Foto: Paal Svendsen
Vil se hva som gir best læringsutbytte av leksefrie eller leksebevisste skoler
Vestvågøy kommune i Lofoten vil teste ut både leksefrie og leksebevisste skoler for å finne ut hva som gir best læringsutbytte.
I juni vedtok kommunestyret at det skal utarbeides felles
rutiner for leksebevissthet i Vestvågøyskolen.
Kommunedirektøren vil sette i gang et forskningsprosjekt
hvor 3 av 6 skoler blir leksefrie fra skoleåret 2024/2025 til og med skoleåret
2025/2026. De resterende tre leksebevisste skolene blir referanseskoler.
Hovedmålet for prosjektet vil være om elevene oppnår større læringsutbytte
i en leksefrie skole, enn i en leksebevisst skole. Kommunen vil også se på
muligheter for et samarbeid med et universitet eller annen institusjon for å
bistå i dette prosjektet.
Flere kommuner har sett nærmere på leksebevisste skoler, blant
annet Nordre Follo. I Moss sier lederen for Utdanningsforbundet Moss at han er
forbannet over at politikerne vedtok leksefri uten involvering av lærerne.
En undersøkelse blant elevene viser at det er forskjellig
leksepraksis fra skole til skole. I spørreundersøkelsen melder en stor andel
elever, at de ikke får tilbakemelding på leksene, eller bare av og til.
Ikke alle elever i våre skoler får tilpasset lekser etter
nivå, og der noen får lekser på bakgrunn av gjennomgått fagstoff, som trening,
gir noen lærere lekser som forberedelser til nytt fagstoff.
Kommunedirektøren peker på at Vestvågøyskolen trenger en
felles forståelse for «hvorfor vi gir lekser, og hva som er gode øvelser
elevene kan gjøre etter skoletid eller i leksehjelpstimene.» Det vektlegges
også at lekser som gis, må eleven klare å gjøre på egenhånd.