Ill.foto: Mostphotos
Elevmedvirkning og usynlige hender i 2024
Debatt: Å få til et reelt skoledemokrati vil kreve en god del av både elever og lærere i årene som kommer.
Kong Harald brukte i sin nyttårstale Jon Fosse-sitatet «Usynlege hender leier oss» da han uttrykte
sin bekymring for unge som havner utenfor samfunnet. Dette vakre grepet fra
kongens side viser at vi mennesker trenger å samhandle. I skolen trenger vi at
lærere og elever samhandler med hverandre for å bygge forståelse og fellesskap
i en verden som blir stadig mer kompleks og for noen kanskje vanskeligere å
leve og virke i.
Vi
mennesker trenger å stå i samhandling med hverandre, for slik å lettere kunne
unngå at noen ikke føler seg forstått og regnet med i fellesskapet. Elevmedvirkning
i skolen handler om å gi elevene muligheten til å medvirke i egen
arbeidssituasjon og bidra i det kollektive fellesskapet ut fra grunntanken om
at «her på skolen arbeider vi sammen». Det viktige blir at barn og ungdom får
oppleve og praktisere demokrati på skolen innenfor noen felles rammer, for slik
å styrke deres evne og lyst til å ta medansvar i læringsfellesskapet sammen med
lærerne hver dag.
Elevene
skal ikke styre skolen, men de skal gis større muligheter til å ha et ord med i
laget når det gjelder egen og andres skolehverdag. Slik jeg forstår elevmedvirkning
i 2024-kontekst, betyr det ikke bare at elevenes rettigheter skal styrkes, men
også deres plikter. Dette vil fordre at skolen framover må bruke tid på å trene
og styrke elever, lærere og andre skoleansattes evne i å bli aktive i samspill
med hverandre. Å få til et reelt skoledemokrati er ingen kvikkfiks, det vil
kreve en god del av både elever og lærere i årene som kommer.
Elevmedvirkning
er et komplekst begrep med mange implikasjoner som profesjonsfelleskapet på den
enkelte skole bør bruke god tid på å lese seg opp på. Det blir viktig at
elevmedvirkning ikke blir omgjort til noen tilfeldige metoder til bruk i
klasserommet, men at man jobber på en slik måte at ny praksis utvikles på den
enkelte skole for å styrke elevenes retter og plikter til å medvirke i et
inkluderende fellesskap.
Fra 1.
august 2024 lovfestes dessuten retten til medvirkning i ny opplæringslov § 10-2
hvor det er tatt inn at elevene har rett til å medvirke i alt som gjelder dem
selv etter loven, og at de har rett til å ytre meningene sine fritt. Det står
også at elevene skal bli hørt og at meningene deres skal legges vekt på etter
alder og modning. NOU 2023: 27 Et nytt system for kvalitetsutvikling – for
elevenes læring og trivsel, som nå er ute til høring, foreslår at alle
skoleeiere, i samarbeid med de andre aktørene i skolen, utarbeide egne
handlingsplaner for elevmedvirkning som et viktig ledd i skolenes
kvalitetsutviklingsarbeid i årene som kommer.
Som
tidligere nevnt vil dette fordre at skolene og kommunene gis hjelp til å
arbeide med begrepet elevmedvirkning for slik lettere å forstå hva reell elevmedvirkning
egentlig dreier seg om. Det er nå i 2024 arbeidet med å styrke elevenes
elevmedvirkning på den enkelte skole virkelig begynner!
En plass
for skolene å starte kan være å reflektere rundt eleven som ressurs i eget og
andres liv. Hvordan kan vi hjelpe elevene våre på veien til å leve og mestre et
godt liv som samfunnsansvarlige medborgere? Hvordan kan våre elever og lærere
som likeverdige dialogpartnere gjennom danningsprosesser kunne utvikle
kunnskaper, verdier og holdninger sammen i et anerkjennende og trygt felleskap?
Skolene kan, gjennom å styrke elevers medvirkning, bli flinkere til å henge
sammen med resten av livet på en slik måte at elever og lærere blir de usynlige
hendene som leier hverandre. Dette må gjøres for å skape håp i en tid hvor
mange unge føler på utenforskap, ensomhet og fallende skolemotivasjon. Eller
som Jon Fosse uttrykker det:
«Det er desse usynlege hender
som legg sin
stille musikk
inn
i oss
som eit lyftande sug
inn mot denne stilla
som
gjer at dagen kan levast.»