Nå kan lærere og foreldre i Oslo-skolen styre hva elevene har tilgang til på nettbrettet
Etter en kort utprøvingsperiode har lærere og foreldre i Osloskolen fått tilgang til verktøyet Jamf. Det styrer elevers tilgang til apper og nett i skoletiden og på fritiden.
Høsten 2023 deltok fire Oslo-skoler i en pilot der de testet ut verktøyet Jamf. Fra
slutten av november ble det åpnet for at alle lærere og foreldre kan få tilgang til verktøyet, og per 1. januar har 46 grunnskoler bedt om det, opplyser Utdanningsetaten.
Annonse
Bakgrunnen for at Osloskolen har testet ut Jamf, er debatten
som pågår blant lærere, foreldre og politikere om elevers bruk av teknologi.
Stadig flere har tatt til orde for at skjermbruken fører til at elever blir
distrahert, i stedet for at de lærer bedre.
Jamf gir mulighet til styring av Apple-produkter. Det jobbes også med å legge Mac inn i Jamf. Utdanningsetaten er dessuten i gang med å se
på mulige løsninger for klasseromsstyring for PC.
– Teknologi på en klok måte
Utdanningsnytt har spurt Marte Gerhardsen, direktør for Utdanningsetaten i Oslo, om bakgrunnen for
at skolene tar i bruk Jamf.
– Vi jobber kontinuerlig med å sikre at elevene kan bruke
digitale verktøy på en hensiktsmessig og trygg måte. Vi ønsker både å beskytte
elevene mot skadelig innhold og sørge for at elevene ikke møter mange
forstyrrelser i timen. Jamf er et veldig nyttig verktøy for å sikre at elevene
bruker nettbrettet til det det er ment til. For læreren vil det fungere som å
velge hvilket utstyr som skal være tilgjengelig i klasserommet, sier
Gerhardsen.
– Hvilke andre tiltak iverksetter Osloskolen nå?
– Jamf er ett av flere tiltak. Vi har også et nettfilter som
er standard for alle elever på 1-10. trinn. Fra 1. januar 2024 utvidet vi
dette filteret til å sperre tilgangen til YouTube og kategorien spill for
elever fra 5.-7. trinn, og TikTok, Telegram og SnapChat for elever fra 8.-10.
trinn. Bakgrunnen for at vi strammer inn er blant annet for å unngå
forstyrrelser i undervisningen. I tillegg er vi opptatt av å sikre at elevene
ikke blir utsatt for skadelig innhold og ivareta personvernet til
elevene. Fra 2. februar 2024 vil de samme innstillingene gjelde PC og Mac,
forklarer Gerhardsen.
Hun legger vekt på at bruken av teknologi har ulike sider:
– Elevenes egne tilbakemeldinger viser at digital teknologi
både kan forstyrre og støtte samhandling, motivasjon og læring. I Osloskolen er
vi opptatt av å bruke læringsteknologi på en klok måte og ta bort det som distraherer,
sier hun.
Todelt verktøy
Jamf er et internasjonalt Apple-verktøy som gir både lærere
og foresatte bedre kontroll over hva elevene kan bruke nettbrettene sine til. «Jamf
Teacher» gir lærere tilgang til å styre nettbrettene i undervisningen. «Jamf
Parent» gir foresatte til elever under 13 år tilgang til å styre nettbrettet
mellom klokka 15 på ettermiddagen og til klokka 8 om morgenen dagen etter, og i
ferier og helger.
Tidlig i utprøvingsfasen testet man ut at foreldrene skulle
overta etter klokka 16, men etter ønske fra noen småbarnsforeldre ble
tidspunktet for foreldrestyring satt til klokka 15.
Skoler som trenger IKT-hjelp har valgt ulike løsninger på det. Fra 2019 kunne skoler leie IKT-ansvarlige fra Experis, et Manpower-selskap. Men for rundt ett år siden vant Sagene Data anbudskonkurransen og tok over avtalen. Samtidig finnes det skoler som har egne IKT-ansvarlige.
Kan styres på ulike nivåer
Læreren kan sette begrensninger for sine klasser og sine
elever både på klasse- og gruppenivå og individuelt. På 1.-4. trinn i
Osloskolen bruker de fleste elevene iPad. Fra 5. trinn velger noen å gå over
til PC, mens de fleste fortsetter å bruke iPad. En god del benytter iPad også
på ungdomstrinnet, samt noen studieretninger i videregående opplæring.
Jamf er et Apple-produkt som så langt kun gir mulighet til å
styre elevenes bruk av Ipad. Men det jobbes med å utvikle verktøy som skal gi
lærere bedre kontroll med elevers bruk av Mac og PC. Så langt kjenner ikke Utdanningsetaten
til at det finnes tilsvarende verktøy for foresatte som leveres via «Jamf
Parent.»
På spørsmål om Utdanningsetaten skal samle erfaring om
bruken, for eksempel gjennom spørreundersøkelser, er svaret at skolene i første
omgang skal få tid på å gjøre seg erfaringer med tjenestene. Men at
undersøkelser av bruken vil bli gjennomført etter hvert.
Annonse
Kan ikke brukes til overvåking
I beskrivelsen av «Jamf Parent», står det at appen lar deg styre
tilgangen til apper og nettet på ettermiddagstid, i helger og ferier på ditt
eller dine barns iPad. Appen kan ikke brukes til overvåkning, men er et verktøy
foresatte kan benytte for å velge hvilke av de installerte appene som skal være
tilgjengelig, om nettleseren skal være sperret eller om iPaden skal være låst
for bruk.
Elevenes iPader har samtidig flere andre begrensninger. De kan
for eksempel ikke bruke iMessages, ringe med Facetime eller installere egne
apper. Alle iPader er også utstyrt med et nettfilter som fungerer uavhengig av
hvilket nett iPadene er koblet på. Filteret sperrer for uønsket innhold og
forskjellige andre kategorier av nettsider. Mer informasjon finnes på Osloskolens
aktueltsider.