Ill.foto: Mostphotos
Lærerutdanning i Nord-Norge – vi utdanner bare halvparten av behovet
Debatt: Effekten av å tviholde på opptakskravene vil føre til enda flere ufaglærte lærere i Nord-Norge.
Med utgangspunkt i
søkertallene beregnet jeg i april frammøtet til lærerutdanning i Nord-Norge
under overskriften «dramatisk nedgang». Jeg begrenset meg til utdanningen for
trinn 1-7, siden lærere for høyere trinn også utdannes på andre måter enn
vanlig grunnskolelærerutdanning. Konklusjonen var: «Med ett tilbud mer i år enn i fjor blir summen for antall
frammøtte 62, ned fra 69 i fjor. Med vanlig frafall gir det drøye 40 nye lærere
om fem år.»
Nå
har nettavisen Khrono undersøkt det faktiske frammøtet, som viser seg å være
høyere enn mitt anslag, nemlig 74. Det vil gi 50 lærere for trinn 1-7 om fem år.
Det er gledelig at jeg bommet litt, men de snaue 10 ekstra lærerne monner ikke
så mye. I Nord-Norge legges det ned snaue 2000 årsverk bare på trinn 1-4. Hvis
alle lærere jobbet i 40 år, ville en årlig tilgang på 50 være akkurat det man
trengte for å opprettholde bestanden.
Men
så lenge jobber ikke en gjennomsnittslærer, en del vil flytte sørover, og
utdanningen skal også dekke årstrinn 5-7. En årlig produksjon på 50 vil neppe
dekke stort mer enn halvparten av behovet. Resten må importeres fra sør. Da
trengs det sterkere stimuleringstiltak enn de vi så langt har hatt – med de
nåværende tiltakene har lærermangelen økt.
Og
situasjonen blir ikke enklere når det nå er signalisert at man ikke lenger skal
kunne gi fast tilsetting til personer som ikke har lærerutdanning, men «tilsvarende» utdanning. Det har et visst preg av, ikke å skjære av den grenen
man sitter på, men å fjerne fundamentet under ett hushjørne.
Lavt frammøte i Bodø
Frammøte-tallene
er mest bemerkelsesverdige for Bodø, der studenttallet har gått ned med 1 på
det ordinære tilbudet for trinn 1-7, og hvor man bare har fått 6 frammøtte til
et nettbasert tilbud som er nytt av året. Til sammenlikning har det møtt 19 til
et tilsvarende tilbud på Finnsnes, i regi av UiT.
Til
det nettbaserte tilbudet på Nesna har det møtt 11, som er 3 flere enn i fjor.
Fra Nesna har man i siste studieår besøkt mange kommuner i regi av prosjektet
LæreriNord og servert pizza til potensielle søkere.
For
å regne ut økningen i frammøte pr pizza må man ta med i betraktningen at
frammøtet til utdanningen for trinn 5-10 har økt med 2, slik at totalsummen for
Nesna blir 5 flere frammøtte enn i fjor.
Men
siden prosjektet er knyttet til Nord universitet og vel har som siktemål å øke
rekrutteringen ved alle studiesteder som ligger under Nord, bør man se på den
samlede virkningen, inklusive i Bodø og Levanger, både for utdanningen for
trinn 1-7 og for trinn 5-10. Da har tallene økt for førstnevnte tilbud, med 12,
hvorav 9 er på det nye nettbaserte tilbudet i Bodø samt to samiske
lærerutdanninger. På tilbudene for trinn 5-10 det en nedgang i frammøtet, på
hele 21. Det gir liten mening å beregne nedgang pr pizza.
Opptakskravene er hovedproblemet
Det
grunnleggende problemet er det som egentlig er en rasjonering av lærere i form
av høye opptakskrav. Mange er interessert i å bli lærer, men har ikke gode nok
karakterer. Da er det av største betydning at nettavisen Khrono 29.8. kunne
melde at «Kunnskapsminister Tonje
Brenna utelukker ikke at et omstridt karakterkrav kan bli endret på grunn av
den svake lærerrekrutteringen». Dette vil være viktigere for Bodø enn for Nesna
– Bodø har tre tilbud med i snitt ca 7 frammøtte (ikke medregnet samiske
tilbud). Det tilsvarende tallet for Nesna er mer enn dobbelt så stort, 16,5.
Til sammenlikning er tallene for Tromsø 19 og for Alta 11,5.
Noen vil bekymre seg for
lavere opptakskrav. Høyre vil sikkert igjen påpeke at da vil færre gjennomføre
utdanningen på normert tid. Men vi vil likevel få flere lærere. Alle burde
bekymre seg for effekten av å tviholde på opptakskravene, som er at det blir enda
flere ufaglærte lærere i en landsdel hvor dette tallet ligger på over 10
prosent for trinn 1-7 i Troms og Finnmark, basert på Grunnskolestatistikkens
nøkterne tilnærming, og vesentlig høyere med tall fra Statistisk sentralbyrå. I
de sterkest rammede kommunene kan andelen ufaglærte ligge opp mot 40 prosent.
Realiteten er at det
uansett må være en voksen til stede i klasserommet. Da må det være bedre at
vedkommende har lærerutdanning, enn at hun ikke har det.