Ekspertutvalg vil revitalisere skolehverdagen og lærerutdanningene
– Utover den lyriske beskrivelsen av fellesskolens rolle, skal vi se på hvilke kvaliteter og funksjoner fellesskolen har utover det å være en skole, sier utvalgsleder Bjørn Haugstad.
– Skolen er sentral for demokratiet. Den er limet i
lokalsamfunnet. Men både internasjonale trender og nasjonale endringer utfordrer
våre ideer om hva fellesskolen er, og bør være. Og kanskje er nettopp
spørsmålene om fellesskolens fremtid viktigere enn på lenge, sa Øystein Gilje under innledningen.
Gilje er professor ved Det utanningsvitenskapelige institutt på Universitetet i Oslo.
Utvalget ledes av Bjørn Haugstad, direktør for organisasjon
og infrastruktur ved Norges teknisk–naturvitenskapelige universitet (NTNU).
Haugstad har en fortid som Høyre-politiker og har vært statssekretær for tidligere kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
– Det er tidlig i utvalgets arbeid, så for min
del er det langt igjen før jeg kan presentere et strukturert og gjennomtenkt
budskap. Dette blir høyst foreløpige betraktninger, innledet Haugstad.
Utvalget har så langt hatt tre møter. Arbeidet er forankret
i Stortingsmelding 34, En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og
trivsel på 5.-10. trinn. Frist for å levere innstillingen er 1. juni 2026.
– Vi holder fortsatt på med å få oversikt over og
identifisere hva som er problemene som skal løses. Så det jeg sier skal ikke forstås som at utvalget har konkludert, understreket
Haugstad.
Eksperter med utenfor-blikk
Med seg for å diskutere fellesskolen hadde Haugstad fått Per F. Songstad fra Byrådsavdeling for barnehage og skole i Bergen kommune, Lise Tingleff Nielsen, sjef for grunnskoleområdet i Danmarks Evalueringsinstitutt (EVA) og formann for Rådgivningsgruppen for Fagfornyelsen i Danmark, samt professor i historie Fredrik W. Thue ved OsloMet.
Det regjeringsoppnevnte utvalget er
ikke partssammensatt.
– Skal vi spekulere på hvorfor, så tipper jeg det
handler om å få et kompetent utenfra–blikk på skolen. Stortingsmeldingen beskriver
hvilke hovedgrep regjeringen mener skal snu utviklingen, sa Haugstad.
Bjørn Haugstad, sittende til høyre, leder utvalget som skal komme med råd om fremtidens fellesskoleMarianne Ruud
Han pekte på at utfordringer i skolen også handler om forhold som ligger utenfor skolen. Som eksempel nevnte han hvordan det nye digitale livet har
påvirket medievaner og lesevaner, og hvordan dette igjen henger sammen med
lesemotivasjon og leseferdigheter.
Utvalget for framtidens fellesskole
Utvalget skal vurdere:
Hvilke trekk ved samfunnsutviklingen som utfordrer skolen i årene som kommer.
Hvordan skolen bør utvikles for å håndtere krav og forventninger.
Hva barn og unge trenger å lære for å kunne leve gode liv i framtidens samfunn, og hva det er skolens oppgave å ta ansvar for.
Utvalget skal vurdere hvilke endringer som må gjøres av innhold, omfang og organisering i skolen for å ruste elevene til å møte framtidens utfordringer. De skal se på hvilken rolle og funksjon skolen som institusjon bør ha i et 20-årsperspektiv.
– Teknologisk utvikling, demografiske endringer og økt
geopolitisk usikkerhet er eksempler på dype samfunnstrender som vil stille nye
krav og forventninger til skolen. Det påvirker skolens mulighet for å fylle
sitt samfunnsoppdrag, sa han.
Haugstad siterte fra komiteens innstilling og viste til at
medlemmene er bekymret for den negative utviklingen i skolen, der elevenes
læringsresultater i lesing, realfag og demokratiforståelse går ned. For mange elever presterer under kritisk grense i lesing, skriving og regning
når de starter i åttende klasse. Og mange elever går ut av ungdomsskolen med svake
grunnleggende ferdigheter. Resultatene viser også at guttene er
overrepresentert i denne gruppen.
– En samlet komité er bekymret. De peker på at fraværet øker, at flere
melder om mobbing, lav trivsel og fallende motivasjon. At alle partier fra Rødt til Frp stiller seg bak er sjelden kost, sa Haugstad.
Reformer i en evig runddans
Samtidig har verken skolen eller lærerutdanningene manglet reformer
de siste tre tiårene.
– Man trenger ikke være verken organisasjonsforsker eller
rakettforsker for å forstå at så hyppige endringer i seg selv er utfordrende
for skolen og lærerutdanningenes mulighet til å utvikle kvalitet og effektiv
ressursutnyttelse, sa Haugstad.
Han pekte på at skole og lærerutdanning er komplekse systemer preget av
logisk usikkerhet og flere årsakssammenhenger.
– Det er ingen enkel
sammenheng mellom problem, tiltak og effekt. Så dersom reformene og
evalueringene kommer for hyppig, risikerer vi at evalueringen av en reform i
virkeligheten avdekker effektene av forrige reform. Setter man så inn
korrigerende tiltak i form av en ny reform, så har man det gående i et slags
politisk perpetuum mobile, sa Haugstad, som valgte å bruke latin for å forklare at lærerutdanningene har vært i evig
bevegelse.
Haugstad lover ingen store endringer, men innser at noe må gjøres.
