Ill: Mostphotos
Kunstig intelligens og generasjon snarvei
Debatt: – Kunstig intelligens vil kunne skape en generasjon av analfabeter som helst vil løpe før de har lært seg å gå.
Komikeren Otto Jespersen uttalte for mange år siden om en annen kjendis
at det var besynderlig at en som hevdet å ha kontakt med utenomjordisk
intelligens, hadde så liten kontakt med den jordiske typen. Det tenker jeg er
en passende anekdote til å innlede litt tankedrøs om kunstig intelligens, den
nyeste snarveien i kunnskapsutvikling.
Det er nok mange som lurer på både lang- og
korttidskonsekvensene av å få fenomenet kunstig intelligens inn i samfunnet. Vi
har visst lenge at det bare var et tidsspørsmål før datamaskinene ville kunne
kverne gjennom big data i en slik hastighet og et slikt omfang at de ferdige
produktene fremstår som både menneskeskapte og gjennomtenkte, men vi har ikke gjort
noe for å forberede oss på denne nye situasjonen. Nå er vi der. Ytrer man seg
kritisk til utviklingen, er man en fossil eller har panikk. Hvis man ser
mulighetene, da er man med i utviklingen og kan med selvfølgelighet innta en
paternalistisk og overbærende holdning overfor de mer analogt orienterte.
Generation shortcut
Jeg har ingen problem med å være hverken fossil eller å ha
panikk. AI, eller «KI» (kunstig intelligens) som det er mer naturlig å si på
norsk, vil kunne skape en generasjon av analfabeter, en «generation shortcut»
som helst vil løpe før de har lært seg å gå. Jeg vil bruke språkopplæring og
språklig progresjon som bakteppe for å underbygge denne påstanden.
Språklig kunnskap kan sorteres på en skala fra mikro- til
makronivå, eller om man vil: fra det lokale til det globale. For å nyttiggjøre
seg avansert kunnskap i en kontekst må man også ha kontroll på språkets mindre
bestanddeler ned på setnings- og ordnivå. Man må skjønne hva man leser, man må
skjønne hva man skriver, og for å bli en god leser og skriver, trenger man å
«gå gradene», å internalisere de ulike kunnskapsnivåene over tid og gjøre de
til sine egne.
Anekdote nummer to: For over tjue år siden var jeg med en
ungdomsskoleklasse i Stockholm i et marint opplevelsessenter, der vi opplevde
et den gang helt spektakulært innblikk i livet under havflaten, med en
kinoskjerm som buet seg rundt oss, på størrelse med en liten fotballbane. Alle var
veldig begeistret og overveldet, men læreren jeg var der sammen med, var ganske
avmålt. Hun sa noe i retning av: «Elevene har absolutt ingen forståelse av hvor
mye arbeid som ligger bak hvert sekund av denne opplevelsen, så for meg er det
en stor bjørnetjeneste å ta dem med på noe sånt». Om vi venner dem til
snarveiene, blir de opplevelsestrøtte og blaserte, og det samme vil skje med
fullt frislepp av kunstig intelligens.
Les også: Kunstig intelligens inntar klasserommene. Er det nå den levende skriften dør?
Dette vil komme på toppen av utfordringene vi har med
plagiat i videregående skole: De som sliter med å skrive lengre tekster og
resonnementer, får en ny snarvei der de tar nye sjanser og håper at vi ikke
fatter mistanke. Så lenge de klarer å uttrykke et noenlunde koherent spørsmål
til den digitale superhjernen, er alt ok. Tror de.
Anekdote nummer tre: For mange år siden spurte jeg en elev om
svaret på en matematikkoppgave, og han svarte at det burde jo jeg vite godt
selv, som tross alt var lærer. Et godt svar som jeg satte pris på, og som fikk
meg til å tenke at det meste av det vi spør omS, har vi jo faktisk svaret på fra
før. Det er jo ikke de faglige produktene vi er ute etter, vi ønsker å utvikle elevenes
prosesskompetanse til å forstå og jobbe seg frem til en gyldig slutning og ha
intellektuelt eierskap til prosessen. Vi ønsker borgere som har kunnskap selv
og som ikke setter ut alt krevende arbeid på anbud. Det viktigste arbeidet er
det vi gjør selv. I en sånn sammenheng er det totalt uinteressant med en
tekst som KI har skrevet på bestilling.
Trussel mot den lange tanke
KI er nok en trussel mot den lange tanke og det forpliktende
og utviklende arbeid over tid. Det vil bidra til fremmedgjøring og distanse til
kunnskapsstoffet når vi kan spole oss forbi de basale kunnskapsnivåene og frem
til ferdige tekster. Om vi ender opp med elever som kan «produsere»
sammenhengende og avanserte tekster uten at de trenger å gjøre mer tenkearbeid
enn det som skal til for å lage et faglig spørsmål, har vi gjort snarveien til
hovedvei.
Vi bygger ikke fremtid på en befolkning som er fordummet av
overivrige IT-folk sine ugjennomtenkte nyvinninger. Det at noe kan gjøres,
betyr ikke at det bør gjøres. Selv de mest skjerm-orienterte av oss må jo innse
at KI til syvende og sist kan innebære en trussel mot det å bruke det digitale
til det fantastiske redskapet det kan være. Om vi ender opp med en mistenksomhetens
pedagogikk der vi må bruke verdifull tid til å kontrollere originalitet og
opphav til alle digitale produkter, er faren at vi må rykke tilbake til en
analog og metodisk gjennomsiktig hverdag som ingen av oss vil tilbake til.