Ill.foto: Mostphotos
La oss ikke bli teknologigigantenes nyttige idioter
Debatt: Dataprogrammet ChatGPT blir stadig bedre på å skrive ulike tekster, mens aktørene innenfor utdanning og forskning tar chatboten i bruk og forsøker å forstå den.
Kunstig intelligens (KI) skriver i økende grad komplekse
tekster. I slutten av november i fjor ble ChatGPT lansert. Siden da har det
vært debatt rundt hvilke konsekvenser dataprogrammet har for skoleelever og
studenter, spesielt for skriveopplæring, semesteroppgaver og eksamen. Derfor har
mange undervisere logget seg inn og testet hvordan chatboten virker. Men, går
vi ukritisk til verks i et forsøk på å få kontroll over situasjonen?
Lærere og forskere har i løpet av de siste to månedene lett
etter svakheter i ChatGPT. På ulike utdanningsinstitusjoner og i digitale
nettverk har man forsøkt å forstå dette nye tekstproduserende fenomenet. Ved å
stille chatboten oppfølgingsspørsmål, kan man også avdekke noen av grunnene til
at det blir feil i tekstene. Spørsmålet er om utprøvingen hjelper oss og
elevene, eller om vi hjelper gründerne i Silicon Valley til å bli enda
mektigere?
OpenAI står bak chatboten, som på magisk vis skriver tekster
gratis for oss. Sam Altman og Elon Musk grunnla selskapet i 2015. Demokratiskeptikeren
Peter Thiel, som Lena Lindgren også skriver om i Ekko - et essay om
algoritmer og begjær, var en
av investorene. Et kjapt internettsøk viser at selskapet tjener flere milliarder dollar. Tallene er så store at de er vanskelig å fatte. Hva er det som gjør at
de tjener så mye penger? Ikke minst kan man undre seg over hva som er formålet.
Les også: Kunstig intelligens inntar klasserommene. Er det nå den levende skriften dør?
Teknologien er ikke nøytral. Det handler ikke bare om
hvordan vi bruker den. Likevel er det bruken som så langt har vært debattert i
utdanningssammenheng. Mange synes å være mest bekymret for skrivejuks, mens
andre er teknologioptimistiske.
Grad av kontroll kan selvsagt også diskuteres. Jeg ser for
meg privatlæreren i filmen Tre nøtter til Askepott, som løper etter
prinsen og vennene, mens han roper: «Men hva med leksene nu da?» Lærere kan på
lignende vis springe etter elevene og den amerikanske teknologiutviklingen,
eller vi kan sette premissene selv.
Vi må forsøke å legge opp til helhetlige lese- og
skriveprosesser som springer ut av felles klasseromsaktivitet. En utfordring
er likevel at stadig flere elever syns det er vanskelig å lese lengre tekster. Økt
skjermtid og sosiale medier er en forklaring. Det er de samme investorene som
står bak de fleste sosiale appene på mobilen, som også putter penger i ChatGPT.
Mangler man konsentrasjon og oppmerksomhet, er det også enklere å ville få noen
andre til å skrive for deg.
Kritisk tenkning
Kritisk tenkning er nødvendig i møte med ny teknologi. Klarer
vi å være kritiske nok i møte med den nye teknologien? Hvis man forventer at
elever og studenter skal være kildekritiske, må vi som jobber i
utdanningsinstitusjoner lede an. Første bud er å kunne lese godt og deretter å
velge sine kilder med omhu.
De unge utsettes for et massivt digitalt og kommersielt
eksperiment. Gradvis endring av smartteknologi fører til avhengighet og sløver
sansene. Snart vil det kanskje være umulig for oss å logge av, fordi KI vil
gjennomsyre hele samfunnet. I Norge må vi i større grad se sammenhengene mellom
teknologigigantenes formål og hvilken betydning det kan få for demokratiet. Vi
må ta ansvar.
Chatboten er en del av et større bilde. Når mange ukritisk
mater den med spørsmål, lærer vi den å bli bedre. Vi bidrar til avansert
maskinlæring. Det er ikke sånn at bare vi forstår chatbotens mekanismer, så kan
vi avsløre den. Det er heller den som avslører oss.