Kicker

Logopedenes tips til slitne lærerstemmer

Hensiktsmessig og sunn stemmebruk kan gi lærere en bedre arbeidsdag og forebygge sykmeldinger.

Publisert Sist oppdatert

Logoped Gry Sandland har møtt mange lærere som har overbelastet stemmen. Utdanningsnytt skriver om Knut Vegard Reisæter som må blåse i en flaske hver morgen før jobb. Han har lurt på om han må skifte yrke på grunn av stemmesvikt.

Sandland synes det er synd at mange først lærer sunn stemmebruk etter at de har fått fonasteni.

– Når lærere kommer tilbake etter midttimen, hiver de ofte etter pusten, og så går de inn i klasserommet og snakker sånn som dette, sier Sandland og slår over til en tynn og skingrende pipestemme.

– Det hadde vært bedre om de hadde pustet et host eller sukk ut og hentet støtte i magen, sier hun.

Altfor mange er opptatt av innpust. Det er utpusten som bør få oppmerksomhet, det er på den vi snakker, påpeker Sandland.

Lærere utsettes ofte også for andre risikofaktorer som dårlig akustikk i klasserommene, støy, stress, mas og jag. Alt dette kan øke faren for å utvikle fonasteni – men det kan håndteres, mener Sandland.

Gry Sandland, logoped

– Hvis vi klarer å jorde oss med dyp pust, er det et veldig godt utgangspunkt for sunn stemmebruk, sier hun.

Hører skoleledelsen at en lærer begynner å bli hes, må de ta det alvorlig. oppfordrer Sandland: – De som er hese i mer enn 14 dager, bør undersøkes av øre-nese-hals-lege.

– Gnagsår i halsen

Sandland har selv erfart hvordan det er å ha fonasteni. Da hun var i 20-årene, jobbet hun i to år som treningsinstruktør og showartist i et reisebyrå. Hun hadde det kjempegøy, men stemmen hadde ikke godt av mange timer med roping og feil bruk.

– Til slutt bare hveste jeg, forteller hun.

– Det er som å ha et forferdelig gnagsår i halsen. Bare du åpner munnen og skal si noe, er det som å ta på igjen den skoen som ga deg gnagsåret. Det kan være intense smerter, eller veldig slitsomt å prate. Det er sårt, du vil bare holde kjeft.

I dag er hun frisk, men i mange år fikk hun problemer hver gang hun ble forkjølet. Sandland oppfordrer lærere til å spare stemmen når de er forkjølet.

Må være tålmodige

Når det først har gått så langt at en lærer har utviklet fonasteni, er det hjelp å få hos logoped. Mange må ha litt tålmodighet før de blir bedre.

– Først må vi få dem til å spenne av i kroppen. Deretter må de avlæres uvaner i stemmebruken og få nye, sunne stemmevaner, sier Sandland.

I tillegg får de øvelser som de bør bruke noen minutter flere ganger om dagen.

Prosessen kan ta tid, spesielt hvis lærerne ikke tar en pause fra undervisningen.

Noen trenger sykmelding i en periode, og noen har også måttet bytte jobb. Andre blir raskt bedre.

– Det er mye som spiller inn. Hvor mye jobber du, hvor lenge har du hatt problemene, hvor vondt har du. Med trening, mer skånsom stemmebruk og mindre mengde, kommer de fleste seg tilbake, sier hun.

LES: – Stemmebruk burde vært en del av pedagogikkfaget

Powered by Labrador CMS