Professor Thomas Nordahl.
Foto: Mimsy Møller/NTB
Reagerer på bildet som tegnes av læreryrket i media:
– Lærere trives egentlig svært bra i jobben
– Arbeidstakerorganisasjonene snakker om lærernes vonde og vanskelige liv uten å ha godt nok faktagrunnlag for det de snakker om, hevder professor Thomas Nordahl.
Lærerstreiken i fjor og konfliktene som leda opp til den har
i svært liten grad påvirka lærernes tilfredshet med jobben, konstaterer Nordahl,
som er professor ved Senter for praksisretta utdanningsforskning ved Høgskolen
Innlandet.
Han har nettopp presentert en undersøkelse om læreres
tilfredshet med jobben, "Lærerestilfredshet i læreryrket". Og den er høy. 93 prosent av deltakerne svarte høsten 2022
at utsagnet «Jeg er entusiastisk og engasjert i mitt arbeid» passa bra eller
svært bra på dem. 6,8 prosent meinte utsagnet bare passa nokså bra eller ikke
så bra.
To år tidligere fordelte svara i en helt lik undersøkelse seg
på 95,6 prosent for «bra eller svært bra» og 4,3 prosent på «nokså bra eller
ikke så bra» på det samme spørsmålet.
Thomas Nordal meiner likevel at endringa på de to åra er så
liten at den ikke kan tillegges stor oppmerksomhet. Svara på undersøkelsene har
vært svært stabile i åtte år, konstaterer han.
Første undersøkelse gjorde han i 2016. Siden har han gjentatt
den hvert andre år til og med 2022. Alle undersøkelsene er utført blant aktive
lærere med full lærerutdanning i et tidligere fylke.
I undersøkelsen spør
han om lærernes tillit til seg sjøl som lærer, tilfredsheten med hvordan de utfører jobben, samt hvor tilfredse de er med den arbeidsplassen de har nå.
Kontrast til mediebildet
Den stabile tilfredsheten undersøkelsene viser står i
kontrast til mediebildet av lærerarbeidet, konstaterer han.
– I ulike medieoppslag, og særlig under lærerstreiken i 2022,
ble det uttrykt at læreryrket er utfordrende og lite verdsatt, sier han.
– Og det er klart: Å være lærer er både slitsomt og
vanskelig. Men det er samtidig et yrke med høy trivsel, konstaterer Nordahl.
– Er du
overraska over resultatet fra undersøkelsen?
– Nei, ikke for egen del. Den siste undersøkelsen stemmer med
det både jeg og andre har funnet i andre undersøkelser. Men ut fra mediebildet forstår
jeg at det kan framstå som overraskende.
– Hvorfor tror du medier og forskning gir ulike bilder?
– Mediene kjører fram enkelthistorier. Og naturligvis er det
noen som er misfornøyde. I forskninga ser i etter helheten. Da får vi et anna
bilde.
Berikende
– Lærerorganisasjonenes argument under streiken var lærernes
lave lønnsvekst. Er det overraskende at folk både er misfornøyde med
lønnsutviklinga og samtidig trives på jobb?
– Nei, det er det naturligvis ikke. Og det er fullt legitimt
å arbeide for høyere lønn og status. Samtidig har vi svært god empiri for å si
at læreryrket oppleves som en berikelse av dem som står i det. Lærere trives i
jobben sier Thomas Nordahl, og fortsetter:
– Bildet av læreryrket er sterkt prega av enkeltlæreres eller
arbeidstakerorganisasjoners meininger. Ofte skaper det et bilde som er mer
negativt enn det er grunnlag for. Faren ved
dette er at rekrutteringa til et av samfunnets viktigste yrker kan rammes på
grunn av et feilaktig bilde. Nå synker søkertalla til lærerutdanninga, og det
er all grunn til å være bekymra. Da
trenger vi bilder av læreryrket som omfatter mer enn manglende verdsettelse, avslutter
Thomas Nordahl.