Ill.foto: Paal Svendsen
Vranglesing om lek og læring
Debatt: – Hvis førsteklassingenes læringsaktiviteter ikke skal være pålagt, men kunne velges av barna, vil dette være en oppskrift på å øke, heller enn å redusere forskjellene.
De to lærerne Marit Landgraff Hansen og Elisabeth Gjøsund
Røstøen har helt rett i at vi ikke må velge bort læringsaktiviteter i første
klasse og at elevene kan engasjeres i læring gjennom lekbasert undervisning. I
kronikken «Vi
må skape undervisning på barnas premisser, ikke de voksnes» 19. januar, påstår
Hansen og Røstøen at undertegnede stresser når jeg får nyss om at regjeringen
hinter om at mer lek må inn i timeplanen.
Dette framstår som vranglesing. Lek
er allerede løftet fram i læreplanen fra 2020, og jeg har ikke hørt noen hint
fra regjeringen om at de har tenkt å endre på læreplanverket for grunnskolen
med det første.
I innlegget
mitt i Dagsavisen 4. januar, skreiv jeg at «det er gledelig å lese at
norske lærere bruker mye tid på å etablere gode og trygge klassemiljø, og at
lekpregede og kreative aktiviteter sammen med fysisk bevegelse og utforsking er
de mest brukte arbeidsformene.» Når jeg
tar til motmæle mot at førsteklassinger skal kunne velge bort
læringsaktiviteter, er det rettet mot utvalgslederen som la fram
evalueringsrapporten av seksårsreformen.
Da rapporten ble lagt fram, sa utvalgsleder
Elisabeth Bjørnestad til NRK Dagsrevyen
at det vil ta motet fra veldig mange 5-åringer at de skal begynne å lære å lese
og skrive allerede høsten i første klasse, og at det burde tas store grep og
skapes et førklasserom med mer valgfrihet i læringsaktiviteten.
Læringsaktivitetene burde ikke være pålagt, men kunne velges av barna.
Dette er
etter min mening en oppskrift på å øke, heller enn å redusere forskjeller, som
jo var en av intensjonene bak seksårsreformen. Satt på spissen, så vil vi øke
heller enn å redusere forskjeller hvis Ida og Tomas får velge å leke
skole og skrive fortelling i norsktimen mens Sina og Vetle velger å leke
katt og hund. At lærere bruker lek til å fremme skriving og lesing, er derimot
helt topp!
Som Hansen og Røstøen skriver, har svært mange skoler gått over
til å introdusere to bokstaver i uka, og mange elever møter derfor alle
bokstavene før jul i første klasse. Dette er kanskje ikke så radikalt, i og
med at en gjennomsnittlig skolestarter kjenner lyden til mer enn halvparten
av bokstavene ved skolestart, og mange av dem kan nesten alle. Forskning viser at særlig elever som har lave leserelaterte ferdigheter ved skolestart, profitterer på å få introdusert bokstavene tidlig i skoleløpet og at det er en
mindre andel elever med svært svake leseferdigheter på slutten av første klasse
i klasser der bokstavene introduseres tidlig og kan arbeides med over tid.
Les også: Det må skje snarlige endringer i leseopplæringen
Det
varierer nemlig fra elev til elev hvilke bokstaver de allerede kan og hvilke de
eventuelt synes at er vanskelige. Bokstavene er meningsløse i seg selv, og hele
poenget er jo å kunne bruke dem til meningsfull skriving og lesing, slik man
kan gjøre ved å utforske gode og engasjerende tekster eller å arbeide med
meningsfulle og lekbaserte lese- og skriveaktiviteter. Når lærere bestemmer at
elever skal leke skole slik Hansen og Røstøen beskriver, kan det neppe
defineres som fri lek. Likevel viser eksempelet at lærerinitiert lek kan være
en god arbeidsmåte for å engasjere elevene i læring og å tilpasse
undervisningen til den enkelte.
Selv om jeg mener at vi må jobbe med fag i første klasse og
at det er lurt å komme tidlig i gang med lese- og skriveopplæringen, betyr ikke
at det at leken må velges bort. Gode førsteklasselærere klarer å kombinere lek
og læring på en god måte. Jeg ser heller ingen grunn til å stresse eller å gi
barna en dårlig følelse om de ikke husker alle bokstavene etter første
gjennomgang.
Ved å bruke bokstavene i meningsfulle sammenhenger til skriving og
lesing, for eksempel gjennom å leke skole slik Hansen og Røstøen gjør, får
elevene mange repetisjoner. Samtidig må vi ikke «vente og se» når elever har
uventa store vansker med å lære bokstaver. Å gi disse elevene målrettet, god
hjelp så tidlig som mulig, er noe av det viktigste vi kan gjøre for å sikre at
de opplever mestring og deltakelse gjennom hele skoleløpet. Repetisjon er
viktig for læring, men virker ikke undervisningen, finner gode pedagoger nye
tilnærminger gjennom prøving og feiling og gjerne gjennom lekbaserte tilnærminger.
Lenker
https://www.utdanningsnytt.no/elisabeth-gjosund-rostoen-forsteklassing-lek/vi-ma-skape-undervisning-pa-barnas-premisser-ikke-de-voksnes/346995
https://www.dagsavisen.no/debatt/2023/01/04/de-minste-har-lyst-til-a-laere/
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202212/NNFA19121322/avspiller
https://psycnet.apa.org/fulltext/2020-72586-001.html
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10888438.2019.1615491