Foto: Utdanningsforbundet
Maks 20 elever i hver klasse for å bekjempe mobbing
Debatt: Skolenes landsforbund foreslår dette og tre andre tiltak for å bekjempe mobbing og utestengelse.
Selv om de fleste elever trives godt på skolen, ser vi at
mobbetallene øker. Skolenes landsforbund er bekymret over utviklingen og har
fire konkrete tiltak.
De to siste årene har det vært en økning i elever som
opplever de blir mobbet i grunnskolen, ifølge Elevundersøkelsen. Skolenes
landsforbund foreslår følgende tiltak for å bekjempe mobbing og utestengelse:
- Maks 20 elever i hver klasse
- Pålegg om at skolene skal ha sosialfaglig kompetanse
- En mer praktisk skolehverdag
- Tilbud om alternative læringsarenaer for elever som har nytte
av det
Mobbing er ikke noe vi kan løse ved en quick fix. Det krever
et kontinuerlig arbeid og samarbeid fra ansatte, ledelse, foreldre og elever.
Og det krever en skoleeier som satser og setter inn ressurser i skolen, og i
barnehagen. Det krever myndigheter som ser nytten og verdien av forebygging
framfor reparasjon og brannslukking.
Når elever opplever mobbing, utestengelse og utrygghet,
krever loven at det skal settes i gang tiltak. Mange elever vil få vedtak om at
det skal settes inn ekstra ressurser.
Skolenes landsforbund er overbevist om at samme ressurser
heller burde vært brukt til forebygging. Å hindre at mobbing oppstår, må være
bedre enn reparasjon.
Mobbing kan være vanskelig å oppdage. Mye foregår i det
skjulte, på digitale plattformer og utenom skoletid. Skal slik mobbing
oppdages, kreves det at de som kjenner til det faktisk sier fra til foreldre
eller en ansatt ved skolen. For at elever skal si fra til ansatte, kreves det
at det er opparbeidet gode relasjoner. Eleven må føle seg sett og være trygg på
den de henvender seg til.
Slike relasjoner er ikke lett å bygge med hvert individ for
en lærer som står alene med 29 andre viltre elever i klasserommet. Med færre
elever vil sjansen være større. Hvis læreren har med seg en annen fagperson i
klasserommet, for eksempel med sosialfaglig kompetanse, øker sjansene for både
relasjonsbygging og for å avdekke andre former for mobbing og utestengelse
betraktelig. Antallet elever i klassen vil uansett ha betydning.
Det er dessverre en kjensgjerning at lærere og andre
skoleansatte kan vegre seg for å gripe inn i situasjoner. Inngripen kan føre
til at elever føler seg krenket eller mobbet. Vi har sett mange eksempler på at
dette har fått alvorlige konsekvenser for den ansatte. Noen har blitt
omplassert, noen har opplevd suspensjon og noen har til og med mistet jobben.
Flere voksne i klasserommet vil styrke rettssikkerheten til de ansatte. Da er
det også lettere å gripe inn i uønskede situasjoner og å opprettholde lærerens
autoritet.
Barneombudet har publisert «Rapport fra unge eksperter om
ufrivillig skolefravær: Skolesystemet passer ikke for alle». Her slås det
nettopp fast at «skolesystemet er tilpasset én gruppe mennesker og at den
derfor ikke passer for alle.»
Hadde flere elever opplevd mestring i skolehverdagen, er vi
overbevist om at også mobbetallene ville gått ned. I tillegg ville vi sett en
nedgang i antall skolevegrere.
For å oppnå dette må vi ha en mer praktisk orientert skole.
Skolen har blitt for teoritung. Det må være plass til både lek og utvikling av
praktiske ferdigheter. Utvikling av praktiske ferdigheter krever selvsagt egnede
fasiliteter og relevant utstyr.
Det er nok likevel slik at absolutt alle elever heller ikke
vil passe inn i en ny og mer praktisk skole. For noen elever vil det være behov
for å tilby en alternativ læringsarena. Dette vil ofte være en arena der praktiske
ferdigheter er hovedfokus, der man lærer teori gjennom praksis. Noen elever kan
ha behov for dette i perioder, og noen kan ha et mer permanent behov. Her er
det elevens beste som må være avgjørende for tilbudet.
Det vi i Skolenes landsforbund foreslår er ikke gratis. Det
vil koste. Men vi mener at samfunnet vil se seg tjent med dette på sikt. Våre
barn er det mest dyrebare vi har. De fortjener at vi gjør vårt ytterste for at
de skal få en god og trygg skolegang.