Rana vil ha internasjonal skole
Rana kommune i Nordland vil etablere en internasjonal skole (IB) i kommunal regi, og vil søke Kunnskapsdepartementet om godkjenning til dette.
Rana gjennomførte i februar en undersøkelse blant grunnskoleforeldre for å finne ut hvordan interessen er for et slikt tilbud. Om lag halvparten svarte at de ville benyttet seg av et internasjonalt skoletilbud for sine barn. 86 % svarte nei på spørsmål om de ville ha benyttet seg av tilbudet dersom det ikke var gratis.
«Det er en klar indikasjon på at et foreldrefinansiert skoletilbud ville hatt en økonomisk diskriminerende effekt på deler av elevgruppen. Likevel var det 120 elever som ble registrert som sannsynlige søkere selv for et foreldrefinansiert tilbud. Dette indikerer en høy motivasjon for å søke om plass på et internasjonalt skoletilbud uansett finansieringsform», heter det i papirene fra Rana kommune.
Kommunen har derfor landet på at den er best tjent med å etablere et tilbud i kommunal regi for å tilby potensielle fremmedspråklige tilflyttende arbeidere tilgang til et engelskspråklig opplæringstilbud for sine barn. En spørreundersøkelse gjennomført blant foreldrene til kommunens grunnskoleelever dokumenterer tilstrekkelig interessegrunnlag for oppstart.
I motsetning til private, foreldrefinansierte skoler vil et kommunalt drevet tilbud sikre alle Ranas elever, uansett sosial bakgrunn, like muligheter til å kunne starte på et engelskspråklig opplæringsprogram, og dermed bidra til mer mangfold og inkludering, slår kommunen fast i sakspapirene. Dersom godkjenning gis av departementet, vil politikerne i Rana ha oppstart høsten 2024.
Etablering av et internasjonalt skoletilbud i kommunal regi
forutsetter dispensasjon fra Utdanningsdirektoratet til å gjennomføre
forsøksvirksomhet fordi dagens opplæringslov stiller krav til at opplæringen
skal følge læreplan for Kunnskapsløftet LK20, samt at opplæringsspråket skal
være norsk. Såkalte IB-skoler følger egen internasjonal læreplan, og har
engelsk som opplæringsspråk.
Nordlands-kommunen har sett på liknende skoler i Arendal og Manglerud. Erfaringene derfra underbygger effekten av et slikt tilbud som næringspolitisk virkemiddel. Agderforskning slår fast i en rapport om Arendal International School at internasjonal skole er viktig for næringsetablering. Et slikt tilbud øker også sjansen for at tilflyttende arbeidere blir boende.