I overgangen
fra barnehagen til skolen kan overgangsobjekter bidra til en trygg og god
overgang. Overgangsobjekter er ting som barna kjenner godt, som eventyr, sanger
og bøker.
Annonse
– Når barna
møter igjen disse objektene i skolen, skapes det sammenheng og mulighet til
mestring og gjenkjenning for barna, sier Heidi Sandø universitetslektorer
på Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking (NTNU).a
Hun holdt
kurs sammen med Iris Hansson Myran om overgangen mellom barnehage og skole i
regi av Utdanningsforbundet. Sandø sier det er viktig at barnehagen og skolen samarbeider
om disse overgangsobjektene, eller grenseobjektene som de også omtales som.
– Barnehagen
skal ikke bli skole og skolen skal ikke bli barnehage, men vi skal kjenne til
hverandre og legge til rette med barnet i sentrum, sier Sandø.
Sammen med Myran
har hun skrevet boka «Barneklare skoler eller skoleklare barn?»
Barnehagen kan
for eksempel lage lister til skolen over leker, spill og sanger barna er kjent
med. De kan også gi en oversikt over hvilke digitale verktøy barna kjenner til.
Å la barnehagebarna besøke skolen og la førsteklassingene skrive brev til
førskolebarna, kan også bidra til en myk overgang. Kanskje har barnehagen en
turplass som det kan være fint for SFO og skolen å få vite om? Å gi
førskolebarna en faddergruppe som de kan møte på skolen før skolestart, vil
også gjøre overgangen lettere.
– Forskning
viser at en god overgang fra barnehage til skole kan hindre frafall i skolen,
sier Sandø.
Barna må få være aktive deltakere i sin egen overgangsprosess.
– Noen barn hopper
i det og trenger ikke vite så mye, mens andre barn trenger å vite at det er
trygt å gå over til skolen, sier Sandø.
Hun sier det er viktig å lage en felles
plan for overgangsarbeidet som bygger på forskningsbasert kunnskap. Det er
styreren i barnehagen og rektoren på skolen som har ansvaret for få til et
samarbeid.
Barnehagen skal
i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg
og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning,
ifølge Rammeplanen for barnehagen.
– Det er tydelig
at vi skal jobbe med dette. Det er ikke noe vi kan velge bort, sier Sandø.
– For å
forberede barna må barnehagen ha kunnskap om hva barna faktisk vil møte i
skolen, og for får å kunne ta hensyn til barnas fortid, må skolene ha kunnskap
om barnas erfaringer fra barnehagen, sier Iris Hansson Myran, universitetslektorer
på Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking (NTNU).
Annonse
Butikklek
Å jobbe med
språk er også viktig for at barna skal få en så god overgang som mulig.
– Barna må få
undersøke og utvikle kunnskap om språk gjennom lek, sier Myran.
Butikklek kan
være et annet form for overgangsobjekt. I butikkleken kan barna lage
handlelister og ta med varer hjemmefra. Å ha en reiselek der barna lager pass
og bagasjelapper kan også være noe barna kan gjøre både i barnehagen og i
skolen. Myran oppfordrer også barnehageansatte til å la barna lekeskrive.
– Mange barn
skriver seg til lesing. Noen oppdager skriftens lydprinsipp ved selv å
eksperimentere ved å skrive, sier Myran.
Heidi Sandø oppfordrer også barnehagen
til å gi barna tilgang til bøker i barnehøyde og å tilby et mangfold av bøker
og litteratur i ulike sjangre, også faktabøker.
– Bruk ulike
lesemåter og legg til rette for undring og medvirkning. Ha lesetopp i
fortellingen og les med konkreter, sier Myran.