Kostbare rekrutteringskampanjer har hatt liten effekt
Handal: – Arbeidsgiveren vår bidrar ikke til å gjøre yrket attraktivt når de gjør lærere i skolen til lønnstapere for sjette år på rad.
De siste årene har Kunnskapsdepartementet brukt store summer på ulike tiltak for å rekruttere flere grunnskolelærere og barnehagelærere. Mellom 2017 og 2021 ble det brukt til sammen 84 millioner, skriver Khrono.
Tiltakene inkluderer ulike rekrutterings- og reklamekampanjer. Blant annet har studenter blitt sendt til skoler for å fortelle om utdanningen, for å rekruttere flere menn og studenter med innvandrerbakgrunn.
Khrono har sett nærmere på studenttallene i årene de ulike tiltakene har blitt gjennomført, uten å finne markante trender i tallene. Søkertallene har gått litt ned fra 2017 til 2021, og andelen menn har gått litt ned både på grunnskolelærer- og barnehagelærerstudiene.
Elaine Munthe, leder for Kunnskapssenter for utdanning ved Universitetet i Stavanger, uttaler til Khrono at hun personlig ikke tror at rekrutteringskampanjene får mange til å velge en annen utdanningsvei enn den de i utgangspunktet hadde tenkt seg. – Jeg ville tenkt at vi kan bruke pengene klokere, sa Munthe til Khrono.
Handal: Ikke veldig stor tro på rekrutteringskampanjer
Utdanningsforbundets leder Steffen Handal sier til Khrono at det mange steder er svært vanskelig for barnehager og skoler å få tak i kvalifisert arbeidskraft.
Les også: – Det er en nasjonal utfordring å rekruttere til lærerutdanningene
– Og det blir vanskeligere, ser det ut som. Arbeidsgiveren vår bidrar jo ikke til å gjøre yrket attraktivt når de gjør lærere i skolen til lønnstapere for sjette år på rad.
Handal uttaler at Utdanningsforbundet ikke har veldig stor tro på slike rekrutteringskampanjer, og han forklarer det med at de har vært med på å bruke tid og krefter på slikt uten at det har gitt særlige resultater.