Å vokse opp i en kommune med lave skatteinntekter kan gi en helt annen barndom enn å vokse opp i en kommune med høye skatteinntekter.

Norsk kommuneøkonomi må bli mer rettferdig

Debatt: Kommunenes inntektssystem må endres, ellers vil ulikhetene bare fortsette å øke.

Publisert

Utdanningsforbundet Holmestrand mener at det må gjøres noe med norsk kommuneøkonomi, da barnehagebarn og elever i svært mange kommuner får mangelfull opplæring og undervisning, som følge av for få lærere og for lite undervisningsmateriell.

Norsk kommuneøkonomi er under press, og i svært mange kommuner skrapes budsjetter i skoler og barnehager til bunnen. Det er for stor forskjell på kommuner, da alt er avhengig av skatteinntekter. Selv om dette justeres noe fra nasjonalt hold, er det likevel slik at de kommunene som har lave skatteinntekter, sliter med å gi gode tilbud til barn og elever. I disse kommunene er det som oftest klasser med nærmere 30 elever, i videregående flere, likeså er det mange svært store grupper i barnehager. Verken opplæringsloven eller barnehageloven oppgir noe om gruppestørrelse, og lærernorm, pedagognorm og bemanningsnorm utnyttes maksimalt, da dette ikke er tall beregnet i forhold til grupper, men et gjennomsnittstall på flere trinn i skolen og i barnehagen totalt på huset.

Ulikhetene øker

Det betyr at det i praksis ikke er den tettheten som kreves for å gi barn og elever det de trenger av god og tilpasset undervisning og opplæring. Kommunenes inntektssystem må endres, ellers vil det gi utslag i store ulikheter for hva slags opplæring og utdannelse barn og elever rundt om i Norge får.

Ulikhetene vil bare fortsette å øke. Alle kommunene må få økonomi god nok til å ansette nok lærere i både barnehage og skole, slik at hvert barn og hver elev i Norge ses og møtes der det er.

Videre er det også et problem at det ikke er økonomi nok til bøker og annet materiell. Det er stort fokus på digitalisering, noe som selvsagt er viktig. Likevel er det på lik linje viktig at barn og elever har tilgang til annet læremateriell og bøker. Dette har igjen med tilrettelegging og individuell tilpasning å gjøre, da barn og elever lærer på ulike måter. Det må være økonomi god nok i kommunene til at lærerne i barnehage og skole har muligheter til å variere mellom skjerm, bøker og annet materiell i opplæring og undervisning. God økonomi i skoler og barnehager gir lærerne den pedagogiske friheten til å planlegge og gjennomføre timer og samlinger som gir det enkelte barn og den enkelte elev den best mulige måten å lære på.

Kommunene må få bedre råd

Det er helt tydelig at mangel på bøker og annet materiell også bidrar til å skape store forskjeller, da enkelte barn vil slite med å lære å lese grunnet mangel på skolebøker fordi de tilfeldigvis bor i en kommune med lave skatteinntekter og derav dårlig økonomi. Slik kan vi ikke ha det.

Det er i svært mange kommuner ikke mulig å gi barnehagebarn og skoleelever den opplæringen og undervisningen de har krav på ifølge barnehageloven og opplæringsloven innenfor de budsjettrammene skolene og barnehagene gis. Derfor henstiller Utdanningsforbundet Holmestrand politikerne på alle nivå til å gjøre noe med kommuneøkonomien, slik at den blir mer rettferdig og alle våre barn og elever får en opplæring og en utdannelse som gjør dem godt forberedt på voksenlivet og det komplekse samfunnet vi nå lever i. Som den kjente amerikanske forfatteren Fredrick Douglass skrev: «It is easier to build strong children than to repair broken men».

Powered by Labrador CMS