Utdanningsforbundet dobler streikeuttaket fra mandag
Utdanningsforbundet tar ut drøyt 1400 nye lærere i streik.
Førstkommende mandag trapper Utdanningsforbundet opp streiken og tar ut drøyt 1400 nye lærere i streik.
– Lærerhjertene våre blør når elevene rammes av denne konflikten. Men de rammes hardere når de ikke får lærere som er utdannet til denne viktige og krevende jobben, sier Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal, i en pressemelding.
– Vi har på ingen måte krevd et gedigent lønnshopp, slik noen kanskje kan ha fått inntrykk av. Vi streiker fordi lærerne i skolen har fått en dårligere lønnsutvikling enn de andre ansatte i kommunene i seks tariffoppgjør på rad.
Tilsammen har lærerforbundene Utdanningsforbundet, Skolens landsforbund og Norsk lektorlag nå tatt ut i overkant av 2.800 lærere i streik. De fleste av dem, i overkant av 2.700, er medlemmer i Utdanningsforbundet.
– KS bagatelliserer lærermangelen
Da det andre streikeuttaket var klart understreket leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, at det sitter langt inne for forbundet å gå til streik denne høsten, etter streik i fjor og flere år med pandemi og stengte skoler. Det samme uttalte han til Utdanningsnytt da det ble klart at streiken var et faktum.
– Få har strukket seg lenger gjennom pandemien for å gi barn og unge et godt utdanningstilbud enn nettopp lærerne. Vi har vist de siste to årene at det betyr mye for oss. Så håper jeg foreldrene har forståelse for at vi ikke gjør dette for å ramme elever eller foreldre, men for at det faktisk skal være mulig å rekruttere og beholde lærere også i framtiden, sa Handal den gangen.
KS derimot, peker på at lærerne nettopp gjør skolestarten vanskelig for elever og foreldre ved å streike nå.
Fafo-forsker Kristine Nergaard har tidligere uttalt til Utdanningsnytt at hun ikke tror KS vil legge mer penger på bordet. Hun kaller streiken en vanskelig streik og tror konflikten kan bli langvarig.
– At KS bagatelliserer lærermangelen og snakker ned betydningen av lærerutdanning, bør bekymre politikerne som er opptatt av skolekvalitet – både lokalt og nasjonalt. Den uredelige tallbruken provoserer selvsagt lærerne og bidrar overhodet ikke til å gi elevene en bedre skole. Ikke bidrar den til å finne løsninger som kan få slutt på streiken heller, uttaler Handal i pressemeldingen.