Nye yrkesfaglige muligheter for voksne
Ill. foto: Ole Martin Wold
Nye læreplaner skal gjøre det lettere for voksne å ta fagbrev
Fra august 2024 skal voksne tilbys modulstrukturert opplæring i 13 lærefag. De nye læreplanene er klare og i september 2023 sendes de på høring.
Utdanningsforbundet
er blant høringsinstansene.
Bente Haug, som
sitter i sentralstyret i Utdanningsforbundet, og som selv jobber i
voksenopplæringen, leder Utdanningsforbundets nettverk på
voksenopplæringsfeltet. Hun sier at forbundet over tid har fulgt prosessen med
å utarbeide nye modulstrukturerte læreplaner for voksne.
– Vi er opptatt av
innholdet i planene som nå skal på høring og i tillegg er vi spente på hvordan
opplæringen skal organiseres. For dette vil åpenbart kreve ressurser, sier hun.
Den 13. september
skal det være et åpent webinar om de nye læreplanene. Nettverket for
voksenopplæring kommer dessuten til å ta opp arbeidet med å fornye
voksenopplæringen på sitt neste nettverksmøte 26. september. I
Utdanningsforbundets nettverk er alle fylkene representert.
– Den nye
modulbaserte opplæringen inngår som en del av fullføringsreformen, sier Haug.
Skal tilpasses
voksnes livssituasjon
Opplæringen i
moduler vil innebære en bedre tilpasning til voksnes behov og livssituasjon.
Planene skal gjøre det enklere å veksle mellom opplæring, arbeid og andre
forpliktelser, skriver Utdanningsdirektoratet på sine sider.
Opplæringen skal
bygge på kompetansen de voksne allerede har, og være rettet mot en konkret
sluttkompetanse. De voksne som deltar vil ha ulike opplæringsplaner, og
gjennomføre opplæringen i ulikt tempo.
Opplæring i
moduler skal primært foregå i bedrifter eller andre virksomheter, men den kan
også foregå innen introduksjonsprogrammet, i arbeidsmarkedstiltak og i skoler.
Læreplanene det nå
skal gis innspill til, gjelder 13 lærefag, samt en obligatorisk modul i norsk
og samfunnskunnskap eller norsk og samfunnskunnskap for minoritetsspråklige
elever med kort botid i Norge.
– Planene i norsk
og samfunnskunnskap skal ikke modulstruktureres, sier Bente Haug.
Utdanningsdirektoratet
har ansvaret for å utvikle de modulstrukturerte læreplanene i videregående
opplæring (VOV). Planene ligger her: Høring
av læreplaner i modulstrukturert opplæring for voksne (udir.no)
Har vært prøvd ut
og evaluert
Det har allerede
vært gjennomført forsøk med modulstrukturerte lærerplanene i yrkesfag. Forsøket
er evaluert av Ideas2evidence. Forsøket med modulstrukturert fag- og
yrkesopplæring (MFY), startet i 2017, gjelder 13 lærefag og ble gjennomført i
fem fylker. En rapport fra 2022 er en del av den pågående
evalueringen.
Her presenteres
funn fra to spørreundersøkelser blant lærere og bedrifter. Her har man sett nær
på organisering av opplæringen, samarbeidet mellom aktørene som er involvert i
forsøket, og hva aktørene opplever er sentrale utfordringer.
Undersøkelsene
viser at de fleste lærere og bedrifter vurderer MFY-forsøket positivt, og at de
mener modulstrukturen bidrar til å oppnå målene om en mer fleksibel opplæring
som er bedre tilpasset voksnes behov. Det legges stor vekt på individuell
tilpasning av opplæringen, og både lærere og spesielt bedrifter har positive
erfaringer med at opplæringen i hovedsak skal foregå i bedrift, slik
intensjonen i forsøket er.
De fleste lærerne
følger deltakerne opp mens de er ute i bedrift, men med varierende hyppighet,
avhengig av deltakernes behov. Forsøket krever tett samarbeid mellom flere
parter, ikke minst skole og bedrift. Undersøkelsen viser at god informasjon,
tett dialog og jevnlig tilstedeværelse i bedrift fra andre aktører i forsøket
er viktige forutsetninger for et godt samarbeid med bedriftene.
Yrkesfagene er
blitt mer tilpasset arbeidslivet
Det
viser Utdanningsdirektoratets nyeste rapport fra evalueringen av
fagfornyelsen for yrkesfag. Her ble nye læreplaner innført fra høsten 2020.
Evalueringen pågår samtidig som reformen gjennomføres i skoler og bedrifter, og
avsluttes i 2025.
Både lærere og
elever er intervjuet i Utdanningsdirektoratets evaluering av fagfornyelsen.
Over halvparten av elevene oppga at praksisen gjorde dem mer motivert til å
fullføre videregående skole.