Illustrasjonsfoto: Ole Walter Jacobsen
Det er på tide at vi involverer den profesjonelle læreren som medforsker
Debatt: I over fem år har lærere, skoleledere og skoleeiere bestemt hvordan de vil utvikle skolen. Nå er det på tide at vi involverer den profesjonelle læreren som medforsker for å styrke det forskningsbaserte kunnskapsgrunnlaget slik at det oppleves mer relevant. For å få til det er det behov for et nytt forskningsprogram.
Alle,
både politikere, skoleeiere og lærere, vil at grunnopplæringen skal være
best mulig. Det krever at de ansatte, på alle nivåer, har god og oppdatert
kunnskap, basert på både erfaringer systematisk samlet fra
praksis og relevant utdanningsforskning. Men hva man vet og hvordan man arbeider med disse to kunnskapsformene kan
varierer mye fra skole til skole.
Våren 2017 lanserte Stortinget i meldingen
«Lærelyst» en ordning
som i dag heter Desentralisert ordning for lokal kompetanseutvikling,
ofte forkortet Dekomp. Framfor å bestemme
temaer for kompetanseutvkling sentralt, skulle hundrevis av millioner hvert år
nå brukes på utvikling som var bedre tilpasset
lokale behov, kapasitet og kunnskap.
I
tillegg ble det øremerket midler til forskning, i det som da ble
kalt «innovasjonsordningen». Dette forskningsprogrammet heter i dag
«forskning på effekter av tiltak i barnehage, grunnskole og videregående
opplæring». Til sammen 186 millioner kroner har Forskningsrådet tildelt på et dusin prosjekter som dekker alt fra
forskning på digitale bildebøker til å spore elevens fysiske aktivitet på
skoleveien.
Men spørsmålet er om temaene det forskes på «treffer» de lokale behovene
i barnehager og skoler? Og klarer lærere, ledere og skoleeiere
å finne og anvende forskningsbasert kunnskap slik
at det spiller en rolle i Dekomp?
Lærernes forskninganvendelseer
lite utforsket i Dekomp
I artikkelen Fra Faglitteratur til Facebook i Bedre skole i fjor påpeker vi i FIKS
(Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen, UiO) at læreres
kunnskapskilder er i endring. Hvordan lærere anvender forskning i sin utvikling
av profesjonsfellesskapet er også tema på Utdanningsforbundets forskningskafe 21. septemer 2023.
I artikkelen viste vi at lærere
møter et sammensatt og rikt mediebilde som gjør det krevende å finne fram til
relevante forskningsartikler som berører nettopp det utviklingsarbeidet som
skolene i en kommune skal bygge på.
Lærerne må bli mer
involvert
Samtidig vet vi at
lærere opplever manglende involvering og medvirkning i Dekomp. Det viste forskere fra OsloMet som
evaluerer ordningen i en artikkel i Bedre skole før sommeren i fjor. Vi vet foreløpig svært lite om hvordan lærere
arbeider med forskningsbasert kunnskap sammen med universitet- og
høgskolemiljøer i Dekomp.
Det vi imidlertid vet fra evalueringen av
fagfornyelsen i prosjektet EVA2020, er at UDIR sine kompetansepakker er blitt
mye benyttet som en del av det lokale utviklingsarbeidet i 2020-2022. I evalueringen
av fagfornyelsen er forskerne ved UiO overrasket over «at kompetansepakken
sjelden inviterer til bruk av forskningslitteratur» (EVA2020, delrapport 4, side 126).
Samtidig vet vi at
ideen om å koble forsknings- og erfaringsbasert kunnskap også er viktig for
lærerutdanningene her i landet. Den desentraliserte ordningen har en todelt
målsetning. For det første skal UH-sektoren bruke utdanningsforskningen til å
drive kompetanseutvikling i gjensidige partnerskap. Samtidig skal erfaringer
fra dette utviklingsarbeidet brukes for å styrke og videreutvikle
lærerutdanningene. Vi tror en mer systematisk tilnærming
En lyttende
kunnskapsbase
Torsdag 21. september
2023 er det nøyaktig fem år siden FIKS hadde sin åpningskonferanse på
universitetet i Oslo (21.9.2023). Her deltok internasjonale toppforskere som
Cathrine Snow og Neil Mercer, forskere med bred erfaring fra forskning og
utviklingsprosjekter med betydelig lokal forankring (research-practice
partnership).
Med dette som inspirasjon har vi de siste årene utviklet en Kunnskapsbase
der temaene er godt forankret i de 15 partnerskapene FIKS har med ulike
skoleeiere i landet. I tillegg har vi produsert mer enn 100 webinarer, filmer
og faglige frokoster som er tilgjengelige på nett. Her deltar både forskere og
lærere, skoleledere og skoleeiere med både forskning- og praksisbasert kunnskap.
Slik forsøker vi å gjøre forskningsfunn relevante og tilgjengelig med
utgangspunkt i lokale behov.
I tillegg opplever vi
i FIKS at profesjonelle lærere, som gjerne har gjennomført og levert gode
masteroppgaver, kan fungere som gode medforskere i en type forskningsprosjekter
som metodisk skiller seg fra de intensjonene regjeringen hadde med
«innovasjonsordningen» i 2017. Vi savner imidlertid et større handlingsrom for
å arbeide mer systematisk og forskningsbasert i våre vel etablerte partnerskap.
Etter over fem års arbeid med Dekomp er tiden nå er moden for å skape forsknings-
og utviklingsprosjekter som systematisk følger utviklingsarbeidet og som
oppleves relevant for både lærere, skoleledere og skoleeiere. For å få til det
har vi tre utfordringer til viktige aktører i ordningen.
Tre utfordringer
til tre aktører
Skoleeiere må i
større grad forankre hva det lokale utviklingsarbeidet skal gå ut på basert på
et utvalg av relevant forskning. Her opplever vi store forskjeller mellom kommunene.
Best fungerer det når kommunens vedtatte oppvekstplan er utgangspunkt for
lokale utviklingstiltak som
innramming for utvikling av tematikker. Slikt arbeid tar tid, og må alltid utgjøre en stor del i
arbeidet med analyse og vurdering av behov ved inngangen av gjensidige partnerskap
i ordningen.
Utfordringen til
lærerutdanningene er å finne systemiske tilnærminger til å inkludere
praksiserfaringer med relevant forskning for å forberede studentene for
lærerlivet.
Også her er variasjonene store når det gjelder hva ulike
lærerutdanninger får til og hvordan dette blir lagt opp. Kanskje har det sammenheng
med hvor mye – eller lite – tid profesjonsfellesskapet av lærerutdannere bruker
på å samarbeide og samkjøre sin undervisning. Og hvor systematisk det er
arbeidet med å få lærerutdannere til å delta i det lokale utviklingsarbeidet gjennom
systematiske tilnærminger.
Den tredje, og største
utfordringen går derfor til Forskningsrådet.
Godt etablerte samarbeid i Dekomp bør
mulighteten til å søke på et forskningsprogram som i større grad tar
utgangspunkt i det gjensidige og likeverdige samarbeidet. Kanskje kan Forskningsrådet
vurdere å sette enda tydeligere krav til reelle samarbeid mellom skoleeiere og
UH-miljøer i sin allerede eksisterende portefølje for utdanningsforskning.
Aller
best vil det være å lage et eget utdanningsprogram som er bygget over de
intensjoner som ligger i det generelle forskningsprogrammet Innovasjon i
offentlig sektor. For det er slik innovasjon det lokale arbeidet med
kompetanseutvikling handler om, skoleeiere, ledere og lærere sitt kontinuerlige arbeid med
å utvikle kvalitet i skolen.