Ill.foto: Mostphotos
Penn og papir på eksamen?
Debatt: – I en uoversiktlig teknologisk skolehverdag er det behov for langsiktige nasjonale strategier og retningslinjer.
I en reportasje på NRK Nyhetsmorgen torsdag 1. februar sa en
frustrert lærer i videregående skole at den eneste rettferdige løsningen på
prøver og eksamen i videregående skole nå, er å gå tilbake til penn og papir. Den
frustrasjonen deles av mange. Årsaken er selvsagt kunstig intelligens (KI) og
bruken av verktøy som ChatGPT i skolen.
En undersøkelse Opinion gjennomførte for Utdanningsnytt i desember 2023, viser blant annet at over halvparten av lærerne har tatt elever
i juks ved bruk av KI-verktøy, at mange har måttet endre vurderingspraksis, og at
omtrent halvparten av lærerne er lite trygge på hvordan de kan bruke KI i
arbeidet.
6 av 10 har ikke fått tilbud om kompetanseheving, og 85 % av de spurte
mener det er behov for nasjonale retningslinjer.
Behov for langsiktige strategier og retningslinjer
Det er mange muligheter med ny teknologi, men i en
uoversiktlig teknologisk skolehverdag er det behov for langsiktige nasjonale
strategier og retningslinjer. De kortsiktige utfordringene som blant annet dreier
seg om vurdering, spesielt om hvordan vi møter utfordringene med eksamen, må vi
se en løsning på så snart som mulig.
Ytterpunktene er å bruke penn og papir eller å omfavne
mulighetene som ligger i KI. Elevene er ikke tilstrekkelig trent i noen av
delene, selv om det nok er store forskjeller mellom fylker og skoler. Det
holder ikke å stenge internett så lenge det finnes nedlastbare KI-verktøy og
det er mulig å koble seg til via andre enheter, og hvordan kan vi vite om
programmer som avslører KI-bruk er gode nok?
I en krevende økonomisk situasjon
er det vel heller ikke realistisk å kjøpe inn egne pc-er til eksamensbruk.
Tiden er knapp
Å lage oppgaver som tar høyde for KI-verktøy og som samtidig
gir en rettferdig eksamensgjennomføring for alle, har ingen, og heller ikke Utdanningsdirektoratet,
kompetanse nok til ennå, og tiden er uansett for knapp.
Innføring av nye digitale verktøy i skolen, ny eksamensform
eller nye rammer og retningslinjer for eksamen må skje i samråd med lærerorganisasjonene.
Om det drøyer med en løsning, blir ikke frustrasjonen mindre
for lærere og elever, for det må også være tid nok til å forberede elevene til
årets eksamener.