Ill.foto: Kari Oliv Vedvik
Bakdøra inn til klasserommet må låsast, og det hastar
Debatt: Berre lærar skal ha det faglege ansvaret for opplæringa. Vi forventar ein tydelegare lovtekst som sikrar alle elevane kvalifiserte lærarar.
Det er tverrpolitisk semje om at læraren sin
kompetanse er det mest avgjerande for eleven siB læring. Dette ser ein mellom
anna att i ei innstramma kompetanseforskrift, som stiller strengare krav enn
før for å undervise i engelsk, norsk og matematikk i grunnskulen. Samstundes er
vi i ein situasjon der mange skular ikkje får tak i nok kvalifisert
arbeidskraft.
Opplæringslova gjev gjennom ein
dispensasjonsregel skulane høve til å bruke kven som helst som vikar, der det ikkje er
tilgang på kvalifiserte lærarar. Dette gjev det vi kallar ei «bakdør» inn til
klasserommet, noko som gjer at tusenvis av undervisningstimar vert gjennomført
av personar utan godkjent lærarutdanning, og det utan at opplæringslova blir
broten. Dette er ikkje ein haldbar situasjon når «bakdøra» gjer at skuleeigar kviler på årene og aksepterer all denne undervisinga utan kvalifiserte
lærarar som vert gjennomført. Skuleeigar kjem ikkje til å ta tak i situasjonen
før vi får ei eintydig opplæringslov som stiller krav til alle som skal ha ansvar
for elevane våre si læring, om det no er for ein time eller tre år.
Vi meiner at dette ikkje er ein haldbar
situasjon, fordi den gjev elevane våre svært ulik kvalitet i opplæringa. Ein
god lærar er avgjerande for å sikre elevane god opplæring, og då kan vi ikkje opne
opp for kven som helst inn i klasserommet. Bakdøra må stengast, slik at heile
skulesystemet får press på seg til å gje alle elevar ein kompetent lærar.
21. november publiserer Utdanningsnytt ein
artikkel som er ført i pennen av utdanningsminister Tonje Brenna og
fagforeiningsleiar Steffen Handal. Dei listar opp viktige utfordringar i
skulen, som tomme studieplassar i
lærarutdanningane. Om vi ikkje får opp søkjartala, blir det umogleg å få gjort
noko med bakdøra inn til klasserommet, og so lenge bakdøra er so stor som den
er, trugar den ei kvar tillitsreform.
Me må kunna stola på kvaliteten i klasseromma
Ei tillitsreform handlar mellom anna om å
stola på kvaliteten i klasseromma, og det kan me ikkje når ein brukar alt for
mange utan godkjent lærarutdanning. Vi
som er lærarar ute i skulen, har gjennomført og bestått ei pedagogisk utdanning
som rustar oss for arbeidet me skal gjera, det handlar om verdiar, det handlar
om kunnskap og det handlar om barn og unge sin tryggleik i skulekvardagen.
Pedagogikken, didaktikken og metodikken gjer
oss i stand til å ta dei hundrevis av vala som blir gjorde kvar einaste dag, og
fagutdanninga gjer at vi ikkje berre kan klare oss frå dag til dag, men å setje
heile oppdraget vårt inn i ein samanheng. Alvoret og tyngda i dette oppdraget
må speglast i lovverket.
Les også: Tillitsreformen og veien videre etter lærerstreiken
Tonje Brenna og Steffen Handal signaliserer
tillit til lærarane, mellom anna fordi det er vi som best veit kvar skoen
klemmer. Tilliten samfunnet skal ha til oss, er avhengig av at det er samsvar
mellom reell dugleik og formell kompetanse. Ein kan heller ikkje køyre bil utan
førarkort, uansett kor flink ein måtte vere i å køyre bil. Under streiken brukte
vi slagordet «berre lærarar er lærarar», det heilt korrekte er «Berre lærarutdanna lærarar er lærarar». Det er meiningslaust å akseptere personar utan lærarutdanning ved kateteret, berre fordi vikarstatus gjev
høve til dispensasjon.
Å satsa på kvalifiserte lærarar er å satsa på
elevane. Erfaringane våre rundt om i
kommune-Noreg er at dagens opning for dispensasjonar frå kravet om
lærarutdanning, i alt for stor grad blir brukt som ei enkel løysing på
vikarmangelen. At unge vaksne rett frå
vidaregåande, eller andre vaksne som tilfeldigvis er ledig, får fri tilgang
rett inn i klasserommet byggjer ned kvaliteten i, og tilliten til, skulen.
Ønskjer ein kvalitet i skulen,
er det viktigaste tiltaket at det skal vere lærarar i alle undervisningstimane. Det er åtte vegar til ei lærarutdanning, og
desse må styrkjast for å sikra nok lærarar framover. Lærarar har den faglege kompetansen for å gi
den beste undervisninga. Lærarar har den
pedagogiske kompetansen og den didaktiske kompetansen til å leggja til rette
læringa for elevane. Lærarar er godt utdanna innan relasjonell kompetanse for å
sjå eleven.
Me treng ein tydelegare lovtekst
Å vere lærar i skulen
fordrar at ein både kan planlegge god undervisning, og evne å snu på flisa i
møtet med det spontane som alltid kan skje i klasserommet. Om skulen skal hangle vidare med høve til
dispensasjon frå kompetansekrava, vil vi halde fram med ein altfor stor
vikardel med manglande kompetanse. Det er ikkje gambling, for i gambling er det
ein liten sjanse for å vinne. Det er eit direkte tapsprosjekt å ha den bakdøra
vi har, og samstundes ha eit KS som er heilt tilfreds med gjeldande lovverk. Berre lærar skal ha det faglege ansvaret for
opplæringa. Difor forventar Utdanningsforbundet Vestland ein tydelegare
lovtekst som sikrar alle elevane kvalifiserte lærarar.
Les også: ChatGPT – et orakel inntar klasserommene
Styret i Utdanningsforbundet Vestland har i
eit tidlegare høyringssvar vedtatt at lovparagrafen om bruk av anna personale enn
lærarar i opplæringa vert stramma inn på den måten at det står at «berre
lærarar skal ha det faglege
ansvaret for opplæringa».
Berre lærarar er lærarar. Steng bakdøra!