Ill.foto: Mostphotos
Digitalisering i skolen: Brett og bok – ja takk!
Debatt: Det er pedagogiske vurderinger som skal ligge til grunn for lærernes valg av læremidler, ikke din eller min svogerforskning.
Kunnskapsministeren
la nylig frem en ny digitaliseringsstrategi for skolen. Gode læremidler skal måles på pedagogisk
kvalitet, ikke formatet - brett eller bok. Det er IKT-Norge svært glade for og
ønsker et tett samarbeid om strategien i årene som kommer.
Digitale
læremidler og læringsressurser av høy kvalitet er avgjørende for elevenes
læring, motivasjon og mestring. I strategien står det: «Forskning viser
samlet sett at bruk av digitale enheter og læremidler har en moderat positiv
effekt på elevenes læring, og at denne effekten øker med alderen».
Gode signaler fra kunnskapsministeren
Vi
gleder oss over at regjeringen skriver: «Når læring er det overordnede
målet, må det være like greit å bruke nettbrett eller datamaskin, som mer
konvensjonelle metoder». Og videre: «Regjeringen har ambisjoner om å gi lærere tilgang til et
godt utvalg læremidler og læringsressurser, trykte og digitale, som gir dem
valgmuligheter i sin pedagogiske praksis.»
Det
er altså pedagogiske vurderinger som skal ligge til grunn for lærernes valg av
læremidler, ikke din eller min svogerforskning.
Kunnskapsminister Tonje Brenna viser vei i skjermdebatten. «Begrensninger av skjermbruk bør ikke gå ut over
det pedagogiske arbeidet med digitale løsninger i skoletiden. Det er ikke
skolens ansvar å regulere elevenes bruk av skjerm på fritiden, men skolen må ha
gode pedagogiske begrunnelser for skjermbruk i skoletiden, og god dialog med
foreldrene om hvilke valg skolen tar».
Men vi er
ikke uten bekymringer for Skole-Norge. Hvordan skal vi sikre et mangfold av
ulike læremidler som lærerne kan velge fra?
Må minske de digitale forskjellene
“Det er
en tendens til at de store leverandørene øker sin dominans i markedet og det er
mer utfordrende for små leverandører å etablere seg. Utfordringer knyttet
til markedsdynamikken er i politikernes bevissthet. Regjeringen melder at de vil legge til
rette for at også markedsutfordrere skal lykkes. Men, dagens regjering har kuttet Udirs
støtteordning “Teknologiske skolesekken”, en populær ordning blant de 258
kommunene som brukte den i 2021. Pengesekken ser dermed foreløpig ut til
å være snørt igjen. En strategi med gode intensjoner, uten noen egentlige
løsningsforslag er krevende. Det er uvisst for oss hvordan myndighetene tenker
vi skal få sikret et godt og velfungerende marked. Kommune-Norge som har fått nye læreplaner og trenger
en måte å få et mangfold av digitale læremidler, som passer akkurat deres
elever. Dette er grunnen til at Norge trenger et velfungerende marked
med tillit til at de beste digitale læremidlene når våre elever.
Også
på utstyrssiden har vi en vei å gå. Utdanningsdirektoratets
GSI-data viser at ca. 10 prosent av norske 10-åringer mangler brett eller bærbar PC til
undervisningen.
I
strategien står det: ... skoleeiere melder at (den digitale) infrastrukturen ikke er god nok til at lærerne kan bruke et bredt spekter av digitale løsninger og virkemidler. Og at «Ustabilt nett og nettverk med
lav kapasitet er blant de utfordringer som nevnes» Videre står det at ... «det
er behov for bedre kunnskap om kostnader knyttet til anskaffelser, drift,
oppgraderinger og kompetanseutvikling.»
Et kunnskapsgrunnlag er viktig å få
på plass. Men vi vet mer enn nok til å kunne tette digitale hull i skolenes
veibaner og styrke lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse. Vi vet at
kommuneøkonomien er hardt presset og at innhold på nettbrett og læreres
kompetansepåfyll ikke alltid vinner i kampen når de må måles opp mot andre
helse- og omsorgsoppgaver.
Tilgang til digital teknologi
kan forsterke forskjeller mellom ressurssterke og mindre godt stilte elever. I Norge, hvor fellesskolen står sterkt, vil elevens
digitale kompetanse likevel være noe avhengig av hvor man bor i landet. Alle
unger skal forberedes til et framtidig arbeidsliv med teknologi vi i dag ikke
kjenner. Vi må huske på ikke å trekke opp stigen for noen.
Kunstig intelligens må kultiveres
Vi er glade
for at man har viet mye oppmerksomhet til kunstig intelligens (KI) i skolen.
Den transformerende kraften som KI har må både tøyles og kultiveres. Heldigvis
har vi mange lærere som er utforskende og allerede integrerer ChatGPT og annen
generativ KI inn i sine undervisningsopplegg. Individuell tilrettelagt
undervisning vil kunne bli en sannhet om vi bruker kunstig intelligens riktig.
Kunstig intelligens, personvern og universell utforming er alle pilarer som må løses til det beste for de fleste og med eleven i
sentrum. Vi i IKT-Norge stiller oss bak mange av problematiseringene som gjøres
i strategien.
Les også: Det er så mye digitalt uvett i skolen
Vi
har nå fått en helhetlig og overordnet strategi som synliggjør det viktige
samarbeidet mellom stat og kommune. Men strategien som ble lansert er fylt med om lag 40 tiltak som skal «utrede», «arbeide for» eller «vurdere». Vi skulle ønsket oss mer konkrete
oppgaver, som ble fulgt opp av ressurser nasjonalt og lokalt. Vi tar derfor til
orde for et tett samarbeid med myndigheter og kommuner. At leverandørnæringen
kobles på når erfaringsutveksling og utvikling skal skje.
Norge har en
unik næringsklynge innen læringsteknologi (EdTech) med lokomotiver som er ute i
verden som feks Inspera, Its Learning, Ludenso og Kahoot. IKT-Norge har
selskaper som lager innhold til brett og til bok, software og hardware. Et
velfungerende marked og tett samarbeid med skolen hjemme gir økte muligheter
for elever verden over. Vi har derfor en bønn til myndighetene: - Bruk oss!