Lærere og elever på skogplanting, ca. 1915.
Ill.foto: Jørund Midttun
Et historisk tilbakeblikk på lærerstanden
Innspill: Det er ikke et nytt fenomen at mye undervisningstid går med til oppdragelse.
Man skal være ganske lite samfunnsorientert dersom man ikke
har fått med seg lærernes oppgitthet over undervisningssituasjonen for tiden,
og som har vart i noen år nå. Elever helt nede på 1. trinn er både fysisk og
verbalt utagerende mot lærerne, som har lite å stille opp med, kommer det frem.
Og hva er resultatet? Jo, den ene etter den andre slutter i skolen og finner
seg andre jobber. Utdanningen gir flere muligheter enn undervisning. Problemet
er selvfølgelig at det blir lærermangel i skolen. Man behøver ikke å være
medlem av Mensa for å forstå at det er en katastrofe for den oppvoksende slekt.
Da vi i 2014 feiret 200-årsjubileet av både landets grunnlov
og norsk frigjøring fra unionen med Danmark i 1814, førte det til økende
interesse for norsk 1800-tallshistorie i befolkningen. At lærere også den gang hadde
store utfordringer med pøbler blant elevene, er kanskje ikke like kjent.
Jeg skal ikke trette landets lærere med historiekunnskap de
allerede besitter. Lærernes allmennkunnskaper er nok bedre enn gjennomsnittsnordmannens.
Men noen anekdoter fra tiden med omgangsskolelærere kan kanskje skape litt
munterhet, men også avsky i en ellers hektisk skolehverdag. Det er
omgangsskolelærere på landet historiene er hentet i fra.
Omgangsskolelæreren
Hvem var han? I første halvdel av 1800-tallet var det i hvert
fall en mann. Ikke så rent få var noen
skikkelige originaler. Av hjelpemidler hadde de ikke mere enn de fikk plass til
i ei skreppe på ryggen. Selve omgangsskoleformen var dominerende på landet helt
frem til 1860-årene. Svært få hadde utdanning utover det mest elementære. Det
var gjerne presten i sognet som plukket ut unge bondegutter etter
konfirmasjonen til å fungere som omgangsskolelærere. Lønnen var dårlig, derfor
forsvant de gjerne når noe bedre dukket opp. Imidlertid slapp lærerne
militærtjeneste. Man regner derfor med at motivet for å starte som skoleholder
for svært mange unge menn, var å slippe unna den.
Historier fra Nord-Gudbrandsdalen
Som vi skal se, var
omgangsskoleholderne en fargerik og uensartet gruppe mennesker med ulike
kvalifikasjoner som lærere for distriktets barn. Det var flere grunner til at
undervisningen ikke alltid forløp som den skulle.
Hans To
Hans To het en omgangsskoleholder i
bygda Vågå i det første tiåret av 1800-tallet. Dette var en periode med mye uro
i bygdene, særlig blant ungdommen. Grunnen var at de såkalte Holsteinkarene var
kommet tilbake etter endt militærtjeneste i Slesvig-Holstein. De skulle ha brakt med seg mye fyll og vold og
fordervet ungdommen. Lærerne fikk en vanskelig tid, og måtte bruke mye av
undervisningstiden til å oppdra ungdommen, ikke ulikt skolehverdagen til dagens
lærere. Det er åpenbart ikke et nytt fenomen at mye undervisningstid går med
til oppdragelse.
Hans To så
ikke annen utvei enn å bruke fysisk avstraffelse på verstingene, hvilket ikke
var helt uvanlig på den tiden. Bonden på gården Øy likte dårlig at sønnene fikk
pryl. Han sendte skoleholderen en vennlig invitasjon, og To møtte opp. Da To
var vel innenfor, ble døren låst, og bonden gjøv fysisk løs på ham. Imidlertid
var To en sterk kar i sin beste alder. Det endte med at To mørbanket bonden før
han forlot stedet. Senere, under en sesjon i bygda, som ofte ble feiret med
drikk og dans, og hvor også To deltok i laget, hadde bonden på Øy innleid
Holsteinkarene for å banke opp læreren. Det gikk svært galt. Hans To overlevde
så vidt. Etter en tid med pleie gav han opp lærergjerningen, dro til Kristiania
og utdannet seg til handelsmann. Senere bosatte han seg i Larvik.
Brutalt i Lalm
En annen,
ikke navngitt omgangsskolelærer, underviste blant annet i Lalm på 1770-tallet.
Han ble beskrevet som en religiøs mann og en samvittighetsfull lærer som tok
seg godt av sine elever. I Lalm bodde det også en bonde som fullstendig unnlot
å oppdra sine sønner. Han var stolt av deres brutalitet, og aksepterte ikke at
skoleholderen forsøkte å oppdra dem. Da alvorlig tiltale ikke hjalp, måtte
læreren til slutt straffe dem. På hvilken måte står det ikke beskrevet. Faren
sørget for å komme sammen med læreren under fire øyne i et lukket rom, og der
mishandlet han mannen så grundig at han fikk varig mén og døde tidlig.
Beretningen
avslutter med å fortelle at skikkelige folk i Lalm avskydde både bonden og
sønnene all sin dag. I det minste hadde læreren støtte i lokalbefolkningen.
Sjugur Mo
Interessant
er det også å lese om Sjugur Mo, som var omgangsskolelærer og skrivekar hos
sokneprest Fietzentz i Vågå på 1700-tallet. Han hadde den særdeles uskikkelige eleven
Hans Holbø i sin klasse. Sjugurd så ingen annen råd enn å gi ham alvorlig tukt.
Dette glemte Hans aldri. Han vokste opp til å bli en svær kar, to hoder høyere
enn andre. Han ble sjelden sint, men når det skjedde, varte det lenge!
Under en auksjon noen
år senere støtte Hans Holbø på Sjugur. De hadde begge drukket, og igjen kan vi
lese om brutal vold mot skoleholderen. Hans Holbø løftet Sjugur opp etter håret
og dro han til seg slik at noe av håret løsnet. Heldigvis klarte tilskuere å få
tak i Sjugurs ben og dro ham vekk fra overgriperen.
Situasjonen
er nok litt annerledes i dag, men det betyr ikke at den føles så mye bedre for
lærerne. Flere husker nok saken fra 2014 der en lektor i videregående i Oslo ble
fysisk angrepet av en elev, og fikk varige mén. Han måtte kjempe en lang kamp for
å få tilkjent erstatning og oppreisning.
Litteraturliste
- Arvesen, Olaus: Vaagaapresten, (Kristiania: J.W.
Cappelens Forlag, 1916)
- Hagemann, Gro: Skolefolk, Lærernes historie i Norge,
(Oslo: Ad Notam Gyldendal a.s. 1992)
- Hougen, Fredrik: Minner fra Sel 1 og 11. Ca 1910
Privat eie. Uten dato
- Hougen, Fredrik: Ein omgangsskoleholder og heimbygda hans. Ei monografisk skisse. Privat eie.
Uten dato
- Kleiven, Ivar: «Drag or skolesoga» I-V Syn og Segn
1898
- Pillarviken, Hans Hansen:
Selvbiografi. Uten dato. Kopi