Ill.foto: Mostphotos
Fortell at du er en lærerutdannet lærer!
Debatt: Foresatte flest har lite informasjon om utdanningen til de som jobber med barna deres.
Utdanningsforbundet jobber for at alle barn og elever
skal ha en lærerutdannet lærer. Alle medlemmer kan bidra til å skape forventninger
i befolkningen.
Under fjorårets streik viste en undersøkelse gjennomført av
Respons analyse for Utdanningsforbundet at 9 av 10 foresatte mener det er
viktig å ha en lærerutdannet lærer, og at nesten like mange ikke får noen
informasjon om hvorvidt de som underviser deres barn har godkjent
lærerutdanning.
God og likeverdig utdanning
Dersom lærerkompetanse ikke settes på dagsorden overfor
foresatte, vil det heller aldri bli satt på dagsorden av de foresatte. Overfor
KS avsporer dessverre debatten om lærerrekruttering og lærerkompetanse ofte i en
diskusjon om hvilke tall som skal legges til grunn. Skal vi basere oss på SSB
eller GSI? Foreldrestemmen er lite til stede i debatten. Kampen for barns og
elevers tilgang på lærerkompetanse er ikke en profesjonskamp, men en kamp for god
og likeverdig utdanning, og bør derfor oppleves relevant for foresatte.
Grunn til å være stolt
I Utdanningsforbundet Nittedal reagerte vi sterkt på at
foresatte flest har så lite informasjon om utdanningen til de som jobber med
barna deres, og vi ønsker å endre dette. Vårt årsmøte vedtok derfor at vi
oppfordrer alle medlemmer til å informere om sin egen utdanning når de møter en
ny foreldregruppe.
Mange pleier allerede å gjøre dette, men ikke alle. Kanskje har
ikke alle reflektert over hvordan vi ønsker å presentere oss som
profesjonsutøvere? I så fall kan klubben være et godt sted å starte
refleksjonen. Vi har god grunn til å være stolte av utdanningen vår. Ved å
fortelle foreldre om den, kan vi spre kunnskap om hva lærerutdanning er og positive
forventninger til den faglige tyngden som ligger i vårt profesjonsfellesskap.
Rekrutteringsproblemer
I vår kommune opplever vi, som i de fleste norske kommuner,
at rektorer og styrere jobber hardt for å rekruttere lærere, men det er ikke
nok søkere. Dermed får vi kolleger som ikke har lærerutdanning. De er verdsatte
kolleger som bidrar til at vi har nok voksne på jobb. Vi setter pris på engasjementet
deres og innsatsen de legger ned. Likevel er det bare lærere som er lærere, og
faglig og pedagogisk utdanning er den viktigste faktoren for å skape god
utdanning.
Å bidra til at barn og unge utvikler seg til beste for seg selv og
samfunnet de er en del av, er en kompleks oppgave. Vi opplever i vårt daglige
arbeid at utdanningen vår er en forutsetning for å ta best mulig valg i
arbeidet med å lede faglig og sosial læring. Derfor vet vi at lærerutdanning er
viktig.
Du kan bidra!
Vi oppfordrer medlemmer i hele landet til å være med på
denne lille, holdningsskapende dugnaden: Hver gang du møter en ny
foreldregruppe, fortell dem at du er en lærerutdannet lærer!