymre deg. Det er mange muligheter for at vi sammen kan skape en enda bedre skole. Jo mer jeg ser på hvilke forandringer som er nødvendige, jo mer tenker jeg at det nok skal gå. De didaktiske grepene og pedagogiske agendaene vi må fokusere på, er gamle og kjente dyder som vi allerede er kjent med.
Mitt tredje budskap er det mest sentrale i dette innlegget: Hva gjør vi nå mens vi venter på uttalelser fra ulike utvalg, ekspertgrupper og politikere?
Dette bør du ikke gjøre
Først, her er et par ting du ikke bør gjøre akkurat nå:
Ikke vent på at AI forsvinner - det kommer ikke til å skje.
Ikke vent på at det blir utviklet et program som avslører elevers juks med AI-modeller - det vil sannsynligvis aldri skje.
Men hva bør vi gjøre - akkurat nå?
Dette bør du gjøre
Snakk med hverandre på personalrommet og på teammøter om hva dere tenker om kunstig intelligens. Del erfaringer, gleder, bekymringer og gode ideer.
Prøv å bruke ChatGPT i forberedelsene. Få erfaringer.
Sett deg inn i det grunnleggende (selv om det kan virke veldig fremmed, jeg vet det). Hva er generativ kunstig intelligens? Ikke la det være opp til IT-veilederen å forklare elevene hva det egentlig er. Det er viktig at alle vet.
Snakk åpent med elevene om AI. Lytt til hva de tenker, og diskuter med dem hva det kan og ikke kan.
Begynn å eksperimentere med generativ AI i undervisningen. Det er behov for praktiske erfaringer, og du vil gradvis utvikle viktige nye ferdigheter sammen med elevene dine.
Fokuser mer på prosesser og mindre på ferdige produkter - tenk på formativ tilbakemelding.
En ny epoke vi må omfavne
Generelt sett må vi alle være klar over at vi står overfor en ny epoke som vi alle må forholde oss til. Så derfor: Ta stilling til det.
Bruk AI og skaff deg erfaringer både i forberedelsen og i
undervisningen. Og ikke bekymre deg: Det er fortsatt ditt forhold til elevene
som er avgjørende.
Dette innlegget er først publisert på folkeskolen.dk Red.