Ill.foto: Mostphotos
Vi må skape undervisning på barnas premisser, ikke de voksnes
Debatt: La skolen være et sted som gjør barna sterke. Ikke med tester og krav, men i leken, der vi vet at alle barn lærer.
Politimester
Bastian, dette går ikke lenger! Barna har blitt ranet. Noe må gjøres! Politikerne må arresteres straks! Det skulle
vært gjort for lenge siden. 25 år med testing, krav og mas er altfor lenge.
Hvor
vanskelig kan det egentlig være å vite hva som er best for barn? Vi er to
lærere som følger debatten om lekens plass for skolestarterne tett, og har
tilbakelagt titusenvis av timer i klasserommet. Vi har sett skolestartere som
ikke tør å gå inn i klasserommet. Noen gjemmer seg under pulten, noen tier i
ukesvis før de sier et ord, noen slår, noen løper rundt og hyler, noen tisser
på seg, noen gråter og vil bare hjem. Så står vi der som lærere og tar imot med
åpne armer, smiler varmt og tenker i vårt stille sinn atter en augustmorgen: Er
det virkelig dette vi vil drive med?
Vi vet at de
første årene i skolen er av betydning for barnets identitet og fremtid. Hvordan
de ser på seg selv og hvordan andre oppfatter dem, setter seg i kroppen for
resten av livet. Burde ikke da all verdens ressurser og kompetanse havne
nettopp i skolen, der det aller viktigste vi har, oppholder seg?
Det gjør
ikke saken stort bedre at professor Kjersti Lundetræ ved Lesesenteret i
Stavanger stresser når hun får nyss om at regjeringen hinter om at mer lek må
inn i timeplanen. Hun påstår at det vil
være svært uheldig for de svakeste elevene å velge bort læringsaktiviteter i
første klasse. Vi sier som Roald Dahl: Det er noe
ordentlig pølsevev! Det handler ikke om å velge bort læringsaktiviteter, men å
skape undervisning på barnas premisser, ikke de voksnes.
Vi har latt barna leke i klasserommet store deler av tiden de
oppholder seg på skolen. Vi har sett at barna tar til seg undervisning lettere
når de får leke og være i sin egen verden hver eneste dag. Ikke bare i et
friminutt, men sammen i klasserommet. SÅ overbevist har vi vært, at vi har
åpnet opp klasserommet vårt for foreldre og lærere på Instagram.
Sant skal
sies, de fleste barn lærer raskt. Så raskt at stort sett alle skoler har økt
fra å lære én bokstav i uka til to. De fleste barn lærer å lese på denne måten,
men ikke alle! Likevel har vi professorer som påstår at jo tidligere barn får
skolefag når de ikke mestrer kravene
skolen setter, vil nettopp mer skolefag være løsningen. Det har vi til gode å
erfare. I løpet av tiden vår som lærere har vi nemlig prøvd nettopp dette. Læringsaktiviteter
med ulike nivå og tilpasning til den enkelte har heller skapt store forskjeller
blant barna.
Er det lurt å legge opp til undervisning der vi vet at noen vil
stå igjen på brygga når båten kaster loss. Hvorfor er ikke norsk skole et sted
der alle barn føler seg likeverdige i læringen? Hvorfor bygger vi ikke opp et
fellesskap der vi bruker god tid og starter turen når alle har fått på seg
redningsvesten? Vi lot en liten gruppe elever som ikke husket flere av
bokstavene etter innlæring leke
skole. Det første de startet med var å diskutere ivrig hvem som skulle være
læreren. Vi observerte hvordan de underviste hverandre på klingende østlandsk.
Tidligere ville vi laget flere arbeidsoppgaver for disse elevene, men klok av
skade har vi sett at det er i den frie leken læringen ligger!
Les også: En god skolestart for førsteklassingene - forberedelser og tilrettelegging
Vi vet at
6-åringer som ikke husker bokstaver de «burde» ha lært seg, langt fra føler seg
smarte. Tvert om, de føler seg dumme. Du vet kanskje hvordan det føles å ikke
henge helt med når alle de andre gjør det? Har du mistet starten av en film?
Kommet litt for sent til forelesningen? Barn er nådeløse. Ingen roper høyere om
hva de kan enn dem. Barn flagger ved hvert eneste trofé. Så tenk deg da,
hvordan det er å være 6 år og forventningsfull, og så mislykkes du ved
startstreken. Ankeret er dratt opp, men du henger allerede utenfor rekkverket.
Svak henger du der, ifølge Lundetræ. Er det nå hun mener at vi skal dra ungene
over bord igjen og tilpasse undervisningen til dem som så en annen vei i første
omgang? De som satt der og tenkte på tannen de nettopp hadde felt. Ingen liker
å svømme for harde livet hver eneste dag. Skal vi tolke dagens frafall i
videregående skole, kan det se ut til å være skadelig å repetere det man ikke
er god på, hver eneste dag. Hvis skolen skal være et sted man stadig blir
påminnet om hva man ikke mestrer, blir skolehverdagen tung og grå.
Vi har spurt
noen eksperter. De er seks år og kan ikke klokka, men de har sterke meninger og
gode argumenter om hva de synes er riktig bruk av tid. De vil leke, være sammen
med venner og holde på med det de er gode på. Så lag en skole da, der barna
leker og lærer uten stadige nederlag. Det er å gi alle like muligheter. I klasserommene våre har vi derfor laget
krokene om til dyrehage, sykehus, restaurant, verksted, teater, byggeplasser og
akkurat nå Atelieret. Vi kunne selvsagt
kjørt på med skoleoppgaver, men først etter at vi tok mer lek inn i skolen, har
vi blitt tryggere på at alle barna faktisk lærer det de skal og bevarer gleden
underveis.
La skolen
være et sted som gjør barna sterke. Ikke i poengsummer på tester eller hvor
fort de leser, men i leken der vi vet at alle barn lærer. Vi våger å satse på
barnas eget språk, fordi vi vet at den beste læringen skjer når kognitive og
emosjonelle læringsprosesser går hånd i hånd. Leken gir barna erfaringer som
hjelper dem å ta kloke valg senere i livet. Vi viser superheltene våre at de
kan bli akkurat det de vil. Det kan jo hende at noen barn ikke vet at de er
gode nok akkurat slik de er. Det er derfor vi er lærere.
Når regnet
øser ned i det skoleklokka ringer ut, vet vi at jobben som ligger foran oss, er
av betydning for barna resten av livet. Oppskriften er enkel, men utføres best av
lærere som lytter og prøver å forstå barnas virkelighet. Da går regnestykket
forhåpentligvis opp, og superheltene våre kan om et par tiår slukke branner,
bake brød og tralle i vei som trikkeførere. Derfor er det ingenting vi heller
vil drive med.
Innlegget er først publisert i Dagsavisen. Red.