– Jeg oppfatter ikke at utvalgets medlemmer har appetitt på
store strukturelle reformer. Samtidig kommer vi ikke bort fra at
situasjonsbeskrivelsen fra stortingsmeldingen må tas på alvor. Vi har fått et omfattende mandat vi skal jobbe oss gjennom. Utover den lyriske
beskrivelsen av fellesskolens rolle skal vi se på hvilke kvaliteter og
funksjoner fellesskolen har utover det å være en skole, sa han.
Fellesskolen er limet
Utvalget skal ta for seg hvordan fellesskolen skal klare å
ivareta sitt brede samfunnsmandat som handler om å danne og utdanne.
– Jeg gjetter på at utvalget kommer til å insistere på at
disse er ekte komplementære. De støtter hverandre. Og i et stadig mer
mangfoldig og heterogent samfunn, så er nettopp fellesskolen et lim som bidrar
til å holde samfunnet sammen. For å sette utvalget i stand til å tenke klokt om en ukjent
fremtid, må vi se på hvilke større trender som møter skolen eller som skolen
allerede er en del av, sa Haugstad.
Ikke en helt triviell oppgave, mener utvalgslederen.
– Det sikreste vi
kan si om fremtiden er at den er usikker. Så hvordan forberede skolen på å håndtere usikkerhet? Hvilke kunnskaper og
ferdigheter er bestandige i en omskiftelig verden og i møte med ny teknologi?
Forslag kan legges i forslagskassen der bak, sa utvalgslederen til latter fra salen.
Han tok også en tur innom USA, som han ser på som et samfunn som er i ferd med å bli antidemokratisk, med polarisering og
anti mangfold.
– Hvordan møter skolen dette gjennom å lære elevene til å
forstå seg selv som en del av et fellesskap der de skal lære å forstå og
motstå manipulasjon. Hvordan skal elever
utvikle robusthet i møte med ubehagelige ytringer og sosialt press? spurte han.
Haugstad var også innom den økonomiske og demografiske utviklingen som gjør at kommuner og fylkeskommuner ikke vil få bedre
råd.
– De må blant annet håndtere økningen i andelen eldre og
helsevesenet blir en tøff konkurrent om arbeidskraft og finansiering i årene
som kommer. Hvis utviklingen i distriktene fortsetter, hvordan skal vi da sikre
et likeverdig skoletilbud i hele landet? Og hvordan vil ny teknologi og
digitalisering påvirke skolen og arbeidsmarkedet?
– For egen del tror jeg fremveksten av såkalte generative språkmodeller vil sette skolen på ytterligere prøve. Både fordi de oppfattes som en lettvint vei til læring, og fordi de lyver med den største selvfølgelighet.
Generative språkmodeller utfordrer
Han snakket om hvordan kunstig intelligens, automatisering
og robotisering vil påvirke både skolen og arbeidslivet
– Dagens språkmodeller har en hang til det den amerikanske filosofen
Harry Frankfurt kaller bullshit og andre kaller hallusinasjoner. Så hvordan få
elevene til å forstå at læring fortsatt vil kreve slit? Du lærer ikke uten at
du jobber. Så hvordan håndtere generasjon z og alfa som tilsynelatende har
dårligere psykisk helse og robusthet i møte med mer krevende tider enn på flere
tiår.
– Hvordan håndterer skolen en situasjon der «gaming disorder»
er på listen over diagnoser fra Verdens helseorganisasjon? Og hvor smart er det av skolen og pålegge
syvåringer å forholde seg til en Ipad fremfor skolebøker? Individualisering og
rettsliggjøring gir heller ikke fellesskolen en enklere oppgave.
– Risikerer at individualiseringen går på bekostning av
individene fordi individene også har behov for å være en del av fellesskapet?
En funksjon skolen har er å lære elevene å tilpasse seg normer og at det er
ressursbegrensninger i et fellesskap.
Annonse
Opptatt av lærerutdanningene
I og med at jeg arbeider ved en institusjon som utdanner ganske mange lektorer, så vil jeg avslutte med å si noe om lærerutdanningene og lærerrekruttering.
– Det er lite uenighet om lærernes betydning for kvaliteten i skolen. De ulike reformene i lærerutdanningen fra begynnelsen av 2000–tallet må også forstås som en politisk erkjennelse av at skolen ikke blir bedre enn de lærerne som jobber i den.
– Lærerutdanningen er selvsagt helt
vesentlig for kompetansen til lærerne. Det handler ikke bare om hver enkelt lærer, men om å være del av et praksisfellesskap. Men det som ikke har endret seg i positiv retning, er lærerprofesjonens anseelse. Det merker vi på universitetene og
høyskolene. Hver gang vi har opptak til eller søkning til lærerstudiene, er vi i økende grad nervøse. Selv på NTNU, der vi tenkte at nedgang i
søkertall var noe som rammet alle andre, så traff det oss midtskips, sa han.
Haugstad ville være forsiktig med å spå om
utvalgets konklusjoner, men sa:
– Jeg blir ikke overrasket om vi lander på å ville revitalisere lærerprofesjonen. Det er en nødvendig, om enn utilstrekkelig, forutsetning for at skolen skal lykkes med å
håndtere eksisterende og kommende utfordringer. Hvis vi samtidig erkjenner at
anseelse og revitalisering ikke først og fremst kommer utenfra, men må komme
innenfra profesjonen selv. Da må vi spørre hvilket ansvar lærerutdanningsinstitusjonene selv har for å sørge for at utdanningen forbereder
for profesjonen.
– Lærerrollen blir antagelig ikke mindre kompleks og krevende enn lege, advokat og sivilingeniør med tilhørende status og autoritet, tror Haugstad.