Sverige: Et nytt kompetanseprogram og nye titler skal gjøre læreryrket mer attraktivt
Den svenske regjeringen fremmer forslag om en et nytt profesjonsprogram og meritteringsnivåer for lærere i håp om at flere skal forbli i yrket.
Forrige uke holdt den svenske regjeringen pressekonferanse for å presentere det nye nasjonale profesjonsprogrammet som de håper vil føre til at lærere får mer likeverdig kompetanseheving.
Det skriver den svenske avisen Dagens Nyheter.
I Sverige anslår man at det vil mangle 12.000 lærere i 2035. Skoleminister Lotta Edholm (V) mener en forklaring på at mange velger bort læreryrket, er at det har mistet sin status.
– Mange lærere føler at det er vanskelig å gjøre karriere, at man står og tramper i yrket, sier Edholm.
Internasjonale undersøkelser som Pisa viser også at svenske lærere ikke vurderer at kompetanseutviklingen som tilbys dem i dag har noen positiv effekt på undervisningen. Dette skal det nasjonale profesjonsprogrammet rette opp i, mener regjeringen.
I tillegg ønsker de å innføre et nytt meritteringssystem for lærere og rektorer.
Tidligere har det vært foreslått at erfarne lærere skal kunne få tittelen «merited teacher». Men det er fortsatt uklart hvordan detaljene i det nye systemet vil se ut og om nye titler vil bety høyere lønn.
Både kompetanseutviklingen og meritteringsnivåene skal utformes av Skolverket, sammen med et ekspertråd som inkluderer lærere, skoleledere og forskere. Alt skal være på plass i januar 2025.
Møter motbør
Sveriges Lærere har ifølge Dagens Nyheter lenge drevet lobbyvirksomhet for at staten må ta et større ansvar for lærernes situasjon.
– Det trengs for å få flere sertifiserte lærere og for at de skal ha mulighet til å fortsette å utvikle seg, sier styreleder Johanna Jaara Åstrand.
På twitter møter imidlertid regjeringes forslag mye motbør. Lærere der etterlyser heller mer tid og ressurser til jobben.
– Jeg har jobbet i førskoler og skoler i 30 år, vært aktiv i fagforeninger, hovedverneombud og forhandler. Jeg har besøkt 100-vis av arbeidsplasser, møtt 1000-vis av lærere. Jeg har ALDRI hørt noen snakke om at det burde være flere karriereveier, skriver læreren Per Edberg.
Dragkamp i Norge
I Norge bestemte regjeringen seg for å avskaffe ordningen med lærerspesialister i fjor.
Det er imidlertid ingen hemmelighet at Høyre ønsker å gjeninnføre den. I sitt alternative budsjett satte de av 96 millioner kroner til ordningen og lærerspesialistene er også en del av forslaget de la frem til ny ungdomsskolereform.
– Lærerne er det viktigste enkeltfaktoren for barns læring. Høyre vil fortsette kompetanseløftet og videreføre lærerspesialistordningen som regjeringen har stanset, uttalte Jan Tore Sanner før jul